Hallo,
Wij hebben hier een xantia 2.0 16V lopen, die na een gebroken distributie riem, en dus na koprevisie ernstig OLIE is gaan verbruiken.
Kent iemand dit probleem en evt. de oplossing??
M.v.g.Pieter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
die hebben dat zelfs zonder problemen idem 1800, zuipen olie bij de vleet.........
En je hebt er die geen drup bezigen, maar er zijn er veel die olie zuipen
[quote=jhl]die hebben dat zelfs zonder problemen idem 1800, zuipen olie bij de vleet.........
En je hebt er die geen drup bezigen, maar er zijn er veel die olie zuipen[/quote]
Ja maar de klant had dit voor de koprevisie niet! en wil dit ook zo niet houden.Wat kunnen we er aan doen?
Pieter
Dan zijn bij de koprevisie [lees kleppen vervangen] de klepseals niet vervangen.
Tibor
Dezen zijn wel vervangen bij het revisie bedrijf, en kunnen ook niet los of scheef zitten, omdat bij deze motoren de klepveren op een ijzeren ring staan die aan de klepseal zit.
Dit komt regelmatig voor bij alle merken
Door het los halen van de kopbouten vlakken en weer monteren komen er toch andere spanningen
in de motor waardoor het olie verbruik soms flink kan toenemen
Waarschuw de klant hier altijd voor, dit scheelt een hoop gezeut achteraf
De oude 8-klepsmotoren van de Xantia gebruikten regelmatig olie, ook zonder koprevisie; de 16-kleps hebben dat probleem zelden, zijn goeie motoren. De C5 heeft er wel weer last van.
Wat kan is dat door het slaan van de kleppen op de zuigers deze een tik hebben gehad en iets gexpandeerd zijn, daardoor kan er zuigerveer vast gaan zitten; het is altijd een gok na breken riem, ligt er ook aan hoeveel toeren de motor draaide en hoe hard er werd gereden. Stationair breken van een riem is een totaal ander verhaal dan dat er op de snelweg flink wordt door gereden.
Is niet typisch iets van citroen; komt bij alle merken voor; op tijd het hele spul (riem, rollen en waterpomp) vervangen is een goeie investering...
16 jaar
C5's (zeker de eerste paar jaar) zijn gewoon k*tauto's.. en dat zeg ik niet erg snel.
Maar goed; wat is concreet het verbruik van de auto qua olie? En lekt hij misschien nog ergens(in/uitwendig) of verbrandt hij het (bougies uitdraaien) Mijn ervaring is dat de klant vaak vooraf het nooit gecontroleerd heeft en nu ineens als een neuroot alles naloopt. Compressietest voor en achteraf gedaan misschien?
dit komt bij deze motoren weinig voor
zijn de klepgeleiders niet kapot gegaan door de klap die gezorgt heeft dat de kleppen kromgeslagen zijn
een mogelijkheid is ook dat de zuigerveren gebroken zijn van een van de cilinders doordat de klap te hard geweest is
laat anders eens een vertegenwoordiger van forte met hun apparatuur eens in de compressieruimte kijken desnoods met draaiende motor of zij een goede diagnose kunnen stellen
ik ga mee met garage_lux,
lijkt mij inderdaad deformatie van het cilinderblok/cilinders
komt veel vaker voor bij alle motoren
helaas kunnen zuigerveren en cilinder niet meer (opnieuw) inlopen,
cilinders honen is een optie, of kijk eens bij "mobil running in compound"
16 jaar
[quote=pulsejetrofiel]ik ga mee met garage_lux,
lijkt mij inderdaad deformatie van het cilinderblok/cilinders
komt veel vaker voor bij alle motoren
helaas kunnen zuigerveren en cilinder niet meer (opnieuw) inlopen,
cilinders honen is een optie, of kijk eens bij "mobil running in compound"[/quote]
Hebben we al geprobeert met BP running in compound. Enige verbetering maar niet bevredigend. Volgende week halen we de kop eaf en evt de zuigers eruit voor nieuwe veren.
klinkt vrij drastisch als je nog niet verder gezocht hebt? Compressietest, lektest, kijken met endoscoop etc...
hoeveel is het verbruik dan en heb je het zelf vastgesteld? (Met exact de voorgeschreven hoeveelheid vullen en na 1000 km aftappen + opvangen, 10 minuten uit laten lekken en meten hoeveel eruit gekomen is). Lijkt mij nogal duur om het "halve" blok nu uitelkaar te trekken, tenzij het echt onacceptabel is natuurlijk.
en, hoe is het afgelopen?
16 jaar
Hallo,
Ik heb dit ook een keer gehad.
De klant klaagde over olieverbruik terwijl dat voor de reparatie niet zo was. (Geloven moet je dat wel...)
Heb de klant terug laten komen om het zelf te peilen. Precies afgevuld tot maximum, er zelf 800 km mee gereden (wou eigenlijk 1000 rijden maar hij moest perse terug!) Geen enkele daling van het nivo geconstateerd!
Klant auto meegegeven, ettelijke kms later weer de klant aan de lijn, peil weer opt minimum!!!!
Wie is er nou gek? Klant boos, heb gezegd dat ik de auto maar weer moet hebben maar dat is nog niet gebeurd, weet dus niet wat het uiteindelijk is geweest.
Wat ik wel weet is dat je het echt zelf moet constateren! en niet overlaten aan de klant!
Groet
Anne
Citrofiel.nl
en, ben je er al uit?
Heb hetzelfde probleem regelmatig met de 1.6i-16v ecotec van opel gehad.
Na demontage van de kop ineens last van olieverbruik....ik ga inderdaad geloven in vervorming van de cilinders....iemand van forté erbijgehaald en wat middeltjes geprobeerd maar echter geen succes.
Men moet gewoon rekening houden met olieverbruik en regelmatig bijvullen.....zo kan de auto heel oud worden....'t is geen oplossing maar de klant vertellen dat er anders hele hoge kosten mee gemoeid zouden worden of het oliepeil gewoon goed bijhouden dan wordt toch meestal voor het laatste gekozen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar