close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Xsara: katalysator niks meer waard?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI Picasso

Hallo,
Ik ben voornemens om morgen een roetfilter te laten monteren. Echter, mijn katalysator is afgelopen zomer ook vervangen voor 500 euro. Vraagjes:

1. Wordt de katalysator vervangen door de roetfilter? (dus verdwijnt mijn nieuwe katalysator op de schroothoop...?)
2. Wat zijn jullie ervaringen met het roetfilter?

Alvast bedankt voor de reacties!

Mvg,
Jeroen

Geplaatst door

jvandewaterlaat (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

1 Als het goed is blijft de katalysator zitten, anders wordt de auto zeker niet schoner. Een dergelijk roetfilter is een extra filter om het resterende roet uit de uitlaatgassen te halen.
2 Geen ervaring, echter heeft een dergelijk filter een beperkte levensduur en zal (zeker bij een diesel) waarschijnlijk over een jaar of 2 al weer vervangen moeten worden. Dan is er waarschijnlijk geen subsidie meer op roetfilters en zit je met een grote kostenpost want dan moet je of het roetfilter vervangen of er weer een orgineel stuk uitlaat tussen zetten (en dat is waarschijnlijk het deel met de katalysator).
Daarnaast filter een dergelijk roetfilter alleen het grove roet uit de uitlaatgassen, het grove roet wordt ook door je longen uit de lucht gefilterd waardoor deze niet scadelijk zijn. De fijne roetdeeltjes worden wel doorgelaten, dit is juist het schadelijke aan uitlaatgas van een diesel voor de mens. De fijne deeltjes worden er niet door je longen uit gefilterd en zijn zeer kankerverwekkend. Daarnaast is er gebleken dat door de verbrandingsreactie van het roet in het filter extra fijne deeltjes ontstaan...
Het blijft een door de overheid bedachte oplossing en deze zijn (helaas) zelden doeltreffend... Weggegooid geld dus...

abxsport 0

17 jaar

Ik heb gehoord dat achteraf gemonteerd roetfilter maar 60% zijn werk doet t.o.v een origineel filter. Het verbruik gaat ca. 10% omhoog en het risico van verstopping. Dus!!!!!!!!!!!!

Die 60% zijn de grote roetdeeltjes, de deeltjes die je ziet. Deze zijn echter het minst schadelijk voor mens en milieu... De overige 40% is zeer schadelijk voor mens en milieu.
De overheid heeft hier dus niet bij nagedacht, ze komen er wel achter, maar dat zal nog wel ff duren...

abxsport 0

17 jaar

Inderdaad het inbouwen van roetfilters in de auto's maakt de uitstoot juist schadelijker.

Is een recent onderzoek geweest van een TU.
[url]http://www.blikopnieuws.nl/bericht/42454[/url]
een en ander hangt ook samen met de dieselkwaliteit van tegenwoordig.

de grove deeltjes worden tegengehouden, maar die zeer kleine delen die juist zo gevaarlijk zijn worden nog wel gewoon uitgestoten. En of dat nog niet alles is blijkt dat de giftigheid van die delen nog is groter is ook.

Dus het is alleen maar schadelijker....

En de subsidie op roetfilters is tevens een wassen neus. Heel mooi, je krijgt er flinke korting op bij de eerste keer, maar na 2 - 3 jaar moet je hem laten vervangen en dan ben je dus flink aan de beurt :)

adinsx 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.