hoi,
ik heb hier een saxo van 97 die af en toe spontaan stilvalt. contact uit en weer aan en hij loop weer zonder problemen.
auto slaat zonder problemen aan , warm of koud .
het probleem is dat dit niet constant gebeurt, heb er 45 miin mee gereden en er gebeurde niets, volgende dag pakt mn pa de auto en na 20 min rijden valt ie op de snelweg stil bij 120km/h. tijdens het uitrollen weer gestart en hij doet het zonder problemen.
geen foutcodes opgeslagen.
vandaag ermee gereden ongveer 30 min en hem daarna 10 min stationair laten draaien zonder problemen. gar er weer mee rijden en toen hielt ie even in en 500 meter verder vielt ie uit tijden het affremmen voor de stoplicht.heb meteen geluisterd of de benzine pomp nog draaide en dat deed ie niet.
nu ben ik op zoek naar evetueel schemas of kan iemand mij vertellen of er een relais tussen zit en hoe deze wordt aangestuurd.
ik kom zelf uit de bedrijfswagen sector dus 99% alleen diesels.
alvast bedankt
Riad
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
update,
heb 4 nieuwe bougiekabels vervangen omdat r en defect was toen ik deze los trok.
hielp helaas niets. hij ging zelf nog slechter lopen . viel nu na 10 sec lopen uit.
ben toen een rondje gaan rijden en toen liep ie weer normaal maar viel wel een paar keer uit .
heb er een andere brandstof pomp op gezet van de sloop maar dit hielp ook niet. probleem blijf hetzelfde.
.onder de ecu zien een heel apart relais , waar dient deze voor.
gr Riad
Dat is het voedingsrelais voor de ECU. Ik denk dat hierin het probleem zit. Als de pomp niet draait na contact lijkt het mij duidelijk. Zou eens beginnen met dat relais. (volgens mij bruin van kleur)
hoi maarten
bedankt voor je reactie.
als ik de m op contact zet dus net voor starten dan draait de pomp 4 sec en stopt dan. ik start m en de motor loopt dat draait de pomp ook mee zonder problemen.
als ie dan spontaan uitvalt en alle lamjes branden op t dascboard dan draait de pomp niet meer. als ik dan het contact uit zet en weer meteen aanzet dan draait de pomp gewoon weer en hij slaat weer meteen aan. rarararararara
auto loopt dan zonder hokken of stoten stationnair en tijdens rijden zonder problemen.
is het niet zo als de motor uitvalt dat dan de ecu de stroom uitschakelt naar de benzine pomp(veiligheids schakeling)
en hoe ken je de bobine controleren dat deze zn werk wel goed doet?
alvast bedankt
12 jaar
Als ik zo de problemen lees begin ik te denken aan een slecht contact in het contactslot. Een slecht contact is weerstand, weerstand in een electrische verbinding geeft niet zelden warmte en uitval van het systeem. Daarna koelt het geheel af en begint het opnieuw. Een uitval van een contactslot van de Saxo is hier al eerder besproken ivm. niet werken van de stuurbekrachtiging
Het electrische gedeelte van het slot is los te koop bij de dealer.
Mvg., Tibor
hoi,
even een update,
we dachten aan de stappenmotor in het gasklephuis , heb deze schoongemaakt en we hadden 3 dagen geen problemen,
daarna kwam het probleem terug.
heb toen een nieuwe besteld bij de dealer en deze gemonteerd maar probleem kwam gewoon weer terug.
intussen al vervangen
-brandstofpomp
-bougiekabels
-stappenmotor
-benzinefilter
het verhaal over contactslot betwijfel ik omdat de stuurbekrachting niet uitvalt van te voren. maar ik ga dit wel uitsluiten voor de zekerheid.zoals ik eerder beschreef auto valt uit maar start en slaat meteen weer aan.
het enige wat ik de laatste tijd heb meegekregen van de eigenaar is dt ie heel erg inhoud (alsof ie stikt) en pakt dan weer op en 500m verder uitvalt .
gr Riad
12 jaar
he mannen,
naar lang zoeken en prullen is het probleem opgelost,
ben naar een citroen specilaist en die kwam ermee dat de ecu en of het relais dat onder de ecu zit de boosdoener kon zijn,
heb op de sloop en ecu en relais gehaald maar het probleem bleef.
auto is toen naar de dealer gegaan en deze kwamen met het verhaal dat het in de ecu , bedrading of stappenmotor kon zijn.
stappen motor en ecu betwijfelde ik dus heb zelf de bedrading doorgemeten .hier bleek alles ok te zijn.
collega van mij kwam toen met het verhaal dat de map sensor wel eens de boosdoener kon zijn om dat dit bij een ander merk ook al voor problemen had gezorgd zonder een foutcode etc
heb toen een map sensor van de sloop gehaald voor 10 euro en de auto rijd al 2 weken zonder problemen
bedankt voor t meedenken
gr Riad Abidi
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar