Citroën Zx: Koppakking vervangen

Bouwjaar: 1991

Heeft er iemand de werkplaatsgegevens voor het vervangen van een koppakking van de Citroen ZX 1.4i bj 1991, zoals kleppenspeling, aanhaalmomenten, stand distributie etc. Kopie en/of scan uit werkplaatshandboek is zeer welkom. Gelieve te mailen naar poppeneer@zeelandnet.nl.

Geplaatst door

petero (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

veel van deze info is te vinden in de bibliotheek. Vraagbaken van diverse merken/typen zijn vaak voorhanden.

master 0

19 jaar

Citroën ZX 1991-1994 2. Benzinemotoren 2.2.2 Klepspeling controleren en afstellen



Klepspeling in mm


Inlaat (koud) 0,20
Uitlaat (koud) 0,40


Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)


Contramoer klepstelbout 18 (1,8)
Kleppendeksel 16 (1,6)


Figuur 2.1: Plaatsing van de kleppen

- Verwijder de bougiekabels, de olievuldop met ontluchtingsslangen en alle slangen die de toegang tot het kleppendeksel belemmeren. Verwijder het kleppendeksel met de pakking.
Er zijn twee afstelmethoden om de kleppen af te stellen.

Eerste methode: tuimelen
Het tuimelen is een naam voor het moment dat de uitlaatklep bijna gesloten is en de inlaatklep gaat openen. U bereikt dat moment door de krukas in de normale draairichting te verdraaien en hem in de stand te laten staan wanneer de inlaatklep begint te openen. De stelvolgorde is dan als volgt:


Tabel 2.3: Kleppen afstellen, "tuimel"-methode

Kleppen cilinder 1 op tuimelen - Kleppen cilinder 4 afstellen
Kleppen cilinder 3 op tuimelen - Kleppen cilinder 2 afstellen
Kleppen cilinder 4 op tuimelen - Kleppen cilinder 1 afstellen
Kleppen cilinder 2 op tuimelen - Kleppen cilidner 3 afstellen
*Let op! Cilinder 1 aan vliegwielzijde.

De tweede methode is die waarbij de uitlaatklep maximaal open wordt gezet.

Tabel 2.4: Kleppen afstellen, "uitlaatklep geheel open"-methode




Uitlaatklep geheel Kleppen stellen van:
open van: Inlaat Uitlaat
Cilinder 1 Cilinder 3 Cilinder 4
Cilinder 3 Cilinder 4 Cilinder 2
Cilinder 4 Cilinder 2 Cilinder 1
Cilinder 2 Cilinder 1 Cilinder 3

*Let op! Cilinder 1 aan vliegwielzijde.



- Zet de contramoeren van de klepstelbouten vast met 18 Nm.
- Monteer het kleppendeksel met de pakking en zet de bouten vast met 16 Nm.
- Breng alle bougiekabels en slangen weer aan.



Beunhaas 985
badge vip badge

19 jaar

Citroën ZX 1991-1994 2. Benzinemotoren 2.2.3 Distributieriem vervangen

De distributieriem kan worden vervangen met ingebouwde motor.

Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)


Spanrolmoer 23 (2,3)
Bougies 25 (2,5)
Bevestigingsbout krukaspoelie 8 (0,8)





- Krik de auto rechtsvoor op en plaats een bok.
- Verwijder de massakabel van de accu en schakel de hoogste versnelling in.
- Verwijder het rechter voorwiel.
- Verwijder de plastic klemmen van de distributiedeksels.
- Verwijder de spatlap.
- Verwijder de bougiekabels en draai de bougies los. Verwijder de bougies.
- Verwijder het bovenste en middelste distributiedeksel.
- Draai de BDP-sensor los en verwijder deze uit het vliegwielhuis.
- Draai de krukas tot een blokkeerpen in het vliegwiel (op de plaats van de BDP-sensor) en in het nokkenasriemwiel kan worden aangebracht (zie figuur 2.2).
- Verwijder de dynamoriem en de krukaspoelie.
- Verwijder het onderste gedeelte van het distributieriemdeksel.
- Draai de spanrol los, zodat de distributieriem wordt ontspannen en verwijder de riem.


Figuur 2.2: Blokkeerpennen aanbrengen



- Breng de nieuwe riem aan, denk hierbij aan de looprichting (rechtsom). Houd de volgorde aan; nokkenas, krukas, waterpomp, spanrol.
- Plaats het speciaal gereedschap (Citroën 4507-TJ) in het excentriek van de spanrol. Het speciaal gereedschap is een gewicht van 1,5 kg aan een arm van 10 cm dat op de excentriek een moment van 0,15 kgf.m uitoefent.
- Zet de spanrol vast met 20 Nm.
- Verwijder de blokkeerpennen.
- Draai de krukas viermaal rond in de draairichting van de motor (rechtsom).
- Draai de moer van de spanrol langzaam los.
- Laat de spanrol werken en draai de moer vast met 23 Nm.

De rest van het inbouwen gebeurt in omgekeerde volgorde van het uitbouwen. Stel de dynamoriem af.

Figuur 2.3: Riemspanning afstellen


1 Moer
2 Spanrol



Beunhaas 985
badge vip badge

19 jaar

Citroën ZX 1991-1994 2. Benzinemotoren 2.2.4 Cilinderkoppakking vervangen


Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)


Cilinderkopbouten
fase 1 20 (2,0)
fase 2 +240°




- Verwijder het kleppendeksel.
- Verwijder de bougiekabels en de bougies.
- Verwijder de distributieriem (zie paragraaf 2.2.3).
- Maak de uitlaat los van het uitlaatspruitstuk.
- Verwijder de gaskabel en de brandstoftoevoerslang naar de verstuiver.
- Verwijder de stekker van de bedrading van de verdeler.
- Neem de onderdrukslang van het inlaatspruitstuk los.
- Draai de cilinderkopbouten in omgekeerde volgorde van figuur 2.4 in twee fasen los.
- Neem de cilinderkop en de koppakking van het blok.

Inbouwen gebeurt in omgekeerde volgorde van het uitbouwen. Let hierbij speciaal op het volgende:


- Haal de cilinderkopbouten aan met het juiste aanhaalmoment en in de volgorde aangegeven in figuur 2.4.
- Let op! Smeer de cilinderkopbouten voor montage spaarzaam in met motorolie. De cilinderkopbouten mogen niet meer nagetrokken worden.
- Monteer altijd een nieuwe koppakking.
- Plaats de tuimelaaras met de cilinderkopbouten op de cilinderkop en plaats de cilinderkop op het blok.
- Haal de cilinderkopbouten in twee fasen aan.

Let op! Nadat de cilinderkop is verwijderd, mag de krukas niet meer worden verdraaid. Indien dit wel gebeurt, kunnen de cilinders verschuiven, waardoor het noodzakelijk wordt de pakkingringen van de cilinderbussen te vernieuwen. Gebruik indien verdraaien van de krukas noodzakelijk is borgplaten over de cilinderbussen.

Figuur 2.4: Aanhaalvolgorde cilinderkopbouten


Beunhaas 985
badge vip badge

19 jaar

Bedankt heren, ik kom er nu wel uit.

petero 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën ZX of stel zelf een nieuwe vraag.