Ik heb hier een Saxo met 140d km die om de haverklap een storing geeft, motormanagement lampje. Bij uitlezen steeds dezelfde fout, P0300, misfire (overslag) in 1 of meer cylinders. Natuurlijk heb ik eerst de bobijn galerij vervangen (twee maal, om zeker te zijn), geen resultaat. 4 nieuwe bougies gestoken, idem. Vliegwielsensor/krukassensor vervangen, nog steeds sukkelen. Op lekkage getest rond inlaatcollector, alles mooi dicht. Volledige injectie-rail met injectors vervangen (steeds uit goed draaiende Saxo gehaald) weer P0300. Klepspeling is ok. Wagen rijdt heel fris, trekt goed, maar plots hoor je het regime veranderen, en op dat ogenblik gaat het lampje branden, en blijft hij wel op toeren draaien, maar niet mooi rond, alsof hij op 3 cylinders draait. Bij opvoeren toerental draait ie dan een beetje als een VW kever. Start perfect, valt niet stil. Temperatuursensor goed. Brandstofpomp lijkt me ok, valt bij contact on na enkele seconden stil, dus denk ik dat de druk goed zit.
Wat zijn nog mogelijke oorzaken of remedies? Kan de Citroën dealer meer gedetailleerd uitlezen, of blijft het daar ook bij P0300?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Aantal foutcodes is altijd een mysterie. Soms ziet de dealer 3x zo veel codes als EOBD, soms ziet deze helemaal niets.
Die laatste mogelijkheid heb ik bij broertje Peugeot uit die tijd gezien.
Kun je live data zien? Waar staat de Long Term Fuel Trim op?
Benzinetank trekt geen vacuüm?
Wat gebeurt er als de motor slecht loopt en je deze herstart?
Op mijn low budget uitleestoestelletje vind ik onder live data 'longft1', waarde -2,3%. Is dat misschien die Fuel Trim?
Stilleggen en meteen weer starten geeft hetzelfde euvel. Koud wegrijden gaat redelijk lang goed, maar even in vrijloop en het lampje gaat weer aan. Vacuum nog niet getest, daar zit wat in. Maar ik weet niet hoe lang de benzine er al in zit/zat, ding stond al enige tijd stil. Dus heb ik net een verse portie 98 erin gedaan, en voorlopig draait hij mooi en blijft het lampje uit. Ergens hoop ik dat dit niet de oorzaak was, anders heb ik een halve auto omgebouwd voor nop, sta ik mooi voor schut ;-)
12 jaar
Longft1 (of zelfs LTFT1) is diegene die ik bedoelde. Wijkt niet al te veel af van het ideale middenpunt.
De waarde ligt nu, na een uurtje proefrijden, rond de -0.8 en -0.16.
Hij heeft toch weer even kuren gehad, het is dus niet helemaal opgelost met de nieuwe benzine (de oude was trouwens geen half jaar oud).
Op het uitleestoestel staat bij FUELSYS1 en FUELSYS2 de vermelding N/A. Van het ogenblik dat het lampje gaat branden, verschijnt achter FUELSYS1 de vermelding OL-DRIVE, enig idee wat dat betekent? Je hoort dan ook plots dat de motor niet meer mooi rond draait, alsof 1 cylinder afgesloten wordt, en de voorontsteking gaat plots van +-1° in vrijloop naar 23°, een waarde die eigenlijk hoort bij 2000 rpm belast.
Ik ga nog eens alle sensoren die ik kan vinden door een exemplaar uit een goed rijdende saxo vervangen. En mss ook een andere benzinetankdop proberen, alhoewel het verschijnsel niet geleidelijk komt, maar van het ene ogenblik op het andere, van supergoed rijden naar vierkant draaien.
12 jaar
Fuelsys staat voor Fuel system. Er zijn er 2 voor motoren met 2 banken. Fuelsys 2 wordt bij deze niet gebruikt.
Normaal moet daar "Closed Loop" staan, afgekort tot CL. Dan wordt er met de lambdasonde geregeld.
OL-DRIVE is Open Loop due to driving condition - Open loop - dus geen regeling - als gevolg van een rijomstandigheid, b.v. afremmen op de motor.
Bij fouten zou je Opel Loop due to System Error verwachten.
Enige normale verklaring voor OL-DRIVE is een map-sensor of gasklep-positie die vollast aan geeft.
Andere verklaringen zijn een slecht werkend uitleeskastje of fouten in de motor-computer in het EOBD gedeelte.
N/A (Not available) is geen normale boodschap bij de pid Fuel System.
Heb intussen de gasklep-positiemeter vervangen, geen beterschap. Dan de stappenmotor vervangen, ging ie meteen 2000 rpm draaien in vrijloop, en met een tweede donor stappenmotor gaf ie 1800 rpm, dus beiden nog slechter dan die wat erin zat. Alles weer origineel, en de luchtmassameter afgekoppeld, zonder resultaat.
Straks nog de (2) lambdasondes vervangen, of maar meteen de hele uitlaat met kat en sondes.
Heb intussen ook gemerkt dat er wat druppels benzine aan de benzinefilter (bij de tank) hangen, en een klein plasje brandstof op de grond ligt. Geen idee of dat gisteren ook al zo was, maar alvast iets om in orde te maken.
12 jaar
Brandstoffilter vervangen, lekken gestopt, filter zelf was blijkbaar poreus. Filtert nu wel beter, maar de fout is er nog steeds. Wat me wel opvalt is, dat het vierkant draaien ook weer meteen ophoudt als ik de code wis/lampje uitgaat. Dus even plots als het begint, van het ene ogenblik op het andere, lampje flikkert en dan lijkt het alsof je een bougiekabel lostrekt. Zou het kunnen dat de foutcode niet het gevolg is van een misfire, maar de misfire het gevolg is van een fout die de Ecu genereert? Dat doet me een beetje denken aan een zieke Ecu. En ik ben bang dat die gelinkt is aan sleutel en transponder, dus vervangen door een donor-exemplaar lijkt me geen goede oplossing, want als het niet lukt, moet ik daarna de sleutels weer laten inlezen.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar