Wie heeft nog suggesties?
Ik heb een Xantia van een klant in de werkplaats. De klacht is:
Op benzine loopt de motor slecht. galloperend stationair, als je gas geeft blijft ie helemaal onderin hangen en ploft dan soms in de inlaat, als ie wel op toeren komt dan klinkt dat goed maar als je m terug laat vallen dan slaat ie meestal af.
Op lpg gaat dit alles prima!
Het volgende heb ik reeds gedaan:
Ik heb mij eerst geconcentreerd op het injectie systeem. benzine dus.
Alle motorsensorensignalen op de inj.computerstekker gemeten: Allemaal correct.
Viergas test geeft aan: CO o,oo lambda getal 1,130 (te arm dus) (op lpg perfect 1,000!)
Lambdasonde zelf gemeten: 0,1 Volt constant, regelt niet of alleen op de bodem (klopt volgens viergastest) regelt op lpg keurig van 0,1 - 0,8 V!!
Benzine druk regelaar gecontroleerd, vacuum ook.
Benzine druk zelf gemeten volgens autodata.
Pompdruk 3,2 bar vacuum eraf. op de retour staat 0,5 bar. Met 0,5 bar vacuum op regelaar: 2,7 bar Correct dus
Injectoren gemeten, alle 16 Ohm, met LED gecontr. en spuitbeeld ook visueel gecontr.
Ik heb het lpg systeem zowel alle elektra als slangen etc totaal losgekoppeld van het inj systeem enof motor. maakt niet uit.
Heb een andere bobine geprobeert, geen resultaat.
Heb reeds brandstoffilter vernieuwd.
Heb temp van de uitlaatspruitstukbuizen per cilinder gemeten, alle 4 nagenoeg gelijk.
Er is 1 ding wat enigszins niet goed is en dat is dat de uitlaatklep(pen) van de derde cil. niet helemaal sluiten. Compressie is 15-15-14-16.
Ik heb een cil.lektest gedaan en dan blaast hij met gesloten kleppen ietsje in de uitlaat.
Tijdens stationair draaien op benzine hoor je hem ook constant ploffen in de uitlaat (en daardoor zou hij dus ook een beetje kunnen galloperen....)
Laat je hem echtert op lpg draaien dan hoor je dit veel minder en loopt ie ook nagenoeg stil.
Er is reeds een nieuwe stappenmotor gemonteerd.
Heb al diverse malen gecontroleerd op valse lucht aanzuiging.
Het enigste wat ik nog kan doen is de distributietiming controleren. Zal goed zijn want op lpg loopt en trekt ie prima.
De klant meldt nog het volgende: Hij heeft de auto in augusus ergens laten uitlezen en daarna is het 3 weken goed geweest. Langzaam aan is het probleem teruggekomen. Ik wil eigenlijk pas op t laatst uitlezen want ik ben bang dat het daarna misschien (voorlopig) opgelost is en ik het dus niet ga vinden! Het storingslampje brandt niet trouwens.
Het lpgsysteem is van AG en het is een DGi met per inlaatbuis een lpg inlaatstuk. (dus wel met een verdamper maar per cil een inlaatstukje, dus geen lpi)
Wie heeft nog ideeën?????
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als je al lekkage hebt via kleppen zou je daar toch met moeten beginnen aangezien het meestal niet lang meer goed gaat aangezien je kleppen nu zeer gemakkelijk zullen verbranden
Ja dat weet ik. Maar toch geloof ik niet dat dat de oorzaak van mijn probleem is. Aangezien ik het wel verantwoorden moet richting mijn klant. Een koprevisie van een 16 klepper kost nogal wat, en als alles klaar is en er ligt een rekening van 1000 euro maar hij loopt nog steeds beroerd.......hoe leggen we dat danuit?
Zal het eerst overleggen.
En toch blijf ik erbij dat er iets anders is wat de veroorzaker is. Misschien de inj computer, heeft die een knoei gehad ofzo.
Thanx anyway
Anne441
Hoe oud is de benzine? Daar loopt ie ook niet echt fijn op....
Hallo,
Het probleem met de Xantia is (voorlopig) opgelost.
Na het uitlezen en wissen van storingcodes, liep ze ineens goed! Dat had ik al een beetje verwacht.
Waarschijnlijk zit er een soort leerfunctie in de software van de injectiecomputer.
Het probleem zal dus wel na enige tijd terugkomen......
Wie kan mij uitleggen hoe die leerfunctie werkt en wat je kunt doen om dat te stoppen of de bedonderen, zodat de klant niet elke 3 maanden naar de werkplaats moet om zijn injectiecomputer te resetten!
Het loshalen van de accu heeft geen invloed en de klemmen tegen elkaar aanhouden ook niet.
Dit in tegenstelling tot een Renault Megane, die had het zelfde probleem maar daar kun je deze leerfunctie gewoon zien tijdens het uitlezen van de parameters. Je ziet hem dan ook langzaam bijstellen als ie op lpg loopt.
Bij Citroën kan dit niet zichtbaar gemaakt worden bij mijn weten....
De lekkende uitlaatkleppen heeft (nog) geen invloed op het rijden op lpg enof benzine.
Groet
Anne441
Citrofiel.nl
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar