Hallo,
Ik heb een vraagje over onze C5 hdi. Wanneer we een langere rit met de auto maken gaat de kachel na een 80 a 100km koude lucht blazen.
Viel ons tot nu toe niet zo op, was eenvoudig bij te regelen. De motor en olietemp is volgens de meters goed.
Dus na de start gaat de kachel gewoon warme lucht blazen. We kunnen het ook goed regelen, zowel de temp als de blaasmonden.
Na een tijdje worden de voeten koud omdat hij onder koude lucht gaat blazen. Regelen met onderste/middelste/bovenste blaasmonden aan en of uit helpt niet. Na een tijd rijden met de monden op raam en de voeten open wordt het weer wat warmer.
Wanneer ik 100km/h rij in de 4e versnelling en ik ga dan manueel in de 3 rijden, met hogere toeren dus, gaat d ekachel na een korte tijd ook warmere lucht blazen. Een 1 1/2 jaar geleden al eens de thermostaat vervangen en daarna was het probleem over. Al blijft de kachel van de C5 fase 1, wat om bijregelen onderweg vragen. Maar niet zoals nu dus.
Wanneer ik veel moet optrekken/versnellen/inhalen, dus een beroep op de motor moet doen en geen constante rustige snelheid rijden, geeft de kachel ook meer warmte.
Ik zal deze week een afspraak maken om uit te laten lezen, maar dat gaf 1 1/2 jaar gelden ook geen duidelijkheid.
Zijn er misschien verschillende warmte graden thermostaten voor de HDI? Kon het oa op masterbase niet vinden, maar dat zegt niet alles.
Of zou ik eerst beter moeten laten ontluchten, onder druk id?
Johan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vandaag weer een lange rit, heb na wat lezen de dop van het koelwaterreservoir vervangen. De oude zat erg los, terwijl hij er wel tot op het einde opgedraaid was. Kon op of andere manier niet vaster. Ging erg moeilijk eraf. Voor nog geen 4 euro dus maar een nieuwe dop gehaald.
Op een kortere rit(80km) bleef de kachel goed constant warme luchte blazen.
Zijn er misschien tips en adviezen?
Johan
Je hebt geen airco/climate control? Dan moet je de oorzaak namelijk daar zoeken.
Groet,
Bert
15 jaar
Hallo bert,
Onze C5 heeft een automatische en (L en R) gescheiden airco. Ik had de airco uit staan.
Ik begrijp niet helemaal waarom ik het in het airco systeem moet zoeken. Bij de grote beurt van een 5000km geleden is de airco gecontroleerd. Niet alleen visueel van buitenaf maar ook op druk, schakelingen, etc.
johan
15 jaar
Als de AC koud wordt controleer dan even als beide kanten koudt worden of 1 kant, ik vermoedt dat of een mengklep stel motor, of de klep zelf in het kachelhuis.
Fordmonteur,
De beide kanten blijven gelijke warm of koud, afhankelijk van de instelling. Ik weet wel een en ander van deze kachel( hier en bij de C5 club opgestoken) en heb dus al gecheckt op verschil links en rechts, de motortjes, kachel weerstand. Ook niveau koelvloeistof gecheckt, ontlucht,
airco is goed op druk en getest. Heb dus de dop van vloeistof reservoir vervangen, denk ook de thermostaat te gaan vervangen.
Ik heb een 2 jaar geleden, na de aanschaf, deze problemen ook eens gehad. Na lang zoeken van de garage(was garantie) is de thermostaat vervangen. Dit gaf verbetering.
Wat me de afgelopen dagen opviel was dat ook de rammel achter/onder de radio terug was. Dat was in die tijd ook het geval, is dus lang weggeweest. En tijdje geleden heb ik voor het eerst weer eens de recirkulatieklep bediend ivm rook buiten de auto. Daarna is die rammel bij het optrekken en een bepaald toerental terug. Zat zelf te denken aan een losliggende stekker op de radio oid. Maar het is raar dat dat opeens terug zou zijn. Denk je dat een klepperende/rammelende recirculatieklep de klacht van koudere temperatuur ook kan veroorzaken?
Tevens heb ik deze ochtend de binnensensor bij de asbak schoongemaakt. Daar zat nogal wat stof in. Kende dit van de Xantia.
Johan
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar