close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Xantia: xantia veerbollen

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16 V

ik heb de twee achterste bollen vervangen van deze Xantia , heb daarvoor de nippel (ontluchting of ontlasting )vooraan op de motor losgedraaid zodat de druk zou weg zijn en heb deze ook horen wegvloeien, heb dit vroeger nogal gedaan ,waarschijnlijk bij een oudere type .zonder problemen.Heb ook eerst de wagen volledig beneden gezet.
maar nu bleek dat er achteraan nog druk op stond , moet die achteraan appart druk afgelaten worden ?
zou een Hydroactief 2 type vering zijn . zitten achteraan nog twee bollen in de midden , deze die vervangen zijn waren van de schokdemper zelf bij de wielen .

Geplaatst door

Luc6672 (0)
badge

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

de xantia,s van de latere jaren hebben anti-inzak kleppen gekregen waardoor je de wagen eerst helemaal moet laten zakken met draaiende motor voordat je tot demontage over gaat

andreas08 0
badge

15 jaar

had ik nochthans gedaan ! staat in eerste melding , dus geen extra ontlasting ?

Luc6672 0
badge

15 jaar

Als membraam in bollen kapot is zitten ze vol LHm en die blijven onder druk staan waardoor de LHM er met een straaltje uitspuit als je ze verwijderd

Grietje 0
badge

15 jaar

membraam zal wel kapot zijn geweest , er kwam een hele boel LHM uit die bol , kan dit moeilijk een straaltje noemen, was een deftige knal en gespuit . normaal als er geen druk is een de bol los is kan die gemakkelijk zonder weerstand verder met de hand afgeschroefd worden. Hier moest ik tot het laatste deftig draaien om ze los te schroeven door de weerstand op de schroefdraad door de nog aanwezige druk.

Luc6672 0
badge

15 jaar

Heeeeeeeeeeeeeel traag losdraaien dan heb je daar minder last van

Grietje 0
badge

15 jaar

Wat ook wel eens wil helpen is na het drukloos maken de wagen uit de veren tillen (achterwielen vrij hangen)

NSU Ro80 0
badge

15 jaar

Ik berichtte dus net dat waarschijnlijk de anti-zink bol zorgt voor de restdruk op de achterbollen.

(nog maar eens proberen, want mijn bericht was foetsie)

Steeksleutel 0

15 jaar

wel wat laat, maar toch:
De achterremmen van de xantia worden gevoed met de druk van de achtervering, zo is deze volledig lastafhankelijk. De xantia heeft vanaf 95 retourklepppen die opengaan als de systeemdruk hoger is dan 60 bar. Als dus de motor uitvalt en de systeemdruk daalt onder de 60 bar gaan de kleppen dicht, en heb je geen achterremdruk meer. Deze extra bol is de remaccu die zorgt dan dat de achterremmen nog een poosje druk houden.

Wil je dus deze bol drukloos maken dan moet je zorgen dat deze gekoppeld blijft aan de acherveerbollen. Dwz de retourklep mag niet dicht gaan. De motor laten lopen, auto in de laagste stand, achterzijde van de wagen heffen (anti zinkklep blijft open) dan pas ontlastschroef open en motor uit zetten.

Het lijkt mischien ingewikkeld, maar als je het systeem kent is het wel l,ogisch

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.