Hallo allemaal, sinds kort verschijnt er een melding op de dashboard van mijn C5: "Storing uitlaatgas". Motor valt onregelmatig uit (zowel op gas als benzine) tijdens het rijden, vaak in de files en bij plotseling remmen.
Na het zoeken naar foutcodes met OBDII P kwamen er deze codes tevoorschijn;
P0170 Storing in systeem brandstofmengsel correctie
P0352 Bobine "B", onjuiste werking
Weet iemand uit ervaring waar het aan kan liggen? (bobine? lambdasonde? injectoren? bougies?)
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bobine defect en mogelijk daardoor als gevolg mengselstoring.
Bobine vervangen c.q. bedrading repareren tussen ecu en bobine.
Foutcodes clearen en dan een dag op benzine rijden. Geen fouten? Dan op gas gaan rijden.
Krijg je dan weer die P0170 dan gas-systeem af laten stellen.
oldford, bedankt voor de tip. nu geeft hij "storing katalysator" aan, en na opnieuw opstarten is die storing weer weg, maar "storing uitlaatgas" blijf hangen.
Bobine is ondertussen nog niet vervangen. Vraag me eigenlijk af of het echt aan bobine ligt.
14 jaar
vervang de bobine maar, is een bekende kwaal van de c5. Niet vervangen ZAL resulteren in een defecte katalysator, deze zit op ca 1100 euro!!! ex btw ex montage
Heb inmiddels bougies (Bosch) vervangen door nieuwe NGK LFR5B bougies (schijnen beter te zijn dan Bosch!?). Maar helaas hetzelfde probleem blijft voordoen.
Dan maar toch de bobine vervangen...
Zal laten weten of dat geholpen heeft!
14 jaar
Vandaag bobine vervangen, het probleem lijkt zich voor te doen, stationair draait beter dan met oude bobine.
Het lijkt erop of hij ook benzine verbruikt terwijl ik op gas heb geschakkeld.
waar zou het aan liggen?
14 jaar
foutcodes gereset?
Tijdens het vervangen van de bobine heb ik de min(-)pool van de accu losgehaald en daarmee 15 minuten gewacht. Hopende dat deze zou resetten.
Heb ik juist gehandeld?
14 jaar
Nope, hier reset je de foutcodes niet mee, de foutcodes kun je door de Citroën dealer laten reseten of een goede univeerseel garage
Daar heb je helemaal gelijk in. Had al namelijk gemerkt, want de "storing uitlaatgas, SERVICE en motor lampjes branden nog steeds.
Af en toe stottert hij bij lage toerentaal
Bedankt voor uw reacties
14 jaar
Vandaag foutcodes door monteur gewist. Na 3 minuten verschenen weer dezelfde lampjes en meldingen.
Ook gemerkt dat hij zomaar terugschakelt op benzine en gaan dus lampjes van lpg-switcher automatisch uit... soms blijft hij wel op gas enige tijd
heel raar
14 jaar
Komt de foutcode P0170 die je had waarschijnlijk toch van je gas-systeem. Zal wel te arm staan.
Op benzine rijdt de auto nu goed?
Ja ik denk het ook dat het probleem in gas systeem zin.
Op benzine rijdt hij wel normaal, af en toe stotteren doet ie wel
14 jaar
Stotteren is niet normaal en een teken dat er iets niet goed is.
Rijden op benzine moet foutloos zijn (dus ook niet stoteren/inhouden) voor je het gas weer gaat afstellen.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
Inmiddels een week verder...
@oldford: waar zitten de vacuum slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk? Ik heb ze allemaal niet gecontroleerd maar de auto lijkt verder goed te functioneren.
Het lijkt erop dat toch de bobine de boosdoener was. Na het opnieuw resetten van foutcodes zijn alle foutcodes en brandende lampjes verdwenen. Soms heel af en toe komen ze terug, maar na opnieuw opstarten verdwijnen ze weer..... heel raaar
14 jaar
Allemaal niet of Niet allemaal?
Als een foutlampje aan gaat is niet alles O.K. Zit je ergens op de limiet van net goed/net niet goed gaan.
Om het inlaatspruitstuk te vioden begin je bij het luchtfilterhuis. Van daar uit loopt een grote slang via de luchtmassameter naar de gasklep.
De gasklep is het begin van het inlaatspruitstuk. Kontroleren vanaf de luchtmassameter. Alle slangen en slangetjes die aan het spruitstuk vast zitten. Dus ook die tussen luchtnmassameter en gasklep.
Foutlampjes mogen inderdaad niet verdwijnen na opnieuw opstarten. Dat is wettelijk verboden, ze moeten minstens 3 ritten blijven branden.
Dat is een software fout in de motor management computer. Moet de dealer melden aan de importeur en uitzoeken of er een update voor is.
Als ze wel blijven branden maakt dat het fout zoeken eenvoudiger.
Als je niets kunt vinden moet de luchtmassameter gecontroleerd worden.
2 manieren: rijdend uitlezen en luchtmassa bekijken bij vol vermogen of
met EOBD de "Long Term Fuel Trim" uitlezen. Wijkt deze te veel af (meer dan 5%) dan is de luchtmassameter verdacht of er is toch een lek.
Dit in 1e instantie op benzine. Pas als dat helemaal goed is, kun je weer op gas gaan rijden en dan daar testen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar