auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën Xantia: Gewoon getild

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 td automaat

Dit verhaal gaat over de Citroen gekocht bij een erkend dealer ik heb hier een uitvoerig gesprek met de heer ……. van Citroen NL overgehad maar dit alles mog niet baten De auto heb gekocht omdat die makkelijk was aantepassen met vering ed in verband met mijn handicap elke steen of kuil in de weg voel ik.
Het gaat over de Citroen Xantia TD automaat kenteken ……….
Hij heeft nu 1760000 km gelopen.
Ik heb hem gekocht met een vriend van mij die in de autobedrijf heeft Bij ………. in ……… Die ik vertouwde op zin mooie blauwe ogen.
Met een KM stand +/- 36000.
De auto daar heeft 2 maanden in de showroom gestaan( 29-09-2000) ik kocht hem zonder garantie om dat er nog fabrieks garantie opzat dus daar door was ik F 7500 goedkoper uit kwam.wij zijn samen de auto gaan bezichtigen gekocht en meegenomen.met de belofte dat hij mij het onderhouds boekje nastuurde. Dit heb ik nooit meer gezien div. malen overgebeld maar het was en bleef weg.
Bij km stand 42868 01-10-2001 de automaat kapot moest compleet gereviseerd worden dit heb ik bij ……… in ……….gedaan de automaat is uit coulante vergoed door Citroen NL Aldus de garage
Alleen de werkuren + de huurauto was voor mijn rekening. 2900 die ik betaald heb onder protest.
Niet lang daar na kreeg ik storing in mijn km teller ik ben toen naar een andere garage gegaan die heeft toen een gebruikte km teller er ingezet daar kreeg ik de mededeling dat er aan de oude teller was gerepareerd of gemanipuleerd. Dit laatst leek mij een beetje onwaarschijnlijk. Maar mijn twijfel werd groter toen er bij de eerst APK bleek dat er een deel van het kenteken weg was met de bijzonder heden er op. Waar ik nooit opgelet heb. De oude klok heb ik nog.
Ik heb toen de auto in onderhoud gedaan bij een garage bij ons in de beurt omdat ik niet zonder auto kan en op het platte land woon waar geen vervoer is.
Deze garage is een universele garage hoofdzakelijk Citroen en Peugeot Deze garage heeft ook mijn auto aangepast met andere veerbollen en stuurpomp. Dit komt omdat het vlakbij is en goedkoper en ik heb altijd een vervangende auto of ze halen hem thuis op.
Bij de eerste vervanging van de distributie riem werd ik gebeld dat de auto veel meer had gelopen toen was er bij mij geen twijfel meer. Er was iemand opgelicht dus ik maar ook Citroen i.v.m. die coulante regeling. Dat mij nog extra duidelijk gemaakt werd door de heer ………… van het revisie bedrijf waar Citroen altijd de versnellings bakken laat reviseren deze vertelde mij ook dat ze de bak niet terug konden vinden in de boeken.de monteur die de laatste keer de automaat heeft gemaakt verteld dat het de 3de keer was, dat de bak los is geweest wat hij kon zien aan de ingeslagen No`S. Deze monteur is ook gespecialiseerd in automaten. En zoals Citroen me vertelde het blijven mechanisch dingen is er nu toch bij mij een wrang gevoel ontstaan. Het lijk meer op oud ijzer.Over dit alles is al eens gecorrespondeerd met Citroen mij gaat het er over dat ik mij gewoon opgelicht voel door bepaalde mensen dit is geen verwijt tegenover Citroen maar ik hoop toch dat Citroen NL achter het merk en zijn klanten staat. want zulke reclame komt niet ten goede van het merk
Kort samengevat wat is ermeegebeurd voor dat ik hem kocht??????. Bij mij Automaat Turbo Motor Automaat binnen de 170000 km en autorijden kost nu eenmaal geld maar liever niet zo temeer omdat ik aangewezen ben op een subliem geveerde auto met automaat en diesel die toch betaalbaar is. blijft er alleen Citroen over.
Mijn vraag is hier wat aan te doen of loopt dit gewoon met een sisser af.men moet toch de historie van mijn auto kunnen nagaan buiten de NAP om want toen er een modificatie moest gebeuren noteren ze ook de km stand.
Mijn vraag wie moet je nog vertrouwen de dealers???????? Of Citroen zelf waar je ook niets van hoort.

Of heb ik gewoon de verkeerde personen getroffen
Ik noem geen namen ik wacht eerst de reacties af

Geplaatst door

Heleentjepl (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als ik het goed begrijp wil je na 8 jaar en 140000 km nog iets van coulance of garantie, dat lijkt me wel haast onmogelijk. mvg Diko.

diko 0
badge

16 jaar

Ik begrijp het ook niet zo goed.

primera p11 0

16 jaar

Lees het verhaal en ook het antwoord AUB
heleen

Heleentjepl 0

16 jaar

Meneer ik weet niet of U het antwoord aan Diko hebt gelezen maar zoiets mag toch niet met 170000 km
Heleen


Reactie verplaatst door moderator. Was op de rapportagesite voor moderatoren terecht gekomen.

moderator 0
badge

16 jaar

alleen al 7500 gulden minder betalen omdat je de garantie er niet bij hoeft, vind ik al een hele bak met geld.
Ik krijg een beetje de indruk dat niet het hele verhaal verteld word.
En nu na al die jaren en 176.000km verder klopt er niks meer van de auto en moet het nu aangepakt worden, gaat niet meer lukken.
Uithuilen en opnieuw beginnen, het is niet anders.

primera p11 0

16 jaar

en een diesel van 10 jaar oud koop je ook niet met 20d km
je koopt geen diesell om bij gewoon .. 1 Xper week boodschappen te doen en vrijdags effe sigaretten om de hoek te halen

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

[quote=primera p11]alleen al 7500 gulden minder betalen omdat je de garantie er niet bij hoeft, vind ik al een hele bak met geld.
Ik krijg een beetje de indruk dat niet het hele verhaal verteld word.
En nu na al die jaren en 176.000km verder klopt er niks meer van de auto en moet het nu aangepakt worden, gaat niet meer lukken.
Uithuilen en opnieuw beginnen, het is niet anders.[/quote]
Dit Is het complete verhaal ik praat niet overcoulance maar over misstanden die al jaren lopen .
Ik kijk zelfs uit naar een C5 maar dan wel een eerlijke de auto is een zeer fijne reis wagen alleen de onkosten rijzen de pan uit
groetjes heleen

Heleentjepl 0

16 jaar

[quote=CARS&MOTORS]en een diesel van 10 jaar oud koop je ook niet met 20d km
je koopt geen diesell om bij gewoon .. 1 Xper week boodschappen te doen en vrijdags effe sigaretten om de hoek te halen[/quote]
Dit Is het complete verhaal ik praat niet overcoulance maar over misstanden die al jaren lopen .
ik kocht de auto was hij ruim een jaar met ongeveer 32000 op de teller
en roken doe ik ook niet meer
Ik kijk zelfs uit naar een C5 maar dan wel een eerlijke de auto is een zeer fijne reis wagen alleen de onkosten rijzen de pan uit
groetjes heleen

Heleentjepl 0

16 jaar

Persoonlijk zou ik een c5 ook links laten liggen, want ook hier kun je je geld goed in kwijt.
Is ook geen topper, en sowieso is de automaat een gevoelige reparatie post.
En 150 a 200.000km is al een heel eind met deze automaat.
Realiseer je dat wel met het aanschaffen van deze auto.
Ik begrijp dat je vanwege je handicap op dit type auto uitkomt, kwa vering en rij kwaliteiten, maar het is geen topper.
Als je voor een C5 gaat, check dan goed de onderhouds historie en laat de auto desnoods keuren door DEKRA en/of ANWB.
Het is dan een momentopname maar hun kunnen je een goed inzicht geven in de staat van de auto en de juiste papier winkel.
Aan de andere kant is het natuurlijk uiteraard sneu dat je op deze manier behandelt bent en gewoon afhankelijk van je auto bent.
Ik vind persoonlijk dat een garage daar gewoon rekening mee moet houden, immers is het niet meer als een stukje service vanuit een dealer organisatie.
Maar nogmaals, het is geen topper.

primera p11 0

16 jaar

Nog even ter aanvulling.
De aanpassing aan de auto word dat niet betaald door de gemeente of de AWBZ?.
Er zijn bedrijven die hier in gespecialiseerd zijn, waaronder Bierman dacht ik.
Misschien dat je daardoor op een ander merk over kunt gaan en de auto aan zou kunnen passen aan het gewenste veercomfort.
Of denk ik een beetje kort door de bocht.
Ik kom met dit soort zaken regelmatig in aanraking.

primera p11 0

16 jaar

[quote=Heleentjepl]Dit verhaal gaat over de Citroen gekocht bij een erkend dealer ik heb hier een uitvoerig gesprek met de heer ……. van Citroen NL overgehad maar dit alles mog niet baten De auto heb gekocht omdat die makkelijk was aantepassen met vering ed in verband met mijn handicap elke steen of kuil in de weg voel ik.
Het gaat over de Citroen Xantia TD automaat kenteken ……….
Hij heeft nu 1760000 km gelopen.
Ik heb hem gekocht met een vriend van mij die in de autobedrijf heeft Bij ………. in ……… Die ik vertouwde op zin mooie blauwe ogen.
Met een KM stand +/- 36000.
De auto daar heeft 2 maanden in de showroom gestaan( 29-09-2000) ik kocht hem zonder garantie om dat er nog fabrieks garantie opzat dus daar door was ik F 7500 goedkoper uit kwam.wij zijn samen de auto gaan bezichtigen gekocht en meegenomen.met de belofte dat hij mij het onderhouds boekje nastuurde. Dit heb ik nooit meer gezien div. malen overgebeld maar het was en bleef weg.

Jammer van het boekje, slordig dus.



Bij km stand 42868 01-10-2001 de automaat kapot moest compleet gereviseerd worden dit heb ik bij ……… in ……….gedaan de automaat is uit coulante vergoed door Citroen NL Aldus de garage
Alleen de werkuren + de huurauto was voor mijn rekening. 2900 die ik betaald heb onder protest.

Waarom protest, je had toch afstand gedaan van de garantie om zo 7500 gulden te besparen?, en toch de bak gratis..


Niet lang daar na kreeg ik storing in mijn km teller ik ben toen naar een andere garage gegaan die heeft toen een gebruikte km teller er ingezet daar kreeg ik de mededeling dat er aan de oude teller was gerepareerd of gemanipuleerd. Dit laatst leek mij een beetje onwaarschijnlijk. Maar mijn twijfel werd groter toen er bij de eerst APK bleek dat er een deel van het kenteken weg was met de bijzonder heden er op. Waar ik nooit opgelet heb. De oude klok heb ik nog.
Ik heb toen de auto in onderhoud gedaan bij een garage bij ons in de beurt omdat ik niet zonder auto kan en op het platte land woon waar geen vervoer is.

NAP had je kunnen opvragen bij de aankoop, je hebt als consument/koper ook zelf een onderzoeksverplichting...




Deze garage is een universele garage hoofdzakelijk Citroen en Peugeot Deze garage heeft ook mijn auto aangepast met andere veerbollen en stuurpomp. Dit komt omdat het vlakbij is en goedkoper en ik heb altijd een vervangende auto of ze halen hem thuis op.
Bij de eerste vervanging van de distributie riem werd ik gebeld dat de auto veel meer had gelopen toen was er bij mij geen twijfel meer. Er was iemand opgelicht dus ik maar ook Citroen i.v.m. die coulante regeling. Dat mij nog extra duidelijk gemaakt werd door de heer ………… van het revisie bedrijf waar Citroen altijd de versnellings bakken laat reviseren deze vertelde mij ook dat ze de bak niet terug konden vinden in de boeken.de monteur die de laatste keer de automaat heeft gemaakt verteld dat het de 3de keer was, dat de bak los is geweest wat hij kon zien aan de ingeslagen No`S. Deze monteur is ook gespecialiseerd in automaten. En zoals Citroen me vertelde het blijven mechanisch dingen is er nu toch bij mij een wrang gevoel ontstaan. Het lijk meer op oud ijzer.Over dit alles is al eens gecorrespondeerd met Citroen mij gaat het er over dat ik mij gewoon opgelicht voel door bepaalde mensen dit is geen verwijt tegenover Citroen maar ik hoop toch dat Citroen NL achter het merk en zijn klanten staat. want zulke reclame komt niet ten goede van het merk


Citroen is niet aansprakelijk als een louche handelaar onwettige handelingen met een 2e hands auto uitvoert.
Zeker als blijkt dat de auto meer km's had gereden als bleek bij de coulance garantie.


Kort samengevat wat is ermeegebeurd voor dat ik hem kocht??????

Dat had je na kunnen gaan door te vragen naar het NAP, of bij de verkoper door te vragen en de historie op papier te vragen, dan had je iets gehad om wat mee te beginnen.
Als mij 7500 gulden korting wordt beloofd voor het laten vallen van de garantie, gaan bij mij bellen rinkelen, en erg hard...

. Bij mij Automaat Turbo Motor Automaat binnen de 170000 km en autorijden kost nu eenmaal geld maar liever niet zo temeer omdat ik aangewezen ben op een subliem geveerde auto met automaat en diesel die toch betaalbaar is. blijft er alleen Citroen over.

Lees de andere merken maar na, bij 170.000 km is er gewoon mechanische slijtage, en onderhouds kosten.
Je auto heeft het equivalent van ruim 4 x rond de aarde in km's afgelegd.


Mijn vraag is hier wat aan te doen of loopt dit gewoon met een sisser af.men moet toch de historie van mijn auto kunnen nagaan buiten de NAP om want toen er een modificatie moest gebeuren noteren ze ook de km stand.
Mijn vraag wie moet je nog vertrouwen de dealers???????? Of Citroen zelf waar je ook niets van hoort.

Je hebt zelf een onderzoeks verplichting, en enig gezond verstand bij het uitgeven van dat soort bedragen desnoods een ANWB keuring willen doen, had veel problemen voorkomen, en de grote korting voor het laten vallen van de garantie had zeker je wakker moetten maken.
Het is dan oo logisch dat Citroen niets doet in dit geval.
D meerderheid van de dealers is eerlijk en betrouwbaar, de paar gevallen die dit niet zijn halen altijd het nieuws, de 100.000en auto's en dealers zonder problemen komen nooit in het nieuws.



Of heb ik gewoon de verkeerde personen getroffen
Ik noem geen namen ik wacht eerst de reacties af[/quote]
Ik denk dat je zelf gevallen bent voor de korting, geen voldoende onderzoek hebt gepleegd naar de historie van de auto, en gezien het grote bedrag van aanschaf de paar rotcenten voor en ANWB aankoop keuring hebt bespaard en daar de rekening voor hebt gekregen.

Sneu voor je maar zie het als een les voor de volgende keer om deze fout niet weer te maken.
Bovendien is het een en ander al 7 tot 8 jaar geleden gebeurt, en dat is voor een auto meer als het 1/2 leven.

Namen noemen is niet raadzam, men kan daarna met niet genoeg bewijzen zo beschuldigd worden van smaad.... en dat gaat dan nog meer kosten...

Succes,

Cor

Cor1822 0
badge

16 jaar

[quote=Cor1822][quote=Heleentjepl]Dit verhaal gaat over de Citroen gekocht bij een erkend dealer ik heb hier een uitvoerig gesprek met de heer ……. van Citroen NL overgehad maar dit alles mog niet baten De auto heb gekocht omdat die makkelijk was aantepassen met vering ed in verband met mijn handicap elke steen of kuil in de weg voel ik.
Het gaat over de Citroen Xantia TD automaat kenteken ……….
Hij heeft nu 1760000 km gelopen.
Ik heb hem gekocht met een vriend van mij die in de autobedrijf heeft Bij ………. in ……… Die ik vertouwde op zin mooie blauwe ogen.
Met een KM stand +/- 36000.
De auto daar heeft 2 maanden in de showroom gestaan( 29-09-2000) ik kocht hem zonder garantie om dat er nog fabrieks garantie opzat dus daar door was ik F 7500 goedkoper uit kwam.wij zijn samen de auto gaan bezichtigen gekocht en meegenomen.met de belofte dat hij mij het onderhouds boekje nastuurde. Dit heb ik nooit meer gezien div. malen overgebeld maar het was en bleef weg.

Jammer van het boekje, slordig dus.



Bij km stand 42868 01-10-2001 de automaat kapot moest compleet gereviseerd worden dit heb ik bij ……… in ……….gedaan de automaat is uit coulante vergoed door Citroen NL Aldus de garage
Alleen de werkuren + de huurauto was voor mijn rekening. 2900 die ik betaald heb onder protest.

Waarom protest, je had toch afstand gedaan van de garantie om zo 7500 gulden te besparen?, en toch de bak gratis..


Niet lang daar na kreeg ik storing in mijn km teller ik ben toen naar een andere garage gegaan die heeft toen een gebruikte km teller er ingezet daar kreeg ik de mededeling dat er aan de oude teller was gerepareerd of gemanipuleerd. Dit laatst leek mij een beetje onwaarschijnlijk. Maar mijn twijfel werd groter toen er bij de eerst APK bleek dat er een deel van het kenteken weg was met de bijzonder heden er op. Waar ik nooit opgelet heb. De oude klok heb ik nog.
Ik heb toen de auto in onderhoud gedaan bij een garage bij ons in de beurt omdat ik niet zonder auto kan en op het platte land woon waar geen vervoer is.

NAP had je kunnen opvragen bij de aankoop, je hebt als consument/koper ook zelf een onderzoeksverplichting...




Deze garage is een universele garage hoofdzakelijk Citroen en Peugeot Deze garage heeft ook mijn auto aangepast met andere veerbollen en stuurpomp. Dit komt omdat het vlakbij is en goedkoper en ik heb altijd een vervangende auto of ze halen hem thuis op.
Bij de eerste vervanging van de distributie riem werd ik gebeld dat de auto veel meer had gelopen toen was er bij mij geen twijfel meer. Er was iemand opgelicht dus ik maar ook Citroen i.v.m. die coulante regeling. Dat mij nog extra duidelijk gemaakt werd door de heer ………… van het revisie bedrijf waar Citroen altijd de versnellings bakken laat reviseren deze vertelde mij ook dat ze de bak niet terug konden vinden in de boeken.de monteur die de laatste keer de automaat heeft gemaakt verteld dat het de 3de keer was, dat de bak los is geweest wat hij kon zien aan de ingeslagen No`S. Deze monteur is ook gespecialiseerd in automaten. En zoals Citroen me vertelde het blijven mechanisch dingen is er nu toch bij mij een wrang gevoel ontstaan. Het lijk meer op oud ijzer.Over dit alles is al eens gecorrespondeerd met Citroen mij gaat het er over dat ik mij gewoon opgelicht voel door bepaalde mensen dit is geen verwijt tegenover Citroen maar ik hoop toch dat Citroen NL achter het merk en zijn klanten staat. want zulke reclame komt niet ten goede van het merk


Citroen is niet aansprakelijk als een louche handelaar onwettige handelingen met een 2e hands auto uitvoert.
Zeker als blijkt dat de auto meer km's had gereden als bleek bij de coulance garantie.


Kort samengevat wat is ermeegebeurd voor dat ik hem kocht??????

Dat had je na kunnen gaan door te vragen naar het NAP, of bij de verkoper door te vragen en de historie op papier te vragen, dan had je iets gehad om wat mee te beginnen.
Als mij 7500 gulden korting wordt beloofd voor het laten vallen van de garantie, gaan bij mij bellen rinkelen, en erg hard...

. Bij mij Automaat Turbo Motor Automaat binnen de 170000 km en autorijden kost nu eenmaal geld maar liever niet zo temeer omdat ik aangewezen ben op een subliem geveerde auto met automaat en diesel die toch betaalbaar is. blijft er alleen Citroen over.

Lees de andere merken maar na, bij 170.000 km is er gewoon mechanische slijtage, en onderhouds kosten.
Je auto heeft het equivalent van ruim 4 x rond de aarde in km's afgelegd.


Mijn vraag is hier wat aan te doen of loopt dit gewoon met een sisser af.men moet toch de historie van mijn auto kunnen nagaan buiten de NAP om want toen er een modificatie moest gebeuren noteren ze ook de km stand.
Mijn vraag wie moet je nog vertrouwen de dealers???????? Of Citroen zelf waar je ook niets van hoort.

Je hebt zelf een onderzoeks verplichting, en enig gezond verstand bij het uitgeven van dat soort bedragen desnoods een ANWB keuring willen doen, had veel problemen voorkomen, en de grote korting voor het laten vallen van de garantie had zeker je wakker moetten maken.
Het is dan oo logisch dat Citroen niets doet in dit geval.
D meerderheid van de dealers is eerlijk en betrouwbaar, de paar gevallen die dit niet zijn halen altijd het nieuws, de 100.000en auto's en dealers zonder problemen komen nooit in het nieuws.



Of heb ik gewoon de verkeerde personen getroffen
Ik noem geen namen ik wacht eerst de reacties af[/quote]
Ik denk dat je zelf gevallen bent voor de korting, geen voldoende onderzoek hebt gepleegd naar de historie van de auto, en gezien het grote bedrag van aanschaf de paar rotcenten voor en ANWB aankoop keuring hebt bespaard en daar de rekening voor hebt gekregen.

Sneu voor je maar zie het als een les voor de volgende keer om deze fout niet weer te maken.
Bovendien is het een en ander al 7 tot 8 jaar geleden gebeurt, en dat is voor een auto meer als het 1/2 leven.

Namen noemen is niet raadzam, men kan daarna met niet genoeg bewijzen zo beschuldigd worden van smaad.... en dat gaat dan nog meer kosten...

Succes,
Cor bedankt voor je reactie
Maar de auto kwam bij een grote dealer vandaan natuurlijk 7500 is geld en de mooie blauwe ogen van de verkoper GROTE FOUT DUS maar je ziet ook bij gerenomeerde bedrijven kun je je vergissen
maar volgens de dealer kon ik dat rustig doen er zat nog fabrieks garantie op daar door is ook de eerste keer de automaat vergoed bij een andere dealer bij mij in de buurt Cor[/quote]
groetjes
heleen

Heleentjepl 0

16 jaar

dat u mensen wilt waarschuwen voor verkopers met blauwe ogen en die er betrouwbaar uit zien dat wil ik wel geloven
ik heb ook een garagebedrijf gekend die de mensen die daar binnenkwamen lekker aan de bar zetten gezellig een paar neutjes schonken en voor ze het wisten hadden ze een auto gekocht waar ze de andere dag spijt van hadden en dan een paar jaar later weer hetzelfde verhaal
om veel geld te verdienen is het zo aanlokkelijk even de teller terug zetten en de euro,s zijn snel verdient
daarvoor is de n.a.p. ingevoerd bij elke apk wordt de km stand genoteerd en in dat bestand gezet om fraude tegen te gaan alleen de kopers moeten er naar vragen om de kat in de zak mis te lopen en hiervan zijn er nog vele wijsheden

andreas08 0
badge

16 jaar

Tja. U moet weten dat:

Verkopers van auto's zijn niet in de eerste plaats in u geïnteresseerd, maar in geld. Dat je met een goede, eerlijke handel op termijn vaak meer verdient, is in deze tijd van jaarlijkse bonussen niet echt populair meer. Hetzelfde geldt voor garages. Niet omdat de mensen die daar werken slecht zijn, maar gewoon omdat het bedrijf in de eerste plaats geld moet opbrengen, en wel snel.

Citroëns zijn redelijk goede auto's over het algemeen meer niet. De C5 is overigens bar slecht, althans voor de Type II.

U heeft inderdaad een onderzoeksplicht bij aankoop. Dat betekent vragen naar NAP rapportje en vragen naar gebreken en dit op schrift verklaren. Als er 7500 gulden korting wordt geboden bij geen garantie, dan is het wel duidelijk dat er iets heel erg mis is met die auto en dat de verkoper dat weet.

De Xantia zal beschikt hebben over een adaptieve elektronische automaat type (AL4), die met die sneeuw en sport lampjes in het dashboard.... Ik weet er alles van. Het zijn geen erg duurzame bakken, niet betrouwbaar en ze schakelen ook nog eens niet erg soepel. Ze gaan vaak stuk, niet zelden zelfs heel erg stuk. In ieder geval zijn er maar weinig AL 4 bakken die langdurig helemaal perfekt functioneren. Je ergert je dood aan die dingen. Heel vaak moeten van die uit 1998 en 1999 de Solenoide klepjes vervangen en dat kost een maandsalaris of meer. Foutje van Citroën. Ze hebben betere klepjes nu, maar vervangen moet je zelf betalen. Schande. Nog een foutje van Citroen is dat deze bakken "sealed for life" zijn. De olie hoeft zogenaamd nooit ververst te worden. Nou vergeet dat maar, dan is de levensduur inderdaad gemiddeld 170.000 km. Het verversen van de olie van deze bak is bewerkelijk en een secuur en ingewikkeld karwei. Hij is immers "sealed for life". Velen maken bij deze ingewikkelde procedure een klein foutje en dan draait de bak later alsnog in de soep.

Ik vind 170.000 km levensduur te weinig voor een goede auto die normaal bereden is en goed onderhouden wordt. Ook een automatische versnellingsbak hoort dubbel zo lang mee te gaan. Dat is mijn mening. Ik weet dat de autowereld (fabrikanten, importeurs en dealers) daar anders over denken. Wederom verwijs ik naar merken als Lexus, Toyota en ook wel oudere Mercedessen die fluitend deze kilometerstanden haalden. De motoren van Peugeot en Citroen (zeker de diesels) halen 350.000 km of nog meer ook, maar de turbo's halen dat meestal niet.

Er is dus met de automaat geknoeid en met de teller en het onderhoudsboekje is weg. Het onderhoudsboekje zegt niks. Er staan alleen maar stempels in met kilometerstanden. U kunt alleen maar zien dat er een stempel gezet is. Interessanter zijn de oude garagerekeningen.
Knoeien met een electronische kilometerteller komt helaas vaak voor. Ik sluit me aan bij de vorige posters. Daar is het NAP voor. Auto zonder positief NAP rapportje, nooit kopen.

Mijn advies: Als u het kunt betalen, doe de Xantia weg en koop géén C5, tenzij die van het allernieuwste type is, de type II met de andere gebogen achterlichten. Die zijn wel een stuk beter dan de oudere C5's. Dat waren Héle Slechte Auto's. Ik wijs er tenslotte nog op dat standaard de C5 stug geveerd is ! Veel stugger dan de Xantia.
Als u dat niet kunt betalen koop dan een japanner met een beetje hoog dak en laat er een luchtgeveerde stoel in zetten.

Laat de zaak verder rusten. U heeft geen poot om op te staan, helaas.

Ronald

[quote=Ronald de Rooij]Tja. U moet weten dat:

Verkopers van auto's zijn niet in de eerste plaats in u geïnteresseerd, maar in geld. Dat je met een goede, eerlijke handel op termijn vaak meer verdient, is in deze tijd van jaarlijkse bonussen niet echt populair meer. Hetzelfde geldt voor garages. Niet omdat de mensen die daar werken slecht zijn, maar gewoon omdat het bedrijf in de eerste plaats geld moet opbrengen, en wel snel.

Citroëns zijn redelijk goede auto's over het algemeen meer niet. De C5 is overigens bar slecht, althans voor de Type II.

U heeft inderdaad een onderzoeksplicht bij aankoop. Dat betekent vragen naar NAP rapportje en vragen naar gebreken en dit op schrift verklaren. Als er 7500 gulden korting wordt geboden bij geen garantie, dan is het wel duidelijk dat er iets heel erg mis is met die auto en dat de verkoper dat weet.

De Xantia zal beschikt hebben over een adaptieve elektronische automaat type (AL4), die met die sneeuw en sport lampjes in het dashboard.... Ik weet er alles van. Het zijn geen erg duurzame bakken, niet betrouwbaar en ze schakelen ook nog eens niet erg soepel. Ze gaan vaak stuk, niet zelden zelfs heel erg stuk. In ieder geval zijn er maar weinig AL 4 bakken die langdurig helemaal perfekt functioneren. Je ergert je dood aan die dingen. Heel vaak moeten van die uit 1998 en 1999 de Solenoide klepjes vervangen en dat kost een maandsalaris of meer. Foutje van Citroën. Ze hebben betere klepjes nu, maar vervangen moet je zelf betalen. Schande. Nog een foutje van Citroen is dat deze bakken "sealed for life" zijn. De olie hoeft zogenaamd nooit ververst te worden. Nou vergeet dat maar, dan is de levensduur inderdaad gemiddeld 170.000 km. Het verversen van de olie van deze bak is bewerkelijk en een secuur en ingewikkeld karwei. Hij is immers "sealed for life". Velen maken bij deze ingewikkelde procedure een klein foutje en dan draait de bak later alsnog in de soep.

Ik vind 170.000 km levensduur te weinig voor een goede auto die normaal bereden is en goed onderhouden wordt. Ook een automatische versnellingsbak hoort dubbel zo lang mee te gaan. Dat is mijn mening. Ik weet dat de autowereld (fabrikanten, importeurs en dealers) daar anders over denken. Wederom verwijs ik naar merken als Lexus, Toyota en ook wel oudere Mercedessen die fluitend deze kilometerstanden haalden. De motoren van Peugeot en Citroen (zeker de diesels) halen 350.000 km of nog meer ook, maar de turbo's halen dat meestal niet.

Er is dus met de automaat geknoeid en met de teller en het onderhoudsboekje is weg. Het onderhoudsboekje zegt niks. Er staan alleen maar stempels in met kilometerstanden. U kunt alleen maar zien dat er een stempel gezet is. Interessanter zijn de oude garagerekeningen.
Knoeien met een electronische kilometerteller komt helaas vaak voor. Ik sluit me aan bij de vorige posters. Daar is het NAP voor. Auto zonder positief NAP rapportje, nooit kopen.

Mijn advies: Als u het kunt betalen, doe de Xantia weg en koop géén C5, tenzij die van het allernieuwste type is, de type II met de andere gebogen achterlichten. Die zijn wel een stuk beter dan de oudere C5's. Dat waren Héle Slechte Auto's. Ik wijs er tenslotte nog op dat standaard de C5 stug geveerd is ! Veel stugger dan de Xantia.
Als u dat niet kunt betalen koop dan een japanner met een beetje hoog dak en laat er een luchtgeveerde stoel in zetten.

Laat de zaak verder rusten. U heeft geen poot om op te staan, helaas.

Ronald[/quote]
Ronald dat ik geen poot heb om op te staan weet ik
Als ik een nieuwe C5 koop probeer ik er een met een aut 6 te kopen
Maar niet alle C5`s met die gebogen achterlichten hebben een aut 6 dus vanaf wanneer hebben ze dat of maakt dat niet uit ?
Want een lucht geveerde stoel is geen optie .
groetjes
Heleen

Heleentjepl 0

16 jaar

Dit zijn wel vragen waar u door een verkoper een goed antwoord op krijgt. Ik ben geen Citroën verkoper.

Wel weet ik dat de C5 stug is in standaardtrim. Voor uw rug maakt het niet veel uit of u een C5 of een andere auto koopt. Bij andere Citroëns met veerbollen kon je ook voor "comfortbollen" kiezen. Dat veert zachter. Ik weet niet of deze ook voor C5 verkrijgbaar zijn. Dat kan een verkoper u ook vertellen.

Ronald

Een C5 is geen topper ik weet het. Maar...zo beroerd als sommigen hem hier neer zetten is ook niet zo top.
Het is een hele royale wagen met veel comfort en erg goeie stoelen en een erg lage aanschafprijs. Dus idd wat je zoekt. Zoveel comfort krijg je alleen met een xantia, maar die heeft niet zulke goeie stoelen.
De C5 moet je laten keuren. En dan vooral kijken of alle electronica feilloos werkt. Ga naar een garage die verstand heeft van die auto's en koop met een jaar garantie.
In zijn algemeenheid; er rijden heel veel mensen met veel plezier in een C5 rond, er zijn er veel verkocht. gemiddeld rijden ze erg veel kilometers (vaak het dubbele van wat er met een japanner wordt gereden).
Bij de tevredenheidstest in autoweek komt ie er als een van de betere Franse auto's uit. Alleen de restwaarde is minimaal, maar dat is nu juist een groot voordeel als je een tweedehands koopt. Dus gewoon doen, soms heb je gewoon pech. V.w.b. Toyota, ik ken iemand die in een gareg werkt van dat merk; reken maar dat er problemen zijn, vraag maar is naar het motorblok van een avenses en hoe lang een vliegwiel meegaat..
Ieder merk heeft zo zijn eigenaardigheden.
Ik rij al jaren Xantia (met gewone versn. bak). Ze hebben ook zo hun voordelen; erg sterke en vrij zuinige motoren bijvoorbeeld, prettig comfort ennormaal onderhoud meestal. Alleen dat moet je wel doen. dan gaan ze erg lang mee.

mcitr. 0

16 jaar

Marcel, het probleem met de elektriek van een franse auto is dat op het moment van de keuring alles perfect kan werken en de volgende dag het een drama kan zijn.
dat vind ik het grootste nadeel van een franse auto.
De storingen treden op de meest onverwachte momenten op, en verdwijnen ook maar weer zo.
Daarom kost het vaak een klap met geld om het op te laten sporen.
En een toyota kent idd problemen met het vliegwiel en oudere avensissen kunnen een olie probleem hebben.
Maar dat zijn ook echt de enigste kwaaltjes van dit model, daar vallen de problemen van de c5 bij in het niet.
En een toyota moet je tegen de muur aan rijden wil je het kapot krijgen, tenminste wat ik in de familie zie.
En daar komt nog bij dat een citroen op tijd zijn onderhoud moet krijgen want anders word het helemaal een feest.
En als ik in mijn familie kijk naar het onderhoud aan een toyota, sommige gaan alleen naar de garage als er wat stuk aan is, kortom er word helemaal geen onderhoud aan gepleegd.
Die rijden gerwoon 50 a 60.000km met dezelfde olie en bougies en filters, remblokken bij de kwik-fit en door knorren maar.
Dat hoef je bij een europeaan niet te doen.
Me zwager rijd een mazda, die rijd 30.000km per jaar, na 50.000km maakte die maar eens een afspraak voor een beurt, gelijk met de apk.
Dan denk ik, die gaat aftikken, gewoon 300 eurootjes betaald en knorren maar weer.
Voor hem het bewijs dat het hele onderhoud flauwekul is, gassen maar weer.
Het is niet mijn beleid van omgaan met een auto, een auto heeft onderhoud nodig.
De andere kant van de familie die rijden frans, en gaan allemaal stipt op tijd naar de garage en tikken forse bedragen af hoor.
Wat er allemaal wel niet preventief aan vervangen word en een update hier en een riempje daar, en weer een rolletje daar.
En dan nog de bezoekjes buiten het geplande onderhoud om, die ook zat geld kosten.
Er zit een duidelijk verschil in de onderhoudskosten van een europeaan of een jap.
Zelf ook ervaren met de autos die ik gereden heb.

primera p11 0

16 jaar

Jongens
Ik heb een nieuwe C5 hdif automaat gekochtaug 2006 heeft 103000 gelopen een hele lieve mooie auto beetje lichtblauw met grijs en de verkoper had geen blauwe ogen mijn ex vriend zou er jaloers op worden ik heb hem al gekocht met garantie was geen probleem hij is wel altijd geleasd geweest maar dan is hij goed onderhouden zij de verkoper of doe ik het weer verkeerd.
Heleentje

Heleentjepl 0

16 jaar

En toch had ik een afspraak gemaakt voor een aankoopkeuring bij de anwb of dekra.
Zeker na de ellende die je mee gemaakt hebt.
En geleased is zeker goed onderhouden, maar vaak ook een zwaarder leven achter de rug omdat het onderhoud door de lease maatschappij betaald word.
Dan ben je minder zuinig op je spullen.

primera p11 0

16 jaar

Keuring kan nog altijd, als er iets aan het licht komt kun je dat nog onder garantie claimer bij de verkoper. Is geen verkeerde investering mijn inziens.

pieterp9094 0
badge

16 jaar

Bericht door moderator verwijderd,dit soort uitspreken zijn niet gewenst op deze site bij herhaling worden er passende maatregelen genomen.

Hans

agentmike 0

16 jaar

Ik denk dat je dat soort conclusies beter voor jezelf kunt houden, Mike......

Het is op zijn minst gezegd "stemmingmakerij".....

Tenzij je meer verstand hebt van het stellen van medische diagnose's bij mensen dan van technische diagnose's bij auto's lijkt dit mij wat op het randje...

Santa 0

16 jaar

je hebt helemaal gelijk.

mijn excuses.

agentmike 0

16 jaar

Topic gesloten.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.