Citroën Xsara Picasso: Geen compressie op alle cilinders

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 ( 6FZ / EW7J4 )

Goedenavond,

Enkele weken geleden is er bij een Citroen Picasso het onderste gedeelte van de motorsteun afgebroken ( het gedeelte waar de hulpaandrijfriemspanner aan bevestigd is ) , geen duidelijke oorzaak van dit geval kunnen ontdekken dus steun met spanrol, looprol en multiriem vervangen (was allemaal defect ).

Nadat de reparatie is uitgevoerd heb ik geprobeerd om de auto te starten. Motor gaat rond maar slaat niet aan !

Allereerst uitgelezen, geen foutcodes aanwezig.

BDP sensor doorgemeten op weerstand, was in orde. Toch scopebeeld gecontroleerd, was niet in orde dus sensor vervangen !
Ontstekingseenheid gecontroleerd, aangestuurd door middel van actuator-test en alle 4 de bougie's vonken.
Boven op de brandstofrail zit een ventiel, even ingedrukt , en er is brandstofdruk ( je hoort de pomp ook lopen ).
Timing van distributieriem gecontroleerd, is in orde staat keurig op tijd !

Vervolgens heb ik compressie gemeten en heel raars ontdekt ! Ik heb op geen enkele cilinder compressiedruk ! De meter blijft op 0 bar staan.
De distributieriem is niet gesprongen ( geweest ) , dus kleppen ingeslagen in de zuiger waardoor een gat is ontstaan lijkt me onaannemelijk.
Ook omdat de eigenaar van de auto nog doorgereden is nadat de motorsteun gebroken is, en de sleepdienst de auto op de wagen heeft gereden !
Ik heb mijn op een andere auto gecontroleerd en hier functioneert deze naar behoren !

Is er misschien iets bekend over dit type motoren waardoor ik geen compressie krijg op alle 4 de cilinders, wellicht iets met de hydraulische klepstoters ?

Graag jullie hulp !

Colin24

Geplaatst door Colin24 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xsara Picasso? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

wkhoek (0) PRO, 9 jaar geleden

gasklep gaat wel open?

Colin24 (0), 9 jaar geleden

De openingshoek verandert volgens de live data van het diagnose apparaat als ik het gaspedaal bedien !

Ik heb toch even een aantal metingen uitgevoerd , krijg op de gas klep regel eenheid op pin 3 en 4 geen waarde tussen 11 ...13.5 V. Dit zou het wel moeten zijn ! Ik heb ook op de regel eenheid zelf gemeten en ook hier krijg ik deze waarde niet ! De multimeter geeft 0 V aan

Colin24 (0), 9 jaar geleden

Ik heb een cilinderlektest uitgevoerd , en ik merk dat de inlaatkleppen ( misschien ook de uitlaatkleppen maar is iets lastiger te testen ) continue open blijven staan ! Ik merk namelijk dat wanneer ik de verbrandingskamer onderdruk zet er lucht ontsnapt door de inlaat !

Is dit een bekend probleem ? De auto heeft 3 weken geleden namelijk nog gewoon gelopen !

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Ik twijfel of je kleppen niet krom zijn.
Zet eens luchtdruk op een cilinder, draai de krukas op BDP >> komt er dan luchtdruk uit het inlaatspruitstuk of de uitlaat, dan weet je genoeg.

harry4203 (465) PRO, 9 jaar geleden

sleep em eens aan.

Colin24 (0), 9 jaar geleden

Ik heb een cilinderlektest uitgevoerd. Bij vrijwel alle cilinders lekt er lucht weg door de inlaat !

Klant wil de auto niet laten maken, dus de oorzaak zullen we niet te weten komen helaas !

Bedankt voor de hulp

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

[quote=Colin24]Goedenavond,

Timing van distributieriem gecontroleerd, is in orde staat keurig op tijd !

Vervolgens heb ik compressie gemeten en heel raars ontdekt ! Ik heb op geen enkele cilinder compressiedruk ! De meter blijft op 0 bar staan.
De distributieriem is niet gesprongen ( geweest ) , dus kleppen ingeslagen in de zuiger waardoor een gat is ontstaan lijkt me onaannemelijk.
Ook omdat de eigenaar van de auto nog doorgereden is nadat de motorsteun gebroken is, en de sleepdienst de auto op de wagen heeft gereden !
Ik heb mijn op een andere auto gecontroleerd en hier functioneert deze naar behoren ! ![/quote]
Heb je toch de bout(en) van de krukas los gehad, en de motor gedraaid. Kan NIET zo zijn dat de timing in orde was. Bestaat niet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.