Citroën Xsara Picasso: slechte koudstart en hoge roetuitstoot

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 16 HDI (90 pk)

Mijn citroen xsara picasso (bj2008) start slecht bij koud weer, bij temperaturen rond het vriespunt.
De auto slaat van de eerste keer aan, maar de motor draait niet vlot de eerste 10 seconden.
Druk ik het gaspedaal in tijdens het starten, dan slaat de motor aan, maar de eerste 5 a 10 seconden ratelt de motor en komt deze niet op toeren. Een blauwe wolk is dan te zien aan de uitlaat. Verder rijdt de auto heel normaal, ook direct na een koudstart.
Voor de rest van de dag start de auto heel vlot (ook na een halve dag stilstaan) en draait de motor net na het starten normaal. Als het gaspedaal ingedrukt wordt, gaat de motor dan ook direct in toeren omhoog (zoals het hoort), dit in tegenstelling tot een koudstart na een nachtje slapen.

Bovenstaand euvel is reeds vorig jaar (winter 2011-2012) aan de garage gemeld en toen werden volgende zaken vervangen:
Batterij, 4gloeikaarsen, 1 injector, 2 potjes dieselreiniger. Dit bracht geen oplossing voor het probleem, terug in de garage, maar de buitentemperatuur steeg en geen problemen meer

In december 2012 werd de EGR klep vervangen na foutmelding op de boordcomputer

Deze winter 2012-2013 terug dezelfde koudstartproblemen als hierboven beschreven. Bij de technische controle bleek de auto te veel roet uit te stoten waardoor deze afgekeurd werd.
De auto is terug in de garage binnengebracht waarop de 4 injectoren gecontroleerd werden. Bleek dat er 2 injectoren moesten gereinigd worden. Ook werden 2 potjes dieselreiniger in de tank gedaan.
Vorige zaterdag ’s morgens ga ik mijn auto terug afhalen en blijkt dat de koudstart nog steeds hetzelfde is (bijgewoond door mekanieker van de garage).
Ik heb de sleutel terug afgegeven aan de mekanieker, morgen maandag bel ik naar de garage om te bespreken wat de verdere akties zullen zijn.
Heeft iemand iets gelijkaardigs meegemaakt of een idee wat er aan de hand kan zijn?
Ik heb op het forum gezien dat op 3 december 2008 door “dekale” een soorgelijk probleem werd aangehaald, maar een uiteindelijke oplossing staat niet beschreven.

Ter info: ik heb de citroen garantieverlenging “contract plus flex citroen” genomen en de auto is onder garantie tot 14/01/2013. De auto werd in de garage binnengebracht met het probleem op 12/01/2013, dus 2 dagen voor de vervallen van de garantie. Ik zou denken dat dit allemaal onder de garantie moet vallen (zeker omdat het probleem er vorige winter ook reeds was)

Geplaatst door

bert2000 (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Haal de radio eens los...
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

go-tje 0

11 jaar

Lege accu is niet het probleem. De startmotor draait snel rond tijdens het starten. De motor slaat ook direct aan, het probleem is met wat er net na het aanslaan gebeurd. De motor "rammelt" een 10-tal seconden vooralleer deze mooi ronddraait.
Als je tijdens dit 10-tal seconden het gaspedaal indrukt, blijft de motor "rammelen" op een laag toerental. De uitlaat braakt dan een rookwolk uit. Als de motor éénmaal in toeren is geweest, is dit fenomeen weg voor de rest van de dag.

bert2000 0

11 jaar

"dekale" meldt wel dat hij het idee heeft dat de accu de eerste keer minder werkt dan later op de dag.
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...

Bij de peugeot van de link in post #2 was gemeten dat er geen lekstroom was...

Ik heb zelf geen diesel, deze suggestie is meer een gok: Misschien toch te weinig stroom voor de gloeikaarsen, misschien in combinatie met een slecht contact ergens? Is de massa-aansluiting aan de carrosserie niet verroest?

Overigens is de vermelde suggestie van kleppenstellen wel de standaardoplossing.

go-tje 0

11 jaar

ik denk toch ook aan slecht gloeien
probeer eens met een electrische verf stripper of haar fohn warme lucht in de inlaat te krijgen
is het over weet je genoeg

erik007 0

11 jaar

Is nog garantie, dus die fohn is een tip voor de dealer ...
Maar nu het nog net onder de garantie kan, zou ik toch eerst ook het kleppenstellen even proberen.

go-tje 0

11 jaar

als ik het topic goed begrijp, slaat de motor gewoon direct aan, maar loopt ie ff een paar tellen rot. dit kan ook nog verergerd worden door een vervuild inlaattraject. lees dat de egr-klep ook al eens is vervangen. verder heeft gloeien nagenoeg geen invloed bij deze motoren, en kleppen stellen bij een motor met hydraulische stoters wordt em ook niet. ik wil niet eigenwijs zijn, maar je moet ook geen problemen zoeken. als zo'n motor ff een paar tellen nodig heeft om glad te gaan lopen is toch niet onoverkomelijk. )wij komen met deze temp toch ook moeilijker op gang)

harry4203 1805
badge vip badge

11 jaar

zijn de gloeikaarsen de laatste keer ook gecontroleerd ? verstuivers slecht kan ook een aanslag op je gloeikaarsen zijn.
Vraag me af je de kleppen nog kan afstellen van een 1.6 hdi,dacht van niet.
En is de egr-klep goed ingeleerd?
hoeveel km?? En onderhoud.
Groeten

stef22 0
badge

11 jaar

info auto:
90000km en nu 5j oud.

Gloeien doet de auto bijna nooit, of toch niet zichtbaar voor de bestuurder. Het gloeien start pas vanaf een buitentemperatuur bij ongeveer -10°C heb ik vorig jaar gezien (of dan is het lampje pas zichtbaar op het dashboard). Dit is vanaf dag 1 zo geweest en vroeger was het stotteren na starten er niet (ik zal de dealer hier morgen wel over informeren). In de garage werd me eerder al verteld dat gloeien bij deze motoren niet zo belangrijk is en voornamelijk om de schadelijke uitlaatgassen te verminderen
Gloeikaarsen werden vorig jaar alle 4 trouwens vervangen en het probleem was toen niet verholpen.

Zoals ik uit de antwoorden hierboven kan opmaken is hydrolische kleppen stellen niet aan de orde.
De EGR klep is in de garage vervangen en ik neem aan dat dit met vakkennis is gedaan.
Mogelijk toch nog een slechte verstuiver (zijn wel alle 4 gecontroleerd en 2 gereinigd), maar kan dit de oorzaak zijn van het stotteren net na het starten en voor de rest geen probleem?

Wat ik nog niet heb vermeld is dat de auto in stationair toerental een lichtjes anders geluid maakt, maar dit is nauwelijks hoorbaar. De motor maakt een meer "tikkend" geluid. Ik heb hier nooit een probleem van gemaakt, maar nu de auto ...
(a) blijft stotteren na een koudstart
(b) op de technische controle een hoge roetuitstoot heeft (4)
...wil ik toch alle mogelijkheden bekijken en niets uitsluiten.

Harry, ik geef je gelijk dat de motor slechts een paar tellen nodig heeft om glad te gaan lopen, maar het probleem is vorig jaar gestart, gloeikaarsen, batterij vervangen (op mijn kosten, want slijtage onderdelen vallen niet onder de garantie). Nu ongeveer een jaar later moet de EGR klep vervangen worden. Wijst mogelijk op vervuiling van het uitlaat/inlaatsysteem de oorzaak is mogelijk de onzuivere verbranding (hoge roet op technische controle). Daarom wil ik toch aandringen in de garage, want ik vermoed dat het niet enkel het stotteren na de koudstart is, maar een structureel probleem met iets aan/in de motor waardoor er een hoge roetuitstoot is. Ik wil vermijden dat ik volgend jaar (zonder garantie) een EGR klep moet laten vervangen of zelfs ergere schade door de roetuitstoot.
Ik vind het trouwens wel raar dat men injectoren onder slijtage onderdelen plaatst. Deze worden normaal toch nooit vervangen?

Kan de oorzaak ook te zoeken zijn in de vorm van één of meerdere lekkende zuigerveren?

bert2000 0

11 jaar

Ik vind het toch ook niet normaal als er elk jaar verstuivers moeten worden gereinigd. Ik neem aan dat ze dat niet zomaar doen en die waren vast al vuil toen het nog niet zo koud was.
Nog een mogelijkheid: de biodiesel trekt water aan. Als je je auto geen maanden ongebruikt laat staan en er is geen open verbinding van de brandstoftank naar de buitenlucht, en er loopt ook niet ergens water in, dan is dit heel onwaarschijnlijk. Maar het kan er al in zitten waar je het tankt.
Hou je het verbruik precies bij? Het is heel gemakkelijk, ik vraag altijd een bonnetje en schrijf er de kilometerstand op. Wat dat betreft kun je hier eens naar kijken.
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
Zij hebben de EGR gewoon laten uitschakelen...

go-tje 0

11 jaar

Het brandstofverbruik is normaal (6l) en geen verschil tussen koude of warme motor.
Ik tel het steeds uit na elke tankbeurt.

Vandaag naar de garage gebeld om het verdere verloop te bespreken. De garagist zei dat er veel roet in de uitlaat zat. Ik vroeg of hij dan de uitlaat had gedemonteerd ;-) , maar hij zei me dat hij de auto mee naar huis had genomen en de motor op hoog toerental had laten draaien ;-(
Als ikzelf de motor in 2e tot 65km/h of in 3e tot 100km/h laat optrekken komt er geen greintje roet uit de uitlaat, dus ik weet niet wat er nu van aan is. Voor de rest is er niets meer gebeurd aan de auto.
Morgen ga ik de wagen afhalen en vraag ik even of de garagist de koudstart bijwoont. Dan ga ik terug naar de technische controle en zie wat de roettest geeft.
Indien niet ok, terug naar de garage.

bert2000 0

11 jaar

verstuivers laten testen mogelijk zijn er div. defect

andreas08 0
badge

11 jaar

zie topic start:
in dec. EGR klep vervangen + afgekeurd wegens roet
deze maand verstuivers getest, 2 ervan gereinigd + 2 potjes dieselreiniger aan de tank toegevoegd

Inderdaad even afwachten wat de roettest geeft is wel een goed idee.

go-tje 0

11 jaar

Vannamiddag de auto afgehaald in de garage.
Samen met de garagist de auto gestart en deze ging redelijk vlot net na het starten. De auto stond wel in het zonnetje en het was buiten 2°C, bijkomend is het goed mogelijk dat de garagist met de auto heeft gereden 's morgens.
Morgenvroeg is het lekker vriesweer en zal ik de auto zelf kunnen starten, ik ben benieuwd... Overmorgen ga ik naar de technische controle.
PS er zitten 2 nieuwe verstuivers in.

bert2000 0

11 jaar

Hoop voor jou dat alles goed is bij de keuring.
vroeg me af om de hoeveel km onderhoud.
Omdat je zegt dat je 2 verstuivers vervangen is.
ofwel slecht onderhoud of eens ergens anders een keer gaan tanken.
Groeten

stef22 0
badge

11 jaar

onderhoud om de 15000km en altijd in de officiele garage gebeurd. Mazoutfilter is ook mee vervangen bij de grotere beurten. Tanken doe ik meestal aan de pomp op mijn werk, en niemand gehoord met dezelfde klachten. Soms gebeurt het dat ik ook bij andere pompen tank. Het rijgedrag zoals optrekken en dergelijke wordt niet beinvloedt.

Indien de roettest weer te hoog is op de technische controle overweeg ik eerst langs te gaan bij een andere citroen dealer om het probleem voor te leggen. Mogelijk is er toch iets ander aan de hand en probeert men nog een jaartje te rekken zodat de garantie voorbij is?

Alvast bedankt allemaal voor de hulp, wordt vervolgd...

bert2000 0

11 jaar

Vanmorgen naar de technische controle. Auto gestart na een nachtje slapen bij -4°C.
Start van de 1e keer, maar de motor "rammelt" een 10-tal seconden vooralleer deze mooi ronddraaid als er gas gegeven wordt.
Op de controle aangekomen is de auto goed warm en onderweg in 1e en 2e versnelling de motor een aantal keren in hoge toerentallen gebracht.
Roettest resultaat : 0.66 => buiten alle verwachtingen heel goed. Het vervangen van de verstuivers heeft dus het roetprobleem opgelost.
De vraag blijft dan nog steeds waarom de motor na een koudstart de eerste seconden sputtert. In de garage weet men het blijkbaar ook niet. Aangezien de garantie nu verlopen is en de auto door de keuring is, ga ik er verder niet meer mee terug naar de garage. Wat ik zaterdag nog wel zal doen is zoals Eric007 schrijft met een fohn de inlaat even opwarmen net voor het starten.

Allen bedankt voor de reacties

bert2000 0

11 jaar

anno 2016 rijd ik nog met de picasso. Bij warmere buitentemperaturen >20°C geen probleem. Als het kouder is, heeft de motor problemen onder de vorm van
- soms slecht starten
- te pas en te onpas schokken tijdens het rijden. (soms wel, soms niet) => heel vervelend

bert2000 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.