Citroën Xantia: koelprobleem

Bouwjaar: 1996, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 i 8v

Hallo probleemoplossers,

Mijn koelvloeistoftemperatuur loopt op zodra ik van de snelweg af kom of als ie stationair loopt een poosje (file), van 85 °C naar 95- 100 °C. Vin komt bij met ongeveer 95°C. Ik heb vervangen: thermostaat, waterpomp, distr snaar en alle slangen. Doorgespoeld toen waterpomp en thermostaat er uit lagen en geen obstructies kunnen constateren. Radiateur wordt netjes egaal warm dus koppakking???? ik zie wel mooie (of misschien moet ik zeggen minder mooie in dit geval) belletjes in mijn reservoir. De onluchtingsnippels piesen mooi dus geen overdadig veel lucht in circuit denk ik. De verdamper is soms koud dus het kan ook een ciculatieprbleem zijn maar ik zou niet weten hoe dit af en toe zou kunnen optreden. Heeft 218.000 gelopen dus als het koppie er nog niet af is geweest wordt het misschien wel tijd voor een revisie. Iemand nog een tip over iets dat ik over het hoofd heb gezien? Het vreemde is dat ik eigenlijk geen koelvloeistof hoef bij te vullen en geen witte rook of witte olie of hoog oliepijl of verkleurde bougies bemerk. Hij doet het ook op benzine dus ook geen gas via de verdamper in het koelsysteem denk ik. Anders kent iemand nog een goed revisiebedrijf waar ik mijn kop kan laten reviseren? Regio Den Haag maar mag ook wel verder weg als de prijs goed is.

Gr Jaap

jaboV

Geplaatst door jaboV (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xantia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

andreas08 (0) PRO, 16 jaar geleden

of er nog iets meer is ligt aan de dikte van de stelplaatjes als deze te dun zijn kan je beter de kleppen ook meenemen
wat je allemaal opnoemt zegt mij dat de koppakking de boosdoener wel is om zeker te zijn is de motor op temp te laten komen tot vin inslaat dan afpersen loopt hij daarna op dan is de koppakking wel de oorzaak

jaboV (0), 16 jaar geleden

Even een update hij gaat nu toch koelvloeistof gebruiken dus ongeveer een halve liter op 130 k/m tja.... Andreas ik lees ook wel eens dat ze Co2 bepalen in het kvs reservoir om te zien of de koppakking lek is dit iets om te laten doen om zeker te zijn voor ik de kop eraf sloop? Kun je me aangeven wat de dikte van een "dun plaatje" is welke maat moet ik dan ongeveer verwachten als de kleppen te ver ingeslagen zijn?

Gr Jaap

andreas08 (0) PRO, 16 jaar geleden

1,5 mm is ongeveer de dunste en 3,5 de dikste stelplaat
ja je kan ook controleren of er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten

jaboV (0), 16 jaar geleden

Ehmmm nou kop ligt er naast en inderdaad pakking vergaan. Kopbout 3e cilinder helemaal vastgeroest dus daar zal ie wel het meest gelekt hebben. Ik hoop niet dat ie ook gescheurd is daar want ik zie niets maar dat zegt niet alles. Ik heb wel mijn kleppendeksel gesloopt met loshalen is dit een truukje of zo of heb ik iets verkeerd gedaan?
Iemand een suggestie waar ik de kop het best op kan laten knappen of eventueel een ruiler c.q. nieuwe gaskop kan krijgen. Ook hoor ik wel dat een BX tzi kop goed zou passen een ook goed tegen lpg kan is dit juist?
De helft van het werk zit er bijna op en suggesties voor een goed revisiebedrijf zijn welkom.

GR Jaap

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.