Mijn motormanegment lampje brand en bij het uitlezen geeft hij de volgende fout code's weer. P412,P0105,P110. deze hebben volgens mij met de luchttoevoer te maken.
in welke richting moet ik denken?
wat kan evt een oplossing zijn.
gr joeri
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
tik deze codes eens gewoon in bij google en je hebt meteen de richting bepaalt om te zoeken
P0105 Absolute druksensor inlaat(map), onaannemelijk signaal
P0110 Luchttemperatuursensor, te laag signaal
P0412 Secundaire-luchtinblaasklep "A", onjuiste werking
dit betekent het. als ik daar dan zelf naar wil kijken waar zou ik dan moeten beginnen?
het een staat in verband met het ander neem ik aan.
14 jaar
ben begonnen met de slangetjes schoon te maken een te zorgen dat er geen valse lucht meer is .
volgende stappen zouden zijn sensoren nalopen en schoonmaken?
luchtpomp?
dit zijn allemaal oplossingen die ik her en der lees?
fout is nog niet weg
joeri
14 jaar
je hebt het over een mapsensor en luchttempsensor beide in dezelfde component controleer of de werking hiervan goed is met een parameter test kan je zien of het goed is maar misschien is een vervuild contact wel de oorzaak
en daardoor kan de computer wel aangeven dat sec inlaatklep een verkeerde stand aangeeft door verkeerde informatie
Luchtpomp uitelkaar en inderdaad vol met water.veel aanslag dus ik denk al heel lang onder water.
schoon gemaakt
computer gereset en ik hoop dat het wegblijft.
evt kijken voor een andere luchtpomp
bedankt voor alle tips.
joeri
14 jaar
lampje ging vandaag weer branden. weer vocht in mijn luchtpomp.
schoon gemaakt.
vraag me toch af waar dat vocht vandaan komt.
gr joeri
14 jaar
IS condens.
is daar dan wat aan te doen?
hoor iets over klep bovenop motor die dan niet goed afsluit?
of moet ik het voor lief nemen en geregeld pomp schoonmaken?
14 jaar
Er moet een kapje gemonteert worden in de houder voor de Radiatuer, Luchtpomp moet vervangen worden en eventueel de EGR klep.
is dit een dure hobby? kan ik dit zelf of is dat dealer werk?
14 jaar
Kun je prima zelf. Duur tja, lucht pompen zijn niet goedkoop
wat voor kapje moet ik dan voor kijken? heeft dat een naam
luchtpomp kan ik geen prijzen voor vinden op internet
duik er na de kerst even in. kan het erg veel kwaad als ik nu even doorrij?
14 jaar
Kan geen kwaat, lucht pomp zit er op voor de emisie eisen bij koude motor er draait na koude start een 30 sec tot 2 min. Auto rijdt er ook niet slechter om
Als je het Chassis nummer even post (begint met VF7) dan kijk ik even voor de onderdeel nummers en prijzen
VF7FCKFVC26069343
dit zou hem moeten zijn. bedankt in iedergeval voor alle moeite.
je helpt me echt hiermee.
gr
14 jaar
Geleider op het voorpaneel 7104 FL kan de prijs niet vinden
Luchtinjectiepomp uitlaatsysteem 1618 C0 245,58 EUR incl btw ex montage
eventueel een EGR klep 161824 89,76 EUR incl btw ex montage
Ik heb wel eens de luchtpompen uitmekaar gehaaldt en goed laten drogen(ik heb em met een fohn goed droog gemaakt) kan wel eens helpen.
luchtpomp heb ik open gehad. droog gemaakt. alleen met papier.lagers klonken niet al te best van de pomp.
dus ik zal wel aan een andere pomp moeten.
bedankt voor deze info. fijne dagen
14 jaar
IS goed, vraag ook ff bij de dealer als ze niet ene gereviseerde hebben liggen. Ik had bij Citroën wel 2 gereviseerde liggen. We gaven er geen garantie op maar ze werkten goed. Altijd ff een gok waard om te vragen.
Jij ook goede dagen
wat ik me dan toch afvraag(nieuwsgierig type) als ik nu alles vervang wat houd dan het vocht uit mijn luchtpomp. is dat de egr klep of is dat de geleider op het voorpaneel en zit dat er dan nu niet op?
neem aan als ik alleen de pomp vervang dat het weer fout gaat.
14 jaar
De geleider zit er om spatwater tegen te houden. je zult denk vele korte stukjes rijden? Hier door vormt er zich veel condens in de lucht pomp met alle gevolgen tot dien.
PS, je kunt ook vragen als ze bij de dealer de Luchtpomp op afwezig willen coderen.
veel korte stukjes dat klopt inderdaad. de pomp laten afmelden heeft dat ivm emissie geen gevolgen met de jaarlijkse apk?
zal hem nogmaals goed droogmaken met fohn en alle slangen ook droogmaken. lukt dit niet dan is evt vervangen of afmelden een optie
14 jaar
als je hem droogt maakt, zul je meer LANGE stukken MOETEN rijden wil je voorkomen dat het probleem terug komt, het condens verdamt als de motor een langere tijd op temperatuur is, bij korte stukjes is dit niet het geval en kost je het de luchtpomp.
De luchtpomp werkt aleen met koude motor en ca de eerste 2 min, dus als je zorgt dat de motor goed op temp is voor de APK, zal het weinig problemen geven. (uiteraad kan er wel op andere dingen afgekeurt worden(!))
nu zijn de code's p0105 en p110 eruit. code p412 blijft maar zitten. vanochtend de luchtpomp open getrokken. daarna gestart en wat me opvalt is dat de pomp niet draait. hij zou toch moeten gaan draaien als de motor koud is.
als ik hem even doorverbind naar de accu dan draait hij als een tierelier.dus hij is niet stuk. zekering nr 16 (30A) is ook nog heel.
de foutcode kan ik ook ineens niet meer resetten.
ook opzoek geweest naar egr klep. deze kon ik niet vinden.
toch maar even een vraagbaak boek kopen.
nou had ik gisteren ook nog een actie.ineens geen stuurbekrachtiging meer. na een tijd stil staan en weer starten deed hij het ineens weer. hier ook geen fout code over te vinden.
14 jaar
#8 is de EGR klep:
[url=http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/22...][img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009...[/img][/url]
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C3 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar