Citroën Xantia: onderhoud Citroen Xantia

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6i

Geachte autokenners,

Ik heb een Xantia tweedehands gekocht van een garage bedrijf die mijn auto inzette als leenauto. Ik wou graag weten wat er mis mee is dus heb hem een grote beurt gegeven en alles laten vervangen wat niet in orde is. Nu heb ik dat laten doen door Kwik Fit en die kijken de distributie riem niet na. Ik wil graag weten of die vervangen moet worden. Verder wil ik graag weten of er nog andere zaken zijn (waar een auto total loss aan kan gaan) als die niet vervangen worden en het onderdeel gaat kapot.

Mijn auto heeft overigens alle beurten van Citroen gehad tot 157000. Bij 220000 heb ik hem gekocht en vanaf 220000 is er (nog niet) geen distributieriem vervangen. Ik vermoed dat vanaf 157000 Citroen groot onderhoud voorschrijft en dat de auto daarom is weggedaan. Kan iemand mij vertellen wat dat grote onderhoud van een Xantia inhoud? Met andere woorden wat zou ik kunnen overwegen na te laten kijken wat Kwik Fit niet bekijkt.....

Nou begrijp ik dat enige van jullie denken, informeer bij Citroen, maar ik laat mijn auto altijd wat goedkoper maken en wil citroen niet belasten met mijn vragen en prijsopgaves terwijl ik daar mijn auto niet laat maken.

Daarom hoop ik van jullie op een antwoord,

Bij voorbaat dank,

Jasper

jasper52

Geplaatst door jasper52 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xantia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

hennep (0), 16 jaar geleden

ze zeggen altijd om de 60.000 Km of om de 5 jaar distibutieriem vervangen dus als je zeker wilt zijn vervang je hem en dan samen met de waterpomp . denk dat je dan rond de 400/500 euro zit . En wat ook wel belangrijk is is de remmerij en ophanging van de auto

320 (0), 16 jaar geleden

distributie word bij dit model om de 120.000 vervangen.

bij een xantia is t vooral van belang dat de hoogteregelaars v d vering juist werken.

verder goed de hydrauliek leidingen nazien.

ook aandacht voor de koppeling kan geen kwaad.

Treb (0), 16 jaar geleden

Moi,
Ik ben bang dat ze daar wel meer dingen niet controleren: klepspeling, distributie, spanrollen, airco, etc, etc. Deze auto heeft veerbollen? Denk je dat ze bij de kwikfit weten wat dat zijn? En wat ze wel controleren, doen ze dat dan goed?
Wat ze bij de kwikfit kunnen, dat kan je zelf -als je een beetje handig bent- ook wel. Laat me raden wat de kwikfitters hebben vervangen...
De garage die je de auto verkocht heeft, had je ook wel (en beter) kunnen vertellen welk onderhoud de auto nodig had/heeft. Ze kennen deze auto en de onderhoudshistorie. Ze weten wanneer de distributieriem is vervangen.
Mijn advies: Als je wilt besparen ga dan naar een vakgarage. Daar maken ze je auto niet goedkoper, maar zal de waarde juist op niveau blijven. Zoek een goede garage, met een echte monteur. Deze zal met een [b]deskundige[/b] blik naar je auto kijken.
Groet,
Bert

mcitr. (0), 16 jaar geleden

Als je het niet kunt achterhalen distributieriem, spanrollen en waterpomp vervangen. Als die springt kun je je auto weggooien. Verder hydraulische olie, om de 60000, de koelvloeistof en de bakolie. De veerbollen kun je zelf controleren; als je op de auto gaat zitten (eerst voor en dan achter) moet ie gewoon lekker zacht inveren. Hij moet dan ook vrij snel weer op normaal hoogteniveau komen. Als dat gebeurd zijn je hoogteregelaars okay. Onder de auto moeten de hoogteregelaars er droog uitzien. Als dat lekker inveren niet gebeurd ben je aan een setje nieuwe toe. Is niet meer zo duur (30 euro per bol). Kwik fit moet je niet naar toe gaan; doen remmen, banden en uitlaten en het liefst zo veel mogelijk; zonde van je xantia. Verder een rondje remmen controleren. Je mag ook langsrijden dan kijk ik er naar voor je (gratis hobby expertise)

JHV (0), 16 jaar geleden

Of ga eens kijken bij de xantiaclub, daar is veel kennis aanwezig.
En ook adressen van specialisten en garages.
http://xantiaclub.net/
Johan

Ronald de Rooij (0), 16 jaar geleden

Distributie elke 120.000 km, of een aantal jaren (vijf geloof ik). Die is dus aan de beurt bij jou.

Ik heb hetzelfde gedaan als jij. Supergoedkoop een Xantia gekocht die aan zijn distributie toe was. Gelukkig had ik zelf al bij aankoop geconstateerd dat er van alles mis mee was. Ik heb ervoor gekozen om de eerste beurt ovv gebreken bij de dealer te laten uitvoeren. Dat heb ik geweten... 3.500 Euro... Volgens garage zijn de beurten van de Xantia bij 120.000 en veelvouden daarvan het duurst.

Zwak punt bij Xantia's. De automaat (als je die hebt), veren van de koppeling, de lagering van de versnellingbakas, vooral de 5e versnelling (bij handgeschakelden), de radiatorventilatoren, de kachelradiateur (kost 8 uur werk voor ervaren monteur !), de hydrauliek slijt, de hydraulische olie veroudert in twee a drie jaar en de remschijven gaan niet lang mee (40 tot 50.000 km bij normale rijstijl) de hoogteregelaar (dat is wel goedkoop, paar euro) en de trekstangen achter (elke 100.000 km wel, net als bij de BX, de achterwielen staan dan zo /--\ onder de auto).

Het instappen en starten is ook op termijn lastig. De contactsloten zijn berucht. Je krijgt de gekste storingen als die stuk gaat. De deursloten gaan ook niet lang mee, en de sleutel slijt ook nogal. Als je afstandsbediening op de centrale vergrendeling hebt, vergeet het maar. Die gaat ook al niet lang mee.

Ook nog: alle lampjes in het interieur, inclusief de dashboardlampjes, de ruitensproeier verstopt bij voorkeur aan de bestuurderszijde, de thermostaat van evt airco en de buitenthermometer (als je die hebt), piepende interieurventilator, loszittende bestuurdersstoel, remlichtschakelaar gaat vaak stuk, maar dat zijn allemaal kleine puntjes.

Verder willen de stuurinrichtingen weleens zwaar gaan, fuseekogels versleten zijn, en electronica is ook geen franse specialiteit, hoewel zich die bij de Xantia nog aardig houdt, over het algemeen.

Al met al is de Xantia helemaal niet zo slecht, maar niet zo betrouwbaar als een Jap. Met een beetje geluk, vergevingsgezindheid bij storinkjes en goed onderhoud is hij echter bijna onverslijtbaar, vooral de 16V motoren en de ongeblazen diesels. Je kunt er dan een half miljoen kilometer van verwachten. Volgens een bevriende Citroën monteur was het "technisch één van de betere Citroëns ooit". Voor wat het waard is.

Ronald

thomasfrenay@hotmail.com (0) PRO, 16 jaar geleden

als je de auto een grote beurt laat geven moet altijd de distributie gekontroleerd worden op spanning envisuelekontrole gr thomas

andreas08 (0) PRO, 16 jaar geleden

reactie op ronald de rooy
zo te zien ben je een echte zwartkijker je zegt dat alles van citroen niet goed is
al die punten die je opnoemt waarom heb je zoiets ooit gekocht om hier lekker te kunnen afzijken ????
zoals de contactsloten die mogen volgens jou gerust hele zware sleutelbossen bevatten en dan moet het nog rustig blijven werken ook ????
de auto,s worden onder de motorkap steeds voller en voller en jij weet het antwoord
waarom meld je je niet aan bij de fabriek in frankrijk als constructeur en vertel dat je het beter weet hopelijk wordt het leven een beetje beter dankzij ronald de rooy
ieder merk en ieder model heeft zijn eigen fouten vandaar dat dit forum bestaat dank zij de techniek die maar weer steeds verder gaat en daar moeten monteur maar steeds weer niewe oplossingen voor zien te verzinnen

Ronald de Rooij (0), 16 jaar geleden

Ik begrijp dat Andreas08 zich ergert aan mijn opsomming. Zijn reactie hierop ergert mij ook nogal. Maar omdat we hiermee niet verder komen, wil ik toch wat kou uit de lucht nemen.

Ik ben juist géén zwartkijker, anders had ik toch nooit vol goede moed, willens en wetens een Xantia met heel veel achterstallig onderhoud gekocht ? Alleen de rekening viel tegen, maar daar klaag ik toch niet over ? Ik stel me juist heel kwetsbaar op ! Als u nu had gezegd, sjonge wat is die Ronald naief geweest, dan had ik u gelijk gegeven. Het was mij bekend waar ik instapte, ik heb het besloten, ik ben verantwoordelijk, en ik heb zonder morren de rekening betaald. Wel doe ik zoiets nooit meer. Leergeld betalen heet dat. Om anderen daarvoor te behoeden, zet ik dat juist op dit forum. Daar is het toch voor ?

De beschreven defecten van de Xantia zijn algemeen bekend, kijk maar op het Xantia forum. Ik heb het van voor tot achter uitgespit. Ik zeg niet dat ik alle defecten zelf heb meegemaakt. Sterker, ik neem het hier en daar zelfs op voor de Xantia ! Ik vind het een heel bruikbare auto. Zie de zeer hoge waarderingen die Xantia's krijgen bij de Autoweek "my review" waar gebruikers hun ervaringen met de auto delen. Daar heb ik ook mijn informatie over de hoge kilometerstanden die sommige Xantia's kunnen bereiken vandaan.

Die over die sleutelbossen had ik niet bij doorgedacht. Mijn contactslot functioneert prima, ik heb dan ook geen sleutelbos. Ik weet wel dat bij type I de contactsloten ALTIJD stukgingen, inderdaad door een constructiefout waardoor de contacten binnenin langzaam wegbrandden door vonkvorming. Citroën heeft dit bij type Ib en II opgelost.

Ik weet zeker niet altijd het antwoord. Zeg ik dat ergens dan ? Dat de motorruimtes voller worden, dat ben ik met u eens. Kan ik het helpen ? Bedankt overigens voor de tip om bij Citroën te gaan werken in de kwaliteitsafdeling. Ik denk niet dat ze mij willen hebben. Ik vat slechts samen wat ik na veel leeswerk op het Xantia forum (allemaal Xantia fans !) heb gelezen. Dat zouden autofabrikanten ook eens wat vaker moeten doen. Ik had gehoopt dat het juist gewaardeerd werd dat iemand al dat leeswerk handig samenvatte en met anderen deelde. Blijkbaar maak ik sommigen boos. Ik had dat niet verwacht en ik snap het ook niet echt.

Ik ben het helemaal met u eens dat elk merk en ieder model zijn eigen fouten heeft. Voor de Xantia zijn dat er minder dan gemiddeld, dat zeg ik toch ? Ik snap dus helemaal niet dat u denkt dat ik de Xantia wel even wil "afzeiken". Ik rij zelf Xantia ! Dus bij deze nogmaals, ik vind de Xantia een bovengemiddeld goede auto.

Ik ben overigens, gewoon als leek en als consument, van mening dat als een autofabrikant een zo duur product op de markt zet, dat dit dan foutloos dient te zijn. Maar ik weet ook wel dat de boekhouders en de marketingmensen goedkoop en snel willen bij de ontwikkeling van auto's. Maar dat geldt voor bijna alle auto's, dus niet alleen voor Citroën ! De Japanners zijn hier wel goed in. Ik rij alleen geen Japans omdat hun auto's mij niet aanspreken en ik (nogmaals) de Xantia heel bruikbaar vind.

Ik heb grote bewondering voor de automonteur, zeker tegenwoordig. Echt waar. Mijn vader was een automonteur en ik heb twee linkerhanden. Ik héb wat uren met hem in de garage doorgebracht en ik heb nog stééds twee linkerhanden. Hoe kan ik nu automonteurs hebben willen aanvallen ? Dus ook hier snap ik uw boosheid op mij niet.

Ik hoop dat dit wat kou uit de lucht neemt. Kunnen we nu elkaar weer gewoon een hand geven ?

Ronald de Rooij

web_surfer (0), 16 jaar geleden

je bedoeling is wel goed denk ik in in ieder geval MAAR;
door de manier van opsommen en ook alles wat maar fout kan gaan in 1 opsomming te zetten (zonder bron te vermelden)
doet vermoeden dat de auto een komplete ramp is.
ik ben nu mijn 3 xantia aan het berijden en 80% van de door jouw opgesomde gebreken heb ik nog niet kunnen constateren
dus enige nuances moet ook gemaakt worden in de postings

ps je bent ook nog de lekke banden vergeten te noemen (in mijn vorige auto;s 25 jaar rijervaring maar 3 lekke banden gehad allen in een xantia)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.