hallo,
Onlangs liep onze Xsara break, 2002, 1.6 16 klep, warm, snel de interieur kachel op heet,toen bleef hij op 90 gr in de file.
Nu blijkt dat de koelventilator van de radiator niet draait.
Vandaag het volgende getest, ook met de (automatische)airco.
Als ik zo de topics lees, schijnt er een verband te zijn tussen automatische airco en radiator koeling.
Bij stationair draaiende motor schakeld de airco clutch, links onderin bij de motor aan, om vervolgens na +/- een halve minuut uit te slaan. Na een poosje schakeld hij weer aan, en gaat weer uit.
Met het laatste onderhoud is de airco vloestof bijgevuld.
Bij de motor temperatuur boven 90gr gaat de koelvin nog niet aan.
Ik heb de koelvin gedemonteerd en rechtstreeks op de accu gezet, deze werkt wel.
Links naast de koelvin zitten twee stekkers die op een soort vemogens weerstands draad achtige dingen zitten. Daar meet ik 2, resp 7 ohm op
zie http://www.youtube.com/watch?v=WRmBdgAVi...
De zekeringen lijken allemaal goed, hoewel ik niet echt weet of, en waar er een zekering zit voor de koelvin.
De relais heb ik onderling uit gewisseld, zonder resultaat.
Ook heb ik nog een suggestie gehoord over een temperatuurvoeler op de radiator, daar kan ik niets vinden wat er op lijkt.
Heeft iemand nog een idee
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De koelventilator bij deze auto word aangestuurd door de koelvloeistof temperatuursensor.
Richard, bedankt,
Is dat de sensor die vlak boven de uitgang op het blok zit?
Ik heb daar wel van een sensor de stekker los getrokken, dan gaat de temp-meter terug naar rust positie en gaat de rode led branden als waarschuwing.
Op de foto de blauwe connector in het midden onder de slang
11 jaar
Denk dat dat idd de kvs temp sensor is. (3 pins aansluiting)
Die stuurt de meter aan, koelventilator en geeft de kvs temperatuur door aan het motormanagement.
Ging de waarschuwingsled branden toen de motor te heet werd?
11 jaar
Is het de sensor met één draad er aan?
Op de vraag of het lampje ging branden:
In de file zag ik in één keer dat de temp.mtr te hoog stond, direct de interieurkachel op hoog aan gezet, en toen ging even het lampje branden, waarna deze weer uit ging daar de temp ook vrij snel weer naar beneden ging.
11 jaar
De sensor erboven is de kvs temp sensor. (met 2 draden)
Waardes van kvs temp sensor kan je controleren d.m.v. uitlezen.
Dat de ventilator van de airco steeds aan en uit gaat kan liggen aan een te hoge of te lage druk.
Hoeveel gram koudemiddel is er in de airco gedaan? (moet tussen de 540 en 590 gram liggen.)
11 jaar
Is het probleem al opgelost?
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar