close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Saxo: foute distributie?

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1124 cc inj.

Onze Saxo was nooit zo pittig. Distributie was aan de beurt en dus dacht ik: misschien staat die een tandje verkeerd............
Maak hem open en inderdaad, ondanks nieuw uiterlijk en slechts 69000 op de teller, derde eigenaar.
Als ik de oude riem her-monteer wanneer ik de pennen in de gaten heb (nokkenastandwiel 10 mm, vliegwiel 6 mm), dan hou ik een tandje op de riem over. Of anders gezegd: hij is ooit gemonteerd (maar waarom na 69000 km?) met de nokkenas een tand te ver.
Nieuwe riem correct gemonteerd. Maar pittiger is ie niet geworden, eerder nóg luier.
Wie ontrafelt het mysterie?

Geplaatst door

eddegrood (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ed, bedoel je dat de merktekens op de oude riem niet juist stonden. En op de nieuwe riem wel goed???

Of begrijp ik het helemaal niet??

Nee, op de riem geen merktekens. Normaal zet ik er die, vóórdat ik de oude riem er af haal, wel zelf op met witte correctielak, zodat je verder nergens over hoeft na te denken. De stippen op de riem corresponderen met stippen op de twee tandwielen (krukas en nokenas). Daarna leg ik de twee riemen op de werkbank op elkaar (ook om te zien dat ze echt evenveel tanden hebben) en breng de witte stippen nu ook over op de nieuwe riem. De nieuwe riem erop en je zorgt dat de stippen weer corresponderen.

Maar nu dacht ik: toch eens kijken of de oude wel goed stond. Want ik vertrouwde het niet. Goed is dan dat het aantal tanden tussen krukas en nokkenas het juiste is en niet ééntje méér of ééntje minder. Dat het nokkenastandwiel dus niet verdraaid is ten opzichte van het krukastandwiel en de timing van de kleppen verkeerd wordt.
Daartoe de pennen in de gaten gestoken (10 mm nokkenastandwiel en 6 of 5 in vliegwiel), zoals het hoort. Op dat moment bleek dat de oude riem en verkeerd op gelegen had: het nokkenastandwiel was een tand verdraaid.

Gek is wel dat ik toch geen verschil in vermogen merk en in beide situaties het vermogen kennelijk niet optimaal is. Dat is het mysterie.

eddegrood 0

12 jaar

ik snap het, (slim gedaan) Ik heb eigenlijk verder geen antwoord op je vraag.. Behalve dan dat je gevoel er een beetje naast zit. heb je vergeleken met een andere Saxo met 1100 motor??

Heeft de saxo een bdp sensor?? of is de ontsteking nog te stellen??? Zo ja kan dan of die op tijd staat.

En wat ook voorkomt is dat je niet voldoende gas kunt geven? Bij stilstaande motor moet bij volledig ingedrukt gaspedaal de gasklep net zijn maximum aanslag raken.

We vergelijken met onze vorige: een AX met ook een 1100 motor; die leek ons allebei een behoorlijk stuk pittiger!
Ik ga zeker naar de gasklepaanslag kijken. Ook de ontsteking. Kan het ook nog aan een vervuild brandstoffilter liggen; heeft een Saxo uberhaupt zo'n filter?
Dank voor je reactie.

eddegrood 0

12 jaar

Ik denk wel dat er een filter op zit. Als de doorstromim onvoldoende is zal je daar in eerste instantie niets van merken. Pas als er langere tijd meer brandstof verbruikt wordt dan er wordt toegevoerd??? gaat de auto inhouden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.