Mijn zo goed als nieuwe Berlingo 2.0 HDi start met vorst moeilijk. Het lampje op het dashboard geeft aan dat er wordt voorgegloeid, maar ik denk dat er in de motor weinig gebeurt. De dealer zegt dat hij alleen een meting kan verrichten als het vriest en de motor nog koud is. Ik snap dat de temperatuursensor bij warme motor niet meewerkt en ik neem aan dat de dealer de gloeispanning wil meten op de gloeibougies. Mijn vraag is of er niet een manier is om t.b.v. een meting de sensor te activeren, dus om koudweer te simuleren. Anders ben ik de auto weer een dag en een nacht kwijt en als dat niet nodig is heb ik dat liever niet.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij een auto uit de volswagen groep kunnen we de gloeikaarsen aansturen doormiddel van een testkast.Ik weet niet of het met een berlingo ook kan.Als je de stekker van de koelvloeistof temperatuur los trekt en hier een weerstand van zo 8 a 10 Kilo ohm tussen zet kan je een koude motor simuleren.Het bedrijf moet echter wel weten waar ie mee bezig is.
Als advies geef ik wel op om de auto de dag ervoor te brengen,zodat ze toch goed kunnen meten.Geef de dealer de kans om het probleem op te lossen!
Alexander, bedankt voor jouw antwoord. Ik zal de garage jouw tip voorleggen.
Groet, Gerard
21 jaar
Is er al een oplossing gevonden?
20 jaar
Neen er is een oplossing gevonden, dan alleen dat de dealer zegt dat ik het voorgloeien niet moet gebruiken. Hoe koud het ook is, gewoon contactsleutel omdraaien en starten. Ik moet zeggen dat ik de laatste vorstperiode geen startproblemen heb gehad. Blijft toch vreemd, vind ik.
20 jaar
Wanneer je een koudstart doet en direct daarna gas geeft rook hij dan blauw? Na hoeveel seconden slaat de motor aan bij de huidige temperaturen?
20 jaar
Ja, dan komt er een blauwe pluim uit, maar die is direct weer weg. De motor slaat met dit mooie weer in 1 sec. aan. Geen enkel probleem.
20 jaar
Eigenlijk beantwoord ik jouw vraag niet goed. Als ik koud start dan geef ik nooit gas. Het is starten met een blauwe pluim en dan laat ik de motor een tiental seconde even ronddraaien en rij dan weg. Die blauwe pluim is alleen bij het aanslaan en is daarna direct weer weg.
20 jaar
Ik heb iedentiek hetzelfde probleem met mijn peugeot partner hdi.
In nederland is er een dealer die het probleem heeft voorgelegd bij Manchester.
Afwachten wat het word. (zie topic peugeot partner hdi, slecht starten bij koude n°8227)
20 jaar
Ik heb iedentiek hetzelfde probleem met mijn peugeot partner hdi.
In nederland is er een dealer die het probleem heeft voorgelegd bij Manchester.
Afwachten wat het word. (zie topic peugeot partner hdi, slecht starten bij koude n°8227)
20 jaar
Jouw verhaal gelezen. Identiek is het niet: mijn motor loopt na de start goed en mooi. Natuurlijk niet zo mooi als met een warme motor, maar geen geratel en metaalgeluiden. Verder is het verbruik normaal. Bij koud weer gebruik de motor ongeveer 1 : 14,5 en dat is goed te noemen. Het motortje is verder perfect moet ik zeggen. Ik ben vorig jaar met een caravan van ong. 1000kg over de Cevennen heen getrokken bij 32graden buitentemperatuur, dus airco aan en het verbruik kwam op 1: 13 uit. Normaal is het verbruik 1: 17 bij normaal en rustige rijstijl. Ik ben wel heel benieuwd wat Manchester oplevert.
20 jaar
Geratel en metaal geluiden zijn weg, enkel bij zeer koud weer nog. Verder altijd blauwe rookpluim bij koudstarten.
Verbruik lag bij mij deze winter rond 1:14 bij een vinnige rijstijl en veel autoweg.
20 jaar
Gerard, hoe is het nu met de startproblemen van uw Berlingo?
Is er al een oplossing gevonden.
20 jaar
Gerard, hoe is het nu met de startproblemen van uw Berlingo?
Is er al een oplossing gevonden.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar