Citroën Berlingo: Hoofdremcilinder kapot?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1999

Hallo,
Na het plaatsen van de 2 nieuwe remcilinders krijg ik geen vaste druk op het rempedaal?
Ik gebruikte de 2 mans ontluchtingsmethode en volgens dat ik hier ergens las kan het de hoofdremcilinder zijn die het begeven heeft door het pedaal te hevig en te ver hebben ingetrapt.?Ik krijg aan de 2 olieleidingen wel olie zonder lucht ,dus geen luchtbellen.Bij niet draaiende motor heb ik wel druk op het pedaal.
Bij draaiende motor zakt het pedaal weg en heb ik geen remdruk?
Hoe kan ik weten dat de hoofdremcilinder stuk zou zijn?
En hoe vervang ik het best?
Potje eerst leegmaken.....4 remleidingen afnemen.....en de 2 moeren dan achteraan verwijderen en dan heb ik de hoofdremcilinder met het rempotje bij de hand?
Klopt dit een beetje?
Wie heefd er hier ervaring mee dan hoor ik het graag.
Mvgr

dupl-u-18337-5dd14a0449b60+md

Geplaatst door dupl-u-18337-5dd14a0449b60+md (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Berlingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Pomp defect zou kunnen maar heb je alle 4 wielen ontlucht?
Als de pomp echt defect is, zakt het pedaal ook weg als de motor niet draait.
Remmen achter ook goed opgesteld?

Gr.

dupl-u-18337-5dd14a0449b60+md (0), 15 jaar geleden

Remmen achter zijn goed opgesteld.
Als je de remcilinders achteraan hebt vervangen moet je na het onluchten van de achter remmen ook de voor remmen dan ontluchten?
Dat heb ik niet gedaan vooraan?
Kan het dat probleem dan zijn ?
Gr

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Misschien. Ligt er aan of de remleiding is leeggelopen bij het vervangen van de cilinders.
Maar proberen kan toch geen kwaad?

Gr.

dupl-u-18337-5dd14a0449b60+md (0), 15 jaar geleden

Ik gebruikte een hulpstuk voor de voetrem ingetrapt te houden voor het vermijden van het leeg lopen van de leidingen. Ra werkte dit perfect. LA bleef de olie maar uit de leiding komen en bleek achteraf dat het hulpstuk van de rempedaal was geschoten.
Ook LA kon ik nie zo perfect ontluchten.Of moet ik de veer van de remdrukbegrenzer ingedrukt houden tijdens het ontluchten?
Groeten

dupl-u-18337-5dd14a0449b60+md (0), 15 jaar geleden

Hey Petje 57.
Ik heb hier op het forum ergens gelezen dat je kan weten wanneer je hoofdremcilinder defect is.
1) Motor uit.
2) Trap een paar keer op het rempedaal tot het vacuum opgeheven is,houdt dan het rempedaal ingetrapt en start dan de motor.
3) Als de hoofdremcilinder niet stuk is moet het pedaal nu zakken.
Ik heb onmiddelijk die test gedaan en bleek dat de hoofdremcilinder niet stuk is.
Ik heb nu gelukkig wel de remmen kunnen ontluchten maar weet niet precies wat de oorzaak kon zijn het de eerste keer niet lukte?
Maar ben nu wel blij dat hij weer remt!!!!
Kan ik u een paar vraagjes stellen later ivb met het ontluchten?
Heb 3 manieren gebruikt .....hihi.
Bedankt voor de nuttige tiops die me geholpen hebben van u .
Dank je wel hé
Groeten Md

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Die "test" die je gedaan hebt is om te controleren of de rembekrachtiger wel functioneert. En dat doet deze dus wel. Heeft niets met de hoofdrempomp te maken. Maar de auto remt weer en daar ging het om.

Gr.

dupl-u-18337-5dd14a0449b60+md (0), 15 jaar geleden

Oo..... dan geven ze hier verkeerde informatie door!!Ik heb al een keer of 7 remmen gestoken vooraan op verschillende wagens. Tambours(trommel) achternagezien en gereinigd maar nog nooit andere remcilinders vervangen.Had het al eens zien uitvoeren en kende de theorie wel maar praktijk is altijd iets anders hé.En vooral het niet mijn beroep is maar me wel intreseerd.Ik heb sedert 2 jaar een brug staan en doe als hobby zoveel mogelijk zelf tot waar de kennis het me toe laat.Distributieriem heb ik laten vervangen door een proffesional(bij mij thuis).Vond dat een leuke ervaring eens mee te maken maar dat is natuurlijk niets voor mij.Elk zijn vak voor zo'n werken.
Het ontluchten weet ik wel hoe het normaal gaat maar het lukte de eerste keer niet en begrijp nog niet waarom?
Ik weet dat er LA veel olie tijdens het wisselen van de remcilinder weg vloeide.
Ik heb eerst ontlucht met het JWL Brake Bleeder(op perslucht om uit te zuigen.)Ik kreeg lucht ,olie,lucht, olie,enz...Maar nooit darmpje met volledig gevulde olie.Klopte niet vond ik?Misschien is de aansluiting op de nippel niet volledig dicht?
Maar dan door mijn hulp te doen pompen op het pedaal(enkel met een opvag darmpje en een flesje) en het ook niet lukte denk ik dat mijn oliereservoir misschien wat leeg was.Ik heb op de remdrukverdeler(achteraan)een tang gezet omdat de auto op hangende veren staat zoals ze dat noemen.Ik dan gewoon een darmpje op de nippel gezet en zijn vrije loop laten begaan.Man.....wa kwam die olie zeeeeeeer traag!!!!!Ik merkte dan vooraan dat er uit 1 nippel wel wat lucht meekwam?Zou dat de dader geweest zijn dat mijn rempedaal wegzakte?
En hoe weet je dat de hoofdremcilinder kapot is??Kan je dat testen?
Groetjes.

kleijn (0), 15 jaar geleden

misschien dat ik het verkeerd lees maar u schrijft alle 4 rem leidingen los gemaakt als dit zo is dan gaat het niet goed komen want als je er een ontlucht zuigt die via de andere weer lucht aan zal de procedure niet herhalen dat wordt al beschreven

dupl-u-18337-5dd14a0449b60+md (0), 15 jaar geleden

Neen je leest het verkeerd. 1 leiding losgekoppeld en remcilinder vervangen,leiding terug erop. Dan de 2 de remcilinder vervangen zelfde methode maar die verloor wel wat olie.Dan als de 2 leidingen er terug op zaten dan pas aan 1 nippel beginnen ontluchten zoals het moet.Nu probleem terug opgelost hé.
Ik heb dan eens de kontole gedaan zoals je vermeld had^"Remmen goed opgesteld"
Je bedoeld dat het wiel niet te los mag draaien(remvoeringen te ver van de trommel) en ook niet te stug (remvoeringen te dicht bij de trommel).
Wel 1 wiel bleef gemakelijk draaien.Remregeling wat aangepast tot de trommel licht aanraking had met de remvoeringen.
1 wiel kon ik bijna niet rond draaien!!!!Remvoeringen te dicht tegen de trommel.
Heb deze remregeling wat verminderd tot de remvoeringen licht aanraking hadden met de trommel.
Ik denk dat het zo moet of heb ik het verkeerd?
Groetjes en alvast bedankt voor al uw uitleg.

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Zo te lezen heb je de voeringen wel goed afgesteld.
Het ontluchten met zo'n vacuumpotje gaat inderdaad niet altijd even goed. Beter is een ontluchter die op het rempotje wordt aangesloten en dan remvloeistof onder lichte druk doorperst. Maar zo'n ding kost wel een paar euro meer.

"En hoe weet je dat de hoofdremcilinder kapot is??Kan je dat testen?" Als de pomp defect is, zakt het rempedaal helemaal naar de bodem als je er (flink) op trapt. Ook zonder draaiende motor.

Gr.

kleijn (0), 15 jaar geleden

zal goedgegaan zijn alleen hoef je je remmen niet af te stellen zit een zelfstellend mechanisme in iets terug stellen kan geen kwaad als het goed is stelt die zichzelf weer af ik heb het nu over de achterwielen voor de duidelijkheid veel plezier met je hobby met ontluchten begin je met het wie dat het verst verwyderd is van je hoofdrem cilinder dus rechts achter links achter rechts voor linksvoor zit het stuur aan de rechter kant is de volgorde anders maar dat is voor afrikanen

dupl-u-18337-5dd14a0449b60+md (0), 15 jaar geleden

Hoho....wat lees ik....voeringen goed afgesteld ....informatie over het zelfstellend mechanisme...wanneer de hoofdremcilinder kapot is enz.
Veel bijgeleerd....auto remt weer en ik....natuurlijk zeer tevreden!!!!Ook deze ervaring eens zelf heb kunnen uitvoeren en toch tot een goed einde gebracht.
Hartelijk bedankt voor jullie tips.
Mvgr Md

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.