ik heb een discussie met mijn vader en mijn zwager
namelijk mijn vader zegt dat als je de olipijl er uit trekt en kijkt of er waterdruppels in zitten of als je hem aansteekt en hij kneterd en vat vlam dan licht je koppakking er uit
echter mijn zwager zegt:
en om te testen of die kapot is is niet door de olie aan te steken omdat dat niets met de koelvloeistof te maken heeft koelvloeistof kan namelijk helemaal niet in het carter komen kan alleen naar buiten komen via de buitenkant van het blok of de uitlaat.het knetteren betekend dat de olie vervangen moet worden omdat er vocht in zit
maar wie heeft er gelijk??
Groet The Luuk
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lekkere vragen heb jij zeg! Koelvloeistof kan wel in de olie komen. Alleen heeft een olie kanaal druk, dus zal de druk van de koelvloeistof hoger moeten zijn om binnen te dringen. Ook kan de kv in een olie retourkanaal terecht komen. Dit gebeurd echter zelden omdat een kv kanaal dichtbij de compressie ruimte zit vanwege de koeling. Meestal is er een lek van de compressie ruimte naar een kv kanaal, dus komt daar extra druk en uitlaatgas in terecht. Die druk laat uiteindelijk de radiateurdop openen en afblazen. Dan heb je een zogenaamde koker. Ook werkt je kachel dan meestal niet meer, doordat de druk aan beide kanten evenhoog is, veel hoger dan de druk die een w.pomp kan opbrengen. Water in de olie, wat knetteren gaat als je er een vuuraansteker onder houdt, kan door zowel een lekke koppakking als door vochtvorming (normale) komen. Maar er is niemand meer die zo een lekke kop vaststelt hoor! Tegenwoordig is daar hele mooie apperatuur voor om het vast te stellen.
Sytze
olie kan wel degelijk via de koppakking in het carter verdwijnen, echter komt dit niet overdreven vaak voor.
De oorzaak zit er dan in, dat de kop of pakking dusdanig is gescheurd dat er een verbinding tussen olieretour en waterkanalen bestaat. Omdat de druk van je koelsysteem hoger is dan de druk in het afvoerkanaal, zal het water dus de carter in verdwijnen. De methode die je beschrijft is een oude bekende, die veel wordt en werd toegepast, meestal gaat dit wel gepaard met een mayonaise-achtige afzetting in de olie, en in de kleppendelksel ( onder de olievuldop.
Indien ecfhter de zaak meteen gaat branden, duid dit niet op koelwater, maar op brandstof in de olie, dit heeft dan meestal als oorzaak een lekke dieselleiding bij bijvoorbeeld pompverstuivers.
Voordat deze dingen echter merkzaam zijn, heeft de gemiddelde autorijder allang door dat er iets aan de hand is met zijn auto, omdat deze rare bijgeluiden gaat maken.
Wel is het zo, dat olie ook vol met water kan zitten als er veel korte afstanden worden gereden, en er tijdenlang geen onderhoud aan is gepleegd. Daarom schrijven de meeste fabrikanten ook minimaal 1 keer per jaar een oliewissel voor, de kilometers worden dan buiten beschouwing gelaten.
Als je dus enkel water in de olie vindt, maar het koelwaterniveau blijft mooi op peil, duidt dit dus niet perse op een lekke koppakking.
Wat ook veel vergeten wordt is een warmtewisselaar, waardoor er olie bij het koelwater, en Vice-versa kan komen. Dit apparaatje heeft al voor veel onnodige reparaties gezorgd, waarbij een verkeerde diagnose werd gesteld.
Kenners zullen nu zeggen, dat via dat ding geen water bij de olie kan komen, omdat de oliedruk hoger ligt dan de waterdruk, maar deze mensen vergeten dan, dat als de motor uitstaat, de druk in het koelsysteem er langer op blijft staan dan de oliedruk.
Hopelijk kun je je vader en zwager overtuigen dat ze allebei deels gelijk hebben.
Groeten Marcel
Wat zijn we het weer heerlijk eens! En nee, niet afgesproken werk, getuige de zelfde plaatsingstijd. Je mag wel blij zijn met zo'n back-up Luuk! En al helemaal op dat tijdstip.
Sytze
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar