Sinds afgelopen zondag heb ik een probleem met mijn citroen C5 break uit 2003 (97-LR-ZD).
Bij auto op contact klonk er een harde knal (explosie) onder de motorkap. Inspectie leverde in eerste instantie niets op. Maandag is de auto naar de Citroen dealer in de woonplaats gegaan (auto elders gekocht). Daar bleek dat het inlaatspruitstuk was ge-explodeerd (een gat van rond 10cm).
Sinds november 2006 is de auto voorzien van een VIALE G3 gas installatie. Mijn eerst gedachte ging uit naar een backfire, echter dit is nagenoeg uitgesloten met dit soort gas installaties wordt verteld.
Volgens het GAS inbouw bedrijf komen dit soort "schade" gevallen ook voor bij benzine motoren als de bobine in kracht afneemt of de bogies slecht zijn.
Deze schade gaat veel geld kosten en ik ben benieuwd of hetgeen door het GAS inbouwbedrijf wordt gezegd ook waar is. Zijn er meerdere gevallen bekend waar het inlaatspruitstuk explodeerd door bv een slechte bobine of bogies (op benzine)?? Is het mogelijk dat er door een fout in het gas systeem gas in het inlaatspruitstuk is gekomen waardoor deze is ge-explodeerd???
Bogies bijna 30000km oud, totaal aantal km op de klok 97000km. AUto start op benzine en schakeld pas later over op GAS.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij auto op contact klonk er een harde knal (explosie) onder de motorkap,
even voor de duidelijkheid je starte hem toen niet je zette hem allen maar op contact?
jijk eens hier: www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=80812
17 jaar
Komt inderdaad vaker voor. Ook bij benzineauto's.
Gr.
vroeger met gas veelvuldig voorkomend verschijnsel dat de spruitstukken openspatte door backfire
de nieuwe spruitstukken zijn voorzien van overdruk ventiel waarbij dit tot het verleden moet behoren
Als het lpi-installatie van vialle is, kan dat niet voorkomen.
Er zitten injectoren in.
Of de bobine is verrot of een injector sluit niet goed af.
Zit de juiste olie erin, zijn deze autos gevoelig voor.
Er moet 5w30 inzitten.
Klepspeling is niet correct met dikkere olie.
Daarbij start de auto op benzine en gaat op temp over op lpg.
17 jaar
het is ook een aantal keren voorgekomen bij picasso`s (ook vrij nieuwe) met de zelfde motoren als c5 , maar ook bij auto`s die niet voorzien waren van een lpg istalatie , ik weet niet precies meer wat de oorzaak hiervan was maar weet dat de picasso`s in ieder geval nieuwe software kregen . het kwam inderdaad ook voor waarneer de auto alleen nog maar op contackt gezet werd.
werkte destijds bij een citroen dealer in het magazijn en er zijn een aantla spruitstukken vervangen toen door dit probleem. een citroen dealer zou hier dus meer van moeten kunnen vertellen
Bij auto's zonder lpg kwam dit probleem bij de EW10 motor van PSA inderdaat vaker voor. Meestal na een paar koude starts achter elkaar bijvoorbeeld in de showroom. De motor loopt dan op een heel rijk mengsel ivm snel opwarmen van de katalysator(goed voor milieu??) . Blijkbaar bevindt zich in het inlaat spruitstuk en motor nog aardig wat onverbrande benzine . Als de motor uit wordt gezet. Bij de volgende keer starten kan het zaakje dan exploderen zeker in combinatie met een verkeerde olie soort en als gevolg daarvan verkeerde klepspeling. De fabrikant heeft inmiddels wel het e.e.a gewijzigt aan de software en een overdrukklep geplaatst.
Echter op gas zou de oorzaak ook een lekkende gas injektor kunnen zijn
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar