close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën XSARA 1998: Installatie openluchtfilter/Carter filter

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: KFX, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Beste leden,

Ik heb vandaag een openluchtfilter geïnstalleerd, zoals te zien op de foto. Deze zit tijdelijk even zo en ik ben van plan hem met buizen naar de voorkant te plaatsen voor meer koude lucht.

Ook moest ik de carter ventilatie ook aanpassen deze zat eerst aan het luchtfilter huis gekoppeld, wat nu niet meer kan. Nu heb ik daar dus een speciale carter filter opgezet enkel vraag ik mij af of dit wel goed zit zo. Bij het rond zoeken op het internet zag ik dat deze bij idereen er direct erop zat en ik heb hem nu dus in een t-splitsing, als ik hem er direct er op zou zetten hou ik dus nog een stuk slang over.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen of dit goed zit zo, of hoe het eventueel beter kan.

Groeten!
Eric

Geplaatst door

Ejn123 (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dit zul je wel niet willen horen, maar ik zou het terug bouwen naar origineel.
Dat open filter heeft geen enkel voordeel, alleen maar nadelen - meer lawaai en minder vermogen.

oldford 0
badge

8 jaar

Kortweg , zinloos.

Ik denk zelf dat minder vermogen wel mee zal vallen zodra hij op de goede plek zit, en meer koude lucht krijgt. Echter meer vermogen verwacht ik ook zeker niet.
Het geluid dat hij geeft vind ik zelf wel leuk, snel wordt deze auto toch niet en darom zou het ook een andere einddemper overdreven zijn en niet passen bij de auto, dus vandaar heb ik hiervoor gekozen.
Alleen maak ik mij meer zorgen of de carter fentilatie zo kan, enige wat ik daar nu veranderd heb is de carter filter op het deel waar voorheen het luchtfilter huis op zat. Dit is ook tijdelijk ik heb al gehoord dat er het beste een olie vanger/catchcan tussen kan. En ben dat dan ook van plan maar tot die tijd moet het even zo blijven als dit geen kwaad kan?

Ejn123 0

8 jaar

Carterdampen zijn vet , daarom zit de carterventilatieslang ook op de luchtinlaatslang gemonteerd , zodat deze dampen weer mee gaan in de motor.
Het is tegenwoordig een milieueis , carterdampen mogen niet meer op de buitenlucht geloosd worden.
Als je het zo laat wordt het A een vette bende , B als het filter verstopt raakt gaat je motor er beroerd van lopen.
Zie dat je een aansluiting maakt in de aanzuigbuis tussen filter en gasklep zodat het weer zit en werkt zoals het hoort.

oftewel, luister naar oldford.

Bedankt voor de reactie's!

De lucht van de carter moet eerst gefilterd worden toch? Dus ik zou hem niet op de buis kunnen aansluiten omdat de filter natuurlijk op het end zit?
Ik heb de lucht filter inmiddels naar voren gebracht met een buisen systeem, deze zit nu vooraan bij de oud luchtfilter slang aansluiting.
Ik hoop dat er een manier is om de carter ontluchting weer te krijgen zo als het hoort zonder het oude systeem er weer in te moeten zetten..

Ejn123 0

8 jaar

De carterdampen gaan ongefilterd retour er zit wel een olieafscheidingssysteem in , maar die zit bij jou in het kleppendeksel .
Maak een pijpje in je buizenstelsel en sluit daar de slang op aan.

Oke hartstikke bedankt!!

Ejn123 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.