Citroën Xantia: Hydrolische problemen, vering en remdruk

Bouwjaar: 1996

Ongeveer 1 jaar terug begon mijn Xantia aan de voorzijde slechter te veren en “na te hobbelen”.
Bijkomend verschijnsel was dat iedere keer na het starten de remdruk volledig afwezig was. Na even ingetrapt houden van het rempedaal kwam die druk dan opeens weer terug.
Een aantal malen de LHM-vloeistof bijgevuld. Hiermee verdween het remdrukverschijnsel maar het maakte de vering steeds harder.
Conclusie: nieuwe veerbollen nodig voorzijde. Deze zijn door de garage vervangen (2 stuks) en de auto zweefde weer als nieuw. Zo kan het dus ook. Fantastisch!

Helaas duurde dit niet al te lang. Al na enkele weken leek de vering weer te verharden. Niet veel en ook niet storend, maar het ‘zwevend-tapijt-gevoel’ was wel weer weg. Jammer.
Een half jaar later begon aan de achterzijde de vering ook duidelijk harder te worden. Deze signalen waren inmiddels bekend, dus maar meteen naar de garage voor het vervangen van de achterste veerbollen. Ook hier zijn 2 stuks vervangen. De auto veert nu weer goed, al heb ik het gevoel dat het beter moet kunnen (dat gevoel van zweven is nog niet terug).

Nu zijn dus de veerbollen voor en achter vervangen maar . . . sinds kort lijkt na het parkeren de achterzijde wel iets dieper weg te zakken dan voorheen. Bovendien is het verschijnsel van de remdruk weer terug. Als de auto even heeft gestaan en je start hem en rijdt weg, dan doen de remmen het niet. En daar schrikken mensen soms van!! Eenmaal remmen is genoeg om de druk weer terug te krijgen en daarna zijn er de hele rit geen problemen meer, maar dat moet je dus wel even doen bij/voor het wegrijden. (inmiddels is het een ingesleten gewoonte). Toch is dit natuurlijk niet in orde.

Wie weet waaraan dit kan liggen en hoe ik het evt. kan verhelpen? Er lekt niets en er zit voldoende vloeistof in het reservoir.

peekaa

Geplaatst door peekaa (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xantia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

citroen23 (0), 18 jaar geleden

remsysteem fff (laten) ontluchten........
maar vervang dan eerst wel fff de lhm. citroen schrijft voor 1 keer in de 3 jaar of om de 60.000km. meeste citroen's hebben de lhm nog NOOIT ververst/vervangen !!! dus niet bijvullen maar vervangen !!! naarmate de lhm langer in de auto blijft zitten wordt o.a. de vering minder,gaat het sturen zwaarder,komt langzamer omhoog etc,etc. suc6

kreazyV8wuppo (0) PRO, 18 jaar geleden

Veerbollen en voorraadbollen laten testen en eventueel vervangen.
je verhaal klinks alsof je voorraad bollen kapot zijn, vandaar ook dat je geen druk hebt direct na of tijdens het starten.

tip, als je weer eens je veerbollen laat vervangen , doe ze dan alle 4 en laat je voorraadbollen testen.

zoals jij het hebt aangepakt is het steeds alsof je het reserve wiel vervangt als er 1 band versleten is.

bollen elke 2 a 3 jr laten testen en eventueel vullen of vervangen.ALLE 7

LHM elke 3 jr verversen, en dan het remsysteem spoelen middels ontluchten.

mvgr. wupke.

peekaa (0), 18 jaar geleden

Dankjewel Wupke, voor dit uitgebreide advies. Ik wist niet dat er 7 bollen onder zaten, ik dacht eigenlijk 5. Dat per 2 vervangen is ook alleen maar op aangeven van de garage hoor. Vreemd dat die niet meteen hebben gezegd dat ze alle 4 vervangen moesten worden. . .

kreazyV8wuppo (0) PRO, 18 jaar geleden

graag gedaan, morge ben ik bij de garage van Peter Opheij voor een sleuteldag van het Citroen forum.
als je wilt kan ik dan je bollen testen en eventueel vullen.

je kan dan ook een aantal citroenliefhebbers ontmoeten.
en natuurlijk word alles uitvoerig uitgelegt en voorgedaan.
kleppenstellen bollen vullen,draagarmlagers wisselen. en mischien bij een CX TII td de koppakking wisselen.

mvgr wupke.
kijk maar op het citroen-forum.nl.

peekaa (0), 18 jaar geleden

Jammer Wupke, ik had graag van je aanbod gebruik gemaakt. Helaas was ik een paar dagen niet in de gelegenheid mijn mailtjes te lezen, dus zie ik het nu (zondag)pas. Ik zou het heel leuk vinden als er eens door een liefhebber naar mijn auto gekeken werd; ik heb op dit moment vragen genoeg over mijn Xantia en er zijn een aantal kleine probleempjes waar jij (of een van de andere kenners) misschien een oplossing voor hebt. Waar is de garage van Peter Opheij eigenlijk? Ik heb even op het Citroenforum rondgekeken maar kan hier niet zo snel iets over vinden. Wel over een sleuteldag op 25 juni in Leek maar juist die dag is er een open dag op mijn werk dus kan ik niet. Jij komt niet in Leek zeker? Is er misschien binnenkort weer een sleuteldag waar jij wel bent (liefst niet te ver van Hoorn)?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.