123 bezoekers online

Citroen C1 2007: koude motor houdt soms in

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: 1KR-FE, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 50

Een C1 houdt de laatste maanden soms bij koude motor in. Daarnaast wordt veelal kleine stukjes gereden en daar zit mijns inziens en probleem. Uitlezen: geen storingen. Mijn idee is om een warmere bougie te monteren, de Bougie FR8SC+ Bosch die ook wordt geadviseerd met warmtegraad 8. Warmtegraad 7 wordt ook genoemd als optie.

Wellicht heeft iemand ervaring hiermee kan mij hiermee verder helpen met een goed advies!

tedkroon

Geplaatst door tedkroon , lid sinds 15 jaar geleden

5 Reacties

kaleido 1 PRO, 3 weken geleden

Als er veel korte stukjes gereden worden , is inwendige vervuiling een waarschijnlijke oorzaak van het probleem , gasklephuis vuil , inlaattraject vervuild , injectoren vuil.
Je zou eens kunnen proberen met in de tank nog 10 liter brandstof een flesje injectorreiniger er in en dan de versnellingsbak in de stand manueel eens de snelweg op en hem flink toeren laten maken over een flinke afstand , alle vervuiling brand er dan uit. Gasklephuis zou ik reinigen voor die test.

Elblag, 3 weken geleden

Auto hapert, stottert of schokt tijdens starten, rijden of gas geven?

Stottert de auto wanneer je rijdt? Hapert de auto tijdens het starten of rijden Maakt je auto schokkende bewegingen? Grote kans dat er problemen zijn met de EGR Klep, het inlaatspruitstuk of het roetfilter. Al deze onderdelen staan met elkaar in verband.

Stotterende auto of motor

Auto schokt bij optrekken, wegrijden, schakelen of rijden

Auto houdt in bij wegrijden, schakelen, gas geven of optrekken

Auto stottert of hapert
Stottert de auto dan heb je het gevoel dat de auto steeds een schokje krijgt, toeneemt in vermogen en dan weer terugvalt qua vermogen. Doorgaans is een stotterende motor terug te leiden op 1 van deze drie oorzaken:

Problemen met het roetfilter
Problemen met het inlaatspruitstuk
Problemen met de lambdasensor.
Heb je een oudere auto dan kunnen vervuilde of versleten bougies ook een oorzaak zijn van een een haperende motor. Een auto kan stotteren op het moment dat je schakelt, rijdt, optrekt of gas geeft.

Soms komt het voor dat een auto regenereert op momenten dat dit niet de bedoeling is. Dit kan de oorzaak van een stotterende auto zijn. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer het roetfilter verzadigd is. Ook kan er sprake zijn van een vervuilde inspuiting waardoor de inspuiting van brandstof niet goed verloopt. In dat geval zal de auto zich ook vreemd gedragen. Doorrijden met een stotterende of haperende auto is niet verstandig. Simpelweg omdat je het probleem simpelweg vergroot. Een auto hoort niet te stotteren of te haperen. Auto houdt in bij gas geven, schakelen of rijden

Het kan ook zijn dat je het gevoel hebt dat de auto inhoudt bij een koude motor, bij het opschakelen, gas geven of gewoon tijdens het rijden. Het betekent dat de auto vermogen verliest zonder dat je hier opdracht voor gegeven hebt. Dit duidt vaak op een probleem met de auto. Het kan zijn dat dit samengaat met een waarschuwingslampje op het dashboard van je auto. Dit is echter niet altijd het geval. In alle gevallen raden wij je aan je auto uit te laten lezen zodat er een duidelijk diagnose gesteld kan worden met betrekking tot dit probleem.

Auto schokt
Op het moment dat de auto schokt voel je letterlijk een schokje tijdens het rijden. Dit kan zijn wanneer je optrek, schakelt, gas geeft of in een constant tempo rijdt. Op het moment dat je hier mee te maken hebt is het handig om je auto uit te laten lezen. Er wordt dan een zogenaamde diagnose gesteld. Je auto wordt aan aparte apparatuur gekoppeld en vervolgens wordt het probleem uitgelezen. De oorzaak zit net als bij de haperende motor vaak in fouten in het verbrandingsproces, dat wil zeggen dat het gaat om problemen met het roetfilter, de EGR Klep of het inlaatspruitstuk.

Auto hapert of stottert

Roetfilter en storingen
Allereerst is er het roetfilter. Dit is een verplicht onderdeel van de dieselauto. Een roetfilter kan verzadigd raken wanneer jouw auto het maximale roetgehalte bereikt. Wanneer dit aan een maximum zit wordt het regeneratieproces in gang gezet.Wanneer door verschillende oorzaken het regeneratieproces niet op gang komt kunnen er storingen ontstaan. Een van deze storingen is een haperende motor. Een auto kan melding maken in de vorm van foutcodes m.b.t. het roetfilter. Auto stottert: roetfilter, EGR Klep of inlaatspruitstuk

Diagnose van het probleem van jouw auto. Daarbij kunnen garage precies uitlezen wat er met je auto aan de hand is.

Zijn er problemen met het roetfilter dan kun je het roetfilter vervangen of roetfilter reinigen.

Elblag, 3 weken geleden

Vervuilde injectienaalden inspuiting:


Waar komt deze vervuiling vandaan? Natuurlijk bij het regelmatig bijna leeg rijden van de tank,. Maar ook door bij verschillende benzinepompen te tanken wat vaak onvermijdelijk is.(andere samenstellingen brandstof)

Vaak is de vervuiling van de injectienaalden / inspuiting eenvoudig op te lossen, en wel door injectienaalden reiniger bij uw brandstof toe te voegen. U voegt (bij voorkeur vóór het tanken) de injectiereiniger toe, waarna de injectiereiniger tijdens het leegrijden van de tank zijn werk kan doen. Ook als u geen problemen met de motor van uw auto heeft is het zeker aan te bevelen dit eens per jaar te doen. Het zal uw volledige brandstofsysteem reinigen.


De meest bekende en met de meest positieve reacties is de injector reiniger van Wynn´s


Wynn´s INJECTOR +PLUS+ CLEANER is een multifunctioneel benzine additief om het brandstofsysteem van benzine-injectiemotoren in optimale conditie te houden. Wynn's injector reiniger voldoet aan de eisen van de moderne motoren, terwijl ze tegelijkertijd oudere motoren optimaliseren en beschermen. Ook kan de injector reiniger preventief gebruikt worden, om problemen te voorkomen en uw wagen in topconditie te houden.

Elblag, 3 weken geleden

Motorolie vervangen.
Uw auto motorolie regelmatig verversen is belangrijk. Maar wanneer is de beste tijd om de olie te vervangen?
De ene garage zegt elke 20 duizend km, de ander zegt elke 15 duizend km en weer een ander zegt elke 10 duizend km. Dus wat is wijsheid? Nou, dat hangt er maar vanaf hoeveel waarde uw auto voor u heeft.

Motoroiie vervangen.
Hebt u een auto waar u veel waarde aan hecht? Vervang dan de motorolie elke 5/10 duizend km. Dit is best snel, maar zo blijft de motor inwendig erg schoon en zal deze langer goed blijven functioneren. Dit doet u dan ook met het idee om de auto lang te houden.

Beste antwoord, geplaatst door tedkroon, 2 weken geleden

Ik heb een injectie reiniger toegepast, dat maakte de motor al iets soepeler. Desalniettemin knapte de auto zienderogen op van een set warme Bougies FR8SC+ Bosch samen met een nieuw luchtfilter. Rijdt weer vanouds! Deze zaten er 40 dkm in waarvan 15 dkm met relatief kleine stukjes.

Deze topic kan gesloten worden, opgelost!!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C1 of stel zelf een nieuwe vraag.