Citroën Saxo: inhouden, horten en stoten

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1i

Ik heb een saxo die stationair niet helemaal super loopt, maar dat deed eigenlijk nooit.

Ik kwam laatst terug vanuit duitsland en op de autobahn hield de motor even in om dit gebeurde een paar keer. Ik ging iets langzamer rijden waar door het in houden minder vaak voor kwam. Ik ging voor zekerheid even naar een pakeerplaats. Nog voordat ik tot stilstand was gekomen was de motor al afgeslagen. De motor laten afkoelen. Dat leek te helpen.
Ik wou bij het eerste de beste stoplicht wegrijden en het leek wel of ik voor de eerste keer auto reed. Hortend en stottend reed ik weg. Net alsof de brandstof toevoer werd afgesloten. Ik kon dit alleen opvangen door veel gas te geven en met slippende koppeling weg te rijden. Dit moet ik elke ker herhalen wanneer ik naar een andere versnelling wil.

Ik ben bij citroen garage geweest die zeggen dat er niks is te zien op de computer en dat ik de kop maar moet laten reviseren.
Ik de bougies en bougie kabels vervangen, maar dat helpt niet. Al leken de orginele bougie kabels (vorig jaar erin gezet door dealer) niet erg fris.

Heeft iemand suggestie?

groeten,
martin

nappa72

Geplaatst door nappa72 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Saxo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Als een koprevisie nodig is , dan vraag ik me af waar de garage dat op baseert.
Hebben ze de kompressie gemeten?
Bij af en toe inhouden denk ik eerder aan een ontstekingsprobleem.
Omdat bougies + kabels al zijn vervangen, zou de bobine de dader kunnen zijn.

nappa72 (0), 15 jaar geleden

De kompressie hadden ze een paar maanden geleden gemeten toen de auto staionair zeer onregelmatig (sloeg zo nu en dan zelfs af)liep. De kompressie was goed. Daarna hadden ze de bougies en bougie kabels verwisseld en liep de auto stationair redelijk goed. Maar zij kwamen met de medeling dat hij stationair nog niet perfect liep adviserden ze mij om de kop er af te laten halen om te kijken of er misschien een scheurde klep was. Dit was een paar maanden geleden.

Nu kwam ik er weer langs. Ze konden geen fout melding vinden. Ze kijken in hun administratie en zien dat ze mij de vorige keer hadden geadviseerd om de kop er af te halen.

Soms heb ik ook het gevoel dat ie op 3 cilinders loopt (een toyota aygo geluid), maar niet altijd.

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Als er een klep lekt, wordt dit snel erger.
Dit moet bij een kompressie-test te zien zijn.
Probeer een second opinion bij een andere garage om te voorkomen dat je straks een dure kop-revisie hebt gehad, zonder dat het probleem is opgelost.

andreas08 (0) PRO, 15 jaar geleden

het is een mogelijkheid dat het benzinefilter verstopt zit omdat je later rustiger ging rijden en het probleem minder werd
de bobine is een mogelijkheid maar dit is makkelijk te controleren met een plantenspuit er even op spuiten en kijken of de motor slecht gaat draaien
je kan de bdp gever controleren eventueel vervangen omdat de motor enige tijd geleden ook problemen had
wat ik wil weten is wat geeft een viergastester aan over de verbranding
bij een lage hc waarde is de verbranding goed, te laag is ook niet goed en te hoog helemaal niet
als de verbranding niet goed gaat heb je vermogensverlies en hoog verbruik

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.