De betreffende jumper , waar ik vorige maand een nieuwe hogedrukpomp (ruil ) op heb opgezet , ( reden : mazout verlies ).
Staat in panne : slaat wel aan na zeer lang starten .
Ik heb de hoge druk leiding losgemaakt en er kwam diesel uit , toen ik probeerde te starten , maar hij startte niet , paar keer start pilot erin en hij startte .
Naar garage gereden alles normaal , aangekomen leg hem stil en moet enkele malen starten voor de wagen aanslaat .
Koud niet in gang te krijgen op de gewone weg , warm enkele malen starten en dan start ie .
Uitgelezen : gemeten brandstof druk bij starten : 6 bar
bij draaien 299 bar
opening % hogedrukregelaar 18% bij draaien
Erg klep draaien 97%
bij gasgeven 5%
aansturen : 3é plunjer , goed hoorbaar oke
hogedrukregelaar brandstof niets hoorbaar
sensor op de comenrailbuis niet hoorbaar
bij ergklep test ook niets hoorbaar
Gloeibougie's getest en zijn goed ,
En GEEN fout codes aanwezig in de wagen
Het gaat hier om een bosch hogedruk pomp met 3é plunjer die nog maar een maand is vernieuwd in ruil onderdeel .
Iemand die hier raad op weet ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nog even ter info : 80000 km
ERG werkt wel als ik de vacuumslang eraf doe hoor je hem werken bij draaiende motor.
Hij draait zeer mooi ,
Startmotor draait ook goed rond .
Uitlaat ziet er wel zwart uit , maar blaast mooi en rookt niet .
Klant klaagt wel van veel verbruik .
Wat ik niet versta , hij mag hier een uur staan draaien , leg hem stil en direct terug starten : dan moet je wel zeker 20 seconden aanhouden voor hij wil aanslaan !!!!!!
dus als de motor draait,heeft hij een raildruk van 299 bar?? is wel wat krapjes.
Zit er een opvoerpomp in de tank? of zit er een knijpballetje onder de motorkap?
pomp geeft 299 bar en voorgeschreven : iets meer als 300 dacht ik .
er is geen opvoerpompje in de motor ruimte .
Als ik contact aanzet en de hogedrukleiding op de pomp open zet stroomt de diesel er zeer goed uit .
ik zou toch een lektest op de verstuivers uitvoeren,geeft mischien meer duidelijkheid.
als ik hem start , begint hij met 6 bar en klimt op naar +- 120 bar , snuifje start pilot en hij start : normaal is dit niet genoeg voor te starten
En als hij draait heeft hij wel 299 bar
Zou er iets mis zijn met de pomp , ook al is ze nog maar 1 maand oud .
Verstuivers lijken mij in orde volgens de uitlezing .
Lek test heb ik nog niet gedaan .
startdruk is gewoon te laag volgens mij .
Bij AMT via mijn grossier zegt men :Controleer de rubberen ring bij het drukregelventiel.
je klacht lijkt toch wel heel erg veel op een probleem met een of meerdere verstuivers idd.
HD pomp druk MOET minimaal tijdens het starten 300B zij, je gemeten 6 bar komt niet eens in de buurt hier van,
controleer de opvoerpomp in de tank eens (als er geen balgje onder de motorkap zit)
Zal deze morgen eens nazien , ik hoop dat ze makkelijk te bereiken is bij een jumper 2 combi 9 zitplaatsen
en zal ook eens de leidingen nazien op indeuken of zo lands de onderzijde .
Ik denk ook eerder in de opbouw druk tijdens de start , ook al loopt de diesel er goed uit als ik het contact opzet .
volgende stappen ondernomen :
lektest injectors , lest is goed oke
opvoerpomp gedemonteerd en nagezien : pomp oke .
egr getest met vacuim pomp en is oke , bij start staat ze open en als hij warm is dicht .
gloeibougie's krijgen spanning en nogmaals getest :
1 gloeibougie is kapot en krijg hem er langs geen kanten het zijden uit , zit vast en gaat breken .
Maar 1 gloeibougie , kan dit niet veroorzaken he '.
Vandemorgen enkele malen contact op en af gezet en starte na +- 30 sec aanhouden .
nog iemand een tip ?
Ik geloof niet dat je probleem in het gloeicircuit zit, een HDI kan zonder voor te gloeien makelijk aanslaan. je probleem zit overduidelijk in de brandstof toevoer, en dan vooral de de druk
zo denk ik er eigenlijk ook over , maar soms wordt het te veel en begin je van alles te denken , gloeibougie is ondertussen ook al vervangen .
Maar maaakt geen verschil .
nog nooit mee gemaakt ,
koud +- 1 min moeten aanhouden met starten voor hij start
En warm , +- 20 sec aanhouden voor hij start .
Rijden gaat , zeer goed
Hogedrukpomp weer demonteren zeker en laten testen .
probeer eens om de stekker van de raildruk sensor los te koppellen, en de motor dan te starten
raildruk sensor wil nog wel eens kapot gaan. als de stekker er af is loopt de motor in noodloop, maar zal wel meteen moeten starten.
heb het zelfde meegemaakt met een 2.0 hdi in een jumpy, deze gaf ook gewoon brandstofdruk aan en geen storingen in uitleesgeheugen
raildruksensor vervangen en probleem was opgelost.
kleine moeite en misschien heb je geluk,
succes
ow ja, kijk ff goed of er geen koel of water lekkage is waardoor de senor nat is geworden
die jumpy bij ons had een kapotte koppakking, waardoor er koelwater uit het reservoir over de sensor drupte.
Je zou wel gelijk kunnen hebben , ik heb naar die sensor niet gekeken , midts ik er zo moeilijk aan kan bij die jumper hier .
Maar dat kan ik nu niet meer testen , midts ik er de hoge druk pomp terug heb afgenomen , voor terug te sturen van waar ze komt en ze te laten testen .
Ik laat het wel nog weten , als het eindelijk zou opgelost zijn .
Wat een hard nekkig probleem zeg .
Auto is gemaakt , injectors laten testen .
1 was niet goed meer en gaf die problemen .
1 nieuwe erin en alles normaal .
Toch bedankt voor alle informatie .
De Alfons en Harry zaten juist .
Blij dat het opgelost is en hopen dat het nu inorde blijft met die wagen .
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Jumper of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar