Citroën Xantia: Hoe kom ik bij de aanjagermotor?

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 i

Mijn kachelaanjager doet het plotseling helemaal niet meer. Rammelen aan het contactslot helpt niet. De zekering is in orde. Over de contacten van de zekering meet ik nauwelijks potentiaal erschil en als ik de stroom meet terwijl ik de kachelaanjager aanzet, dan gaat er een miniem stroompje lopen. Vermoedelijk is de motor van de aanjager kapot. Waar zit die en hoe kan ik die bereiken?
Bedankt!

michelvdb

Geplaatst door michelvdb (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xantia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 15 jaar geleden

hij zit in de kachelhuis, onder de dashboard kastje
dus het kasje zal eruit moeten en daar achter zit hij
maar doet geen een stand het dan

michelvdb (0), 15 jaar geleden

Bedankt, ik heb de kachelaanjager gevonden. Er komt vrijwel helemaal geen spanning op de draden. Het lijkt me logisch dat over de twee dikke draden een spanning moet staan als ik de aanjager aanzet. Of vergis ik me daar in?

In geen enkele stand doet de aanjager het.

trucker0werner (0) PRO, 15 jaar geleden

op de dikke draden kan de stroom staan
maar hoeveel draden heb je dan nog over

dus als je de zekering eruit haalt en je zet de multimeter ertussen. dan meet je een kleine stroom (hoeveel eigenlijk)
en bij de kachel meet je geen spanning en de stroom ???

ik hoop niet dat er een flinke printplaat op de aanjager zit met een heleboel elektronca
dit omdat deze niet door kachelweerstanden geschakeld worden maar door aan en uit snel achter elkaar doen
als dat zo is dan gaat dit geintje veel geld kosten (alleen als geheel te vervangen) koste 400euro (een kapote hebben we op school)
ik dacht dat dit renault was maar dat durf ik niet te zeggen het was in ieder geval van een franse auto

wat me 1 keer te binnen schiet, wat het ook kan zijn, is het volgende.
het kan natuurlijk ook zijn dat deze 2 draden van een kachelweerstand komen. dus de draden even volgen en kijken of je op de weerstand wel spanning hebt staan. de weerstand zit ook in de kachelhuis verwerkt vlakbij in de buurt

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

Michel heb je al contact gehad met franse auto? in Groningen (gideonweg) die weten wel wat het euvel is en meest wss het contactslot, is voor jou een ritje zonder stoplichten, dus de moeite waard!
hier hield ik die wijsheid vandaan: http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.ph...
Gr
Peco Power

michelvdb (0), 15 jaar geleden

Allemaal bedankt voor de tips. Uiteindelijk bleek de voorschakelweerstand kapot te zijn. Die zit vlak bij de kachelaanjager in het luchtkanaal. Deze vervangen en alles werkt weer!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.