Citroën Xsara Picasso: kan wagen niet uitlezen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 hdi

hallo ;
deze week wagen binnengekregen wegens melding motorstoring en airbag .
echter wanneer ik wou uitlezen met bosch kts 200 bleek er niets te werken , ik krijg geen verbinding met de wagen .
het ligt niet aan het toestel want deze werkt perfekt bij andere wagens .

waaraan kan dit liggen ? op welke pin moet ik normaal stroom krijgen ?
ligt dit aan de bsi of heeft dit een andere oorzaak ?

klant meld ook dat zijn boordcomputer, die hij bedient aan de schakelaar van de ruitewissers ; niet reageert en soms verspringt .

hopend op reaktie ,

met vriendelijke groeten

Christoph

stoffel10

Geplaatst door stoffel10 (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xsara Picasso? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Precieze penbezetting weet ik niet zo uit mijn hoofd, maar de k-lijnen van Motor, BSI, Airbag en Abs zijn verschillend.
Het is dus niet zo, dat het ABS of BSI de k-lijn kan verstieren en dat daardoor geen communicatie met de motor is.

Pennen op de 16-polige stekker:
4 en/of 5 Aarde
16 - 12 Volt
7 - K-lijn Motor (10 tot 11 volt in rust) (En eventuele automatische versnellingsbak)
10, 11, 12 - K-lijnen overige systemen. (BSI, Airbag, ABS, etc.)

stoffel10 (0) PRO, 14 jaar geleden

en wat als er geen stromen te meten zijn op deze pennen ?

zekeringen ? of iets anders defekt ?

digit (0) PRO, 14 jaar geleden

Controleer eerst alle zekeringen een keer.Ik heb het al een aantal keer meegemaakt dat door een zekering die stuk was geen verbinding met de tester tot stand kwam.

John

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Start de motor? Werkt het ABS? En geen spanning op pen 7, 10, 11 en 12?
Dan zitten er MEERDERE kabel-breuken in.

Start de motor ook niet en werken de controle-lampjes van Abs, Airbag, Motor etc. niet bij het op contact zetten dan krijgen de ecu's geen stroom (of aarde). Zekeringen, relais, contactblokje controleren.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

crash sensor toch niet geactiveerd door toeval he ?

stoffel10 (0) PRO, 14 jaar geleden

om alle misverstanden uit de weg te gaan ; de motor start en draait perfekt .
klant kwam gewoon binnen voor onderhoud en met de meldingen van storing airbag en motorstoring op daschboard !

maar bij het willen uitlezen krijg ik geen verbinding met de tester .

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 14 jaar geleden

In de diag connector op auto.
In ieder geval kijken of pin4 en 5 massa hebben.
En pin16 12 volt.
Dan heb je tester zijn voeding en moet er op zijn minst een computer uit te lezen zijn.
Div computers zitten namelijk op verschillende pinnen.
Pin 7 is voor de motorcomputer belangrijk, staat meestal ongeveer de accuspanning op.
Anders probeer je ook eens EOBD, sluit je een diagnose apparaat software probleem uit.
Oiram

digit (0) PRO, 14 jaar geleden

Heb je hem al ooit eerder uitgelezen?Ik heb nl ook een keer gehad dat er volgens het organisatienummer geen com 2000 inzat terwijl dit wel het geval was.toen kon ik hem ook niet uitlezen.met een ander org nr invullen lukte het toen wel.

stoffel10 (0) PRO, 14 jaar geleden

ik hem hem in het verleden al eens uitgelezen , toen geen problemen mee gehad.
ga deze week eens beginnen meten, hopelijk is het maar een zekering of zo . Kan mijn tijd anders wel wat nuttiger gebruiken hoor als te zoeken achter zulke pannes.

Alvast bedankt voor jullie reakties , alle hulp is welkom . Ik laat jullie zeker de afloop van dit geweten !!

mvg

Christoph

HDI (0) PRO, 14 jaar geleden

je kunt zekering F1 15 A (diagnose en constante trekhaak aansluiting) van bsi controleren
als deze stuk is kun je er ook nooit in komen
veel suces

boullie (0) PRO, 14 jaar geleden

Stekkers op de BSM (onder de motorkap) controleren op corrosie... Pinnetjes op de bsm computer zijn soms ook problemen mee.

Maarten6789 (0) PRO, 14 jaar geleden

Wat Boullie zegt , ik had met een Renault megane hetzelfde probleem. Geen voeding op mijn diagnose stekker . Bleek een breuk in een draad te zijn van de boardcomputer onder de motorkap .
Probeer anders eerst een schema te pakken te krijgen van de pin nummers , en de functie ervan ( van de computer ).
Heb je de uitbreiding van CAS op je Bosch tester? Daar staat meestal een schema.

stoffel10 (0) PRO, 14 jaar geleden

Vandaag wagen terug gekregen . er was inderdaad een zekering defekt , f1 15a zoals HDI zei .

Nu heb ik foutcode 801 : ontstekingskring airbag bestuurderszijde : trap 1 onderbreking .
Airbag gedemonteerd uit het stuur , maar hier bleken alle fiches nog goed gemonteerd .
Kan deze foutcode te maken hebben met de ring onder het stuur ??


mvg Christoph

boullie (0) PRO, 14 jaar geleden

COM2000 defect!

stoffel10 (0) PRO, 14 jaar geleden

kort maar krachtig antwoord ! Je lijkt wel vrij zeker van je stuk !!
Blijkbaar zat ik dan wel in de goede richting . enig idee wat het kost , en waar ik speciaal moet op letten ?

alvast bedankt voor de informatie

christoph

stoffel10 (0) PRO, 14 jaar geleden

ps : kan dit mede de oorzaak zijn dat de stuurbediening voor de boorcomputer ook niet werkt ? ( schakelaar van de ruitewisserbediening )

marc-st (0), 13 jaar geleden

hoi ook ik krijg geen stroom op mijn stekker van de trekhaak, het gaat over de berlingo2 eind 2008

heb die laten uitlezen bij citroen tot ze zagen dat het geen origenele is van berlingo toen ging het in eens niet meer
ze hebben de stekker wel geaktiveerd maar krijgen geen kontakt
mijn f1zekering is niet kapot

wie kan me daarmee verder helpen??
want mijn vakantie drijgt in gevaar te komen,
zou zondag willen vertrekken met de caravan

groetjes en hopen dat we het klaar krijgen

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 13 jaar geleden

Wat doet het niet in de stekker?
Hoeveel polig is de stekker?
Heb je al eens gevraagt wat het bij Citroen kost? (stekker en bedrading)

Dit zijn vrij geavanceerde systemen in je berlingo en die kan je soms beter origineel houden.
Zitten nogal wat componenten in je auto die evt schade kunnen op lopen wanneer de boel niet goed zit.

Oiram

marc-st (0), 13 jaar geleden

hoi oiram
we krijgen geen verbinding in de stekkerdoos geen pinker lichten zelfs geen stroom om te testen,
we hebben stroom tot in het verdeel kastje wat bij de stekker hoort achterlings maar geeft geen sinjaal door naar de doos
het is en 7polige stekker

de bij citroen kost die bijna 190€

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 13 jaar geleden

Als alles juist is aangesloten: "Verdeelkastje" niet goed?, of verkeerde type misschien?

Dit spul gaat over de Canbus, daar kan je zelf weinig aan doormeten.
Maar er moet op dat kastje ook een + en - aanwezig zijn, dat zou je nog kunnen controleren.


Oiram

Barny Dick (0), 13 jaar geleden

ook ik had problemen met de trekhaak aansluiting C5 .heb dit zelf ondervangen door de bedrading direct bij de betreffende lamp aan te solderen en rij nu al weken met de aanhanger en ZONDER technische mankementen misschien een TIP. Gr Dick

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

die mankementen komen nog wel.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.