L.S.
Wij hebben hier een probleem met een Citroen Xsara Picasso. Na de koude start begint de auto vrij snel veel te rijk te draaien. Als de motor in closed loop draait geven beide lambda sensoren een spanning van 0.9 volt af d.i. een rijk mengsel.
De injectietijd bedraagt dan 6.1 tot 6.4 ms terwijl dit normaal 1.5 tot 2.0 ms moet zijn .
Volgende onderdelen zijn gewisseld geweest, voorste lambdasonde, MAP-sensor, bougie's, bobine, koelvloeistoftemperatuur sensoren de nokkenaspositiesensor. Alles zonder resultaat.
Voeding en belaste massa gecontroleerd op de boordcomputer en in orde.
Iemand nog een idee.
Wij zelf vermoeden inmiddels dat de boordcomputer zelf wellicht defct is, maar hebben dit eigenlijk nog nooit meegemaakt bij dit type Citroen.
Jan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
jan,wat is het signaal van de andere lambdasonde... (achter de kat bedoel ik)
Die waardes sonde 0.90 en injectoren 6ms gemeten met scope/multimeter of met diag app?
Oiram
Als de auto een MAP sensor heeft zoals je hierboven aangeeft, heb je er wel een goed vacuum op?
Oiram,
De gegeven waardes zijn uitgelezen, vastgesteld met de Lexia.
Naast de eerder gegeven waardes hebben we ook de brandstofdruk gemeten. Deze was keurig 3.55 bar.
De MAP-sensor heeft duidelijk vacuum omdat we de waarde zien varieren bij het gasgeven.
Jan
Wat is de inlaat lucht temperatuur?
Wat ik altijd ook even aan de klant vraag "storing zo in een keer ontstaan?"
Wat is het vacuum? (map)
Als de motor warm is wat is de inj tijd dan stationair?
Ik heb hier eens een auto gehad (ander merk) daar was de timing niet goed van (veranderde het vacuum)
daardoor een MAP die dacht dat de motor zwaar belast was.
Oiram
meet het vacuum voor de zekerheid even op,dan kun je dit uitsluiten.
tja, KV sensor ok? Wat zegt je tester? zie ook de opmerking van old ford
Inlaatluchttemperatuur geeft een plausibele waarde.
Koelvloeistoftemperatuursensor vervangen
Timing van distributie gecontroleerd en stond op tijd.
En volgens de klant is de storing ineens ontstaan.
Bij doorvragen vertelde de klant dat het verbruik de laatste tijd hoger dan normaal was.
1 op 8 in plaats van 1 op 12.
Jan
Wonderbaarlijke genezing.
Dag voor kerst weer met de Picasso begonnen.
In eerste instantie wilde de auto niet aanslaan, alsof de motor geen compressie had.
Motor slaat na doorstarten uiteindelijk aan en loopt perfect. Emissie en alles prima in orde, geen rijk mengsel meer niets van dit alles.
Ga nog wel verder de bedading controleren en indien mogelijk de printplaat van de ECU op haarscheuren.
Jan
ook foutcodes uitgelezen? mis die namelijk in het rijtje
loopt ie weer jan?
Bij ons een soortgelijk geval voorgehad. Hierbij bleek uiteindelijk de brandstofpomp defect
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar