Citroën CX 25 GTI: Geen goede top

Bouwjaar: 1986

Dag iedereen,

Ik heb een Citroën CX 25 GTI uit het bouwjaar 1986 met bijna 3 ton op de teller. Deze dame is een genot om mee te rijden en ik heb dan ook geen echte klachten over deze Bolide. Alleen de laatste tijd haalt ze haar top niet meer, en begint ook de laatste tijd meer te drinken. In het verleden kon ik op de lange weg een verbruik halen van 1:12 wat nu veel lager ligt 1:8. Ik ben een zorgvuldige persoon die het belangrijk vindt dat mijn CX de nodige (en overnodige) onderhoud krijgt, dus dat is wel in orde. Ik heb ook de compressie gemeten en deze liggen op alle 4 de cylinders nagenoeg gelijk op een bar of 12. Heb tevens veel in de boeken gekeken en geleerd over het Bosch-Injectie systeem wat deze CX in zich heeft. Heb al een paar defecte sensoren vervangen, wat resulteerde dat de toenmalige problemen verholpen waren. Mijn vraag is nu of iemand anders ervaring heeft en of tips over deze Bolide. Mijn streven is om deze CX zo goed en zo best mogenlijk te laten lopen..

Met vriendelijke groet...

Daniël Roels (een Citrofiel)

Citrofiel1735

Geplaatst door Citrofiel1735 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën CX? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

citroerik (0) PRO, 20 jaar geleden

Hoi Daniël,

Volgens mij ken ik jou ook via een andere site, maar dat terzake.
Je heby al een aardige studie gemaakt van het injectiesysteem, de diverse sensoren heb je vervangen, maar ik heb nog niets gelezen van je luchtmassameter, in welke staat verkeerd die?
Heb zelf niet veel ervaring met cx'en, maar dat maakt niet veel uit.
De meter moet goed tegen een bepaalde veerdruk in te drukken zijn, zonder enige zware stukken erin. Als dit goed loopt zou ik het zwarte kapje van de meter afhalen (zit meestal gekit), daaronder lopen enkele koperbaantjes die als geleider spelen.
Door de jaren en kilometers heen kunnen deze op sommige plaatsen inbranden en dus een verkeerde informatie doorgeven aan je computer.
Als je hier zelf niet mee overweg kan, zou ik eens bij een Bosch dienst aankloppen, deze zijn vaak in staat een goeie diagnose te stellen bij je injectie systeem.
Deze meter kan als hij niet goed werkt ook je hoge verbruik bewerkstelligen, dus nakijken is zeker de moeite waard lijkt me, veel succes ermee.

Gr. erik

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën CX of stel zelf een nieuwe vraag.