Citroën Xsara: Xsara wilt niet meer starten/lopen op benzine maar wel op LPG

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 16V

Onlangs heeft mijn brandstofpomp het begeven. Oorzaak bleek een gebarsten benzineslang waardoor de tank droog kwam te staan en dus ook de pomp.
Bij het uit elkaar halen van de brandstofpomp bleek dat de kunstof delen van het motortje helemaal waren weg gesmolten.

Ik heb de benzine slang vervangen door een nieuwe, een nieuwe brandstoffilter geplaatst en de brandstofpomp vervangen door een exemplaar van de sloop. Ook de zekering van de pomp was doorgebrand dus is vervangen.

Helaas wil de auto nog steeds niet starten/lopen op benzine. Zodra ik overschakel van LPG op benzine stopt de motor meteen.
Aangezien er tijdens het lopen op LPG geen benzine via benzine retourslang terug komt dacht ik even dat de pomp die ik van de sloop heb gehaald niet in orde was (niet voldoende druk om de benzine via de drukregelaar retour te laten lopen).

Omdat ik niet over een manometer beschik om de pompdruk te meten, heb ik de opbrengst van de pomp gemeten. In 10 seconden wordt er door de pomp ongeveer 1 liter opgepompt (= 360 liter per uur) en dat lijkt me in orde.

Mijn verdenking gaat nu uit naar de electronica. Wellicht dat de injectors niet goed aangestuurd worden, zodat de motor geen benzine krijgt.
Is er een eenvoudige manier om zelf te meten of de injectors van een juiste spanning worden voorzien? Bijvoorbeeld met een gewone multimeter (ik heb geen oscilloscoop).
Of moet ik nu toch naar de dealer?

Misschien heeft iemand nog andere suggesties waar het probleem ligt?

Alvast bedankt voor jullie medewerking!

ad-lonn

Geplaatst door ad-lonn (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xsara? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik denk dat je het toch in de pomp of de aansturing daarvan moet zoeken.
Ook tijdens rijden op LPG hoort de benzinepomp te draaien en moet er benzine via de retour terug naar de tank gaan.

Toen je de opbrangst van de pomp mat? Hoe werd deze toen aangestuurd? Extra draad?
360 liter per uur is wel heeeeel erg veel - buiten proporties zelfs.
Waar heb je die gemeten? Direct bij de pomp of na de benzinedrukregelaar (retour uitgang)?

ad-lonn (0), 10 jaar geleden

Dankjewel voor je snelle reactie Oldford!

De benzinepomp draait als de auto op LPG loopt. Wordt normaal aangestuurd via relais, dus geen extra draad ofzo.
De opbrengst heb ik onbelast gemeten. Hiervoor heb ik de aanvoerslang bij de rails losgenomen en vervolgens de motor gestart.
Terwijl de motor liep heb ik de stekker van de pomp aangesloten en na 10 seconden weer losgenomen. In die 10 seconden werd er 1 liter benzine opgevangen.

Ik heb dus niet gemeten na de benzinedrukregelaar, maar bij aanvoerslang.
Ik had inderdaad eerst ook het vermoeden dat de pomp niet voldoende druk leverde, omdat er inderdaad geen benzine retour komt.
Kennelijk kan de pomp niet voldoende druk opbouwen om de benzine langs de drukregelaar retour te laten stromen.

Maar de opbrengst van de pomp leek me voldoende om de auto in ieder geval 'enigzins' te laten lopen op benzine.
Toen ik de benzine aanvoerslang los nam bij de rail, spoot de benzine wel met enige kracht weg. Dus er wordt wel druk opgebouwd, maar ik weet niet hoeveel druk er nodig is om de motor te laten lopen...

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Die druk is net zoveel als water uit de kraan! Wel gemeten met de slang op de rail aangesloten . Ee GOEDE pomp kan wel tot 10 bar komen. Is de druk onder de 7 is dat slecht.
Op de + van de verstuivers komt met contact aan boordspanning te staan. Bij starten wordt de uitgang pulsgewijs aan massa gelegd. Met een ledtester te zien.

Druk meten met een eenvoudige compressiemeter! Rubber conis er af en slang er op.

Succes.

ad-lonn (0), 10 jaar geleden

Dankjewel voor je advies Punt!

Okay, ik heb de druk kunnen meten met mijn compressiemeter. Met wat knutselwerk heb ik een verloopstukje gemaakt zodat ik de compressiemeter aan kon sluiten op de benzineslang. Met draaiende motor (op LPG uiteraard) meet ik een druk van ruim 90 PSI, dus ongeveer 7,5 Bar.

Dat zou toch voldoende moeten zijn lijkt me?
Toch krijg ik geen benzine retour via retouruitgang.
Ik snap er niets van. Want zover ik weet knijpt de drukregelaar af tot ongeveer 3,5 Bar. En toch geen benzine via de retouruitgang van de rail.

Ga straks ook nog even checken of de injectors wel tikken (met de ouderwetse schroevendraaier-check) en anders morgen even een ledtester maken om te meten of er een puls gegenereerd wordt op de injectors.

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

7,5 bar druk is te veel. Het lijkt erop dat de benzinedruk regelaar geblokkeerd is.

ad-lonn (0), 10 jaar geleden

[quote=oldford]7,5 bar druk is te veel. Het lijkt erop dat de benzinedruk regelaar geblokkeerd is.[/quote]
Dat vermoeden heb ik ook. Maar zou dat er toe kunnen leiden dat de auto niet wilt starten/lopen op benzine?

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Als je er van uit gaat dat de rest gewoon werkt, dan krigt de auto veel te veel benzine bij de start.
Ook vlak na het overschakelen verzuipt de motor, dus het is een oorzaak.
Het is ook niet echt goed voor je brandstofpomp, deze loopt gewoon vast.

ad-lonn (0), 10 jaar geleden

Morgen maar even een nieuwe drukregelaar op de kop tikken dan...

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Die druk is zonder dat de benzine in de tank terug kan vloeien net goed genoeg . Zit de leiding wel op de goede aansluiting???
Ik liep toch al een paar jaar mee ,maar nooit zo'n ding vervangen.
Zet compressor- lucht op die injectorrail. In een richting moet je door kunnen blazen.
Toevallig bij mijn motor gaf die drukregelaar een irritant geluid ,daarom vervangen maar wel garantie.

Groet.

ad-lonn (0), 10 jaar geleden

Vandaag de drukregelaar vervangen, maar krijg nog steeds geen benzine retour.
Perslucht op de injectorrail gezet, maar krijg 'm niet doorgeblazen.
Daarna de drukregelaar eraf en zonder drukregelaar doorgeblazen. Dat wil wel.

Ik sta nu ff voor een raadsel....

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

En van de andere kant af ?. Er staat vast wel een doorsnede tekening ergens om te zien hoe dat werkt.. Groet.

ad-lonn (0), 10 jaar geleden

Uhum.....
Ik moet toch even diep door het stof gaan!
Nadat ik de dwarsdoorsnede van de drukregelaar heb bestudeerd kwam ik tot de verbijsterende conclusie dat ik toch de aanvoer en afvoerslangen bij de brandstofpomp verwisseld had.

Dom, dom, dom...
De Xsara loopt inmiddels weer als een zonnetje.

Oldford en Punt, heel erg bedankt voor het meedenken!!
Altijd erg fijn om hulp te krijgen via dit geweldige forum.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.