close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Xantia: Spontaan afslaan motor

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800 16v

Hallo,

Ik ben monteur bij een Volvo garage, nu hebben wij een Citroën Xantia 1800 16v voor de verkoop in de werkplaats staan. Het probleem van deze auto is dat hij op elk willekeurig toerental met koude of warme motor het maakt niet uit gewoon afslaat. Nou hebben wij als Volvo garage natuurlijk geen uitlees apparatuur van Citroën dus komen we niet echt verder.

De bobine is al vervangen maar het probleem blijft bestaan, ook de startonderbreking is geen oorzaak van het probleem. Zelf dachten wij nu aan het brandstofpomp relais en/of toch een probleem aan de ontsteking.

Misschien dat jullie nog tips hebben of zelfs een heuse oplossing voor het probleem.

P.S.
Kan iemand misschien ook vertellen waar het brandstofpomp relais precies zit, want we hebben totaal geen naslagwerk van deze auto.

Geplaatst door

Jayj (0)
badge

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

zijn de temperatuur sensors nog goed?

edit wil je het VIN ook even posten ?

begint met VF7

Voor morgen staat op de planning inderdaad alle sensoren controleren. Het VIN van de auto is VF7X16C00016C7188. Ben ik even blij dat ik een foto van me werkorder heb gemaakt, want ik had al zo'n vermoeden dat ik het nodig ging hebben.

Jayj 0
badge

16 jaar

bdp-sensor wellicht?

harry4203 2695
badge vip badge

16 jaar

Mapsensor aan onderzijde kunstof inlaatspruitstuk controleren, heb dit al meerdere keren meegemaakt bij eenzelfde Xantia.

Sensor is er waarschijnlijk een van Bosch part nr. 0 261 230 012.

Brandstofpomp relais zit rechtvoor in de motorruimte vlak bij de motorregeleenheid.

succes.

DDT 0
badge

16 jaar

Mijn excuses voor het zo laat reageren, door de drukte bij ons in de werkplaats had ik helaas geen tijd om weer aan de auto te werken.

We hebben de MAP sensor vervangen door een nieuwe, want als we de stekker er af trokken liep hij wel maar ontzettend beroerd, alleen dit hielp verder niks. De brandstofpomp/onstekingsrelais is ook niet stuk, ook met een nieuwe getest. Ook dan slaat hij nog altijd af.

Het lijkt geen brandstof probleem te zijn, want op het moment van afslaan heeft het inspuiten van remmenreiniger in het gasklephuis ook geen zin, tenzij de onsteking eerder wordt gestopt dan de inspuiting.

Jeroen

Jayj 0
badge

16 jaar

Dit probleem heb ik al een aantal malen bij de hand gehad:
De 1800 16V heeft het thermostaathuis boven de bdp-sensor zitten. Het is een alluminium thermostaathuis, dit wil door corrosie op de pakkingvlakken nog wel eens koelvloeistof gaan lekken.
De koelvloeistof lekt precies op de bdp-sensor. En Ja je raadt het al...
haal hem er maar eens uit en kijk of het gaatje is dichtgekoekt aan de onderzijde. het is een hall-sensor, en de weerstandswaarde moet zijn 2x oneindig en 1x 400 ohm. Als je dat meet dan kun je er van uit gaan dat de sensor inwendig nog niet is aangetast maar evengoed kan hij dan zo vervuiold zijn dat hij niet goed werkt. Bij andere waardes is de sensor sowieso defect.
Eventueel het dubbelrelais in de computerbak nog controleren. ook al eens meegemaakt.
suc6

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.