close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Xantia: krijg mijn auto moeilijk uit de 1ste, 2de, en de 3de versnelling

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1900 TD

beste,

soms krijg ik mijn auto niet uit de versnelling. Maar echt niet dan, je moet het bijna uit trekken. Ik heb dit probleem niet altijd maar vaak. Soms schakelt die perfect, en andere keer blijft die weer vast zitten in een versnelling. Versnellen of gas geven om hem eruit te krijgen helpt niet.

Hij heeft nu net 140.000 km. Zou dat een probleem met mijn koppeling zijn of met mijn versnellingsbak? Iemand ervaring met deze autos?

of hoe kan ik de onderscheid maken??

alvast bedankt

Geplaatst door

lionkadir (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Koppeling denk ik aan... 140D km, Hm, mijne had 130D toen drukgroep erdoor zat.

Kiteboy 65

10 jaar

damn die auto begint mij kostelijk te worden :) Koppeling mag nu efkes wachten, maar toch bedankt voor je hulp kiteboy

lionkadir 0

10 jaar

kun jij hem wel gewoon in de versnelling zetten? zit er genoeg olie in je bak.normaal gesproken zou je zonder koppeling kunnen schakelen dus als jij hem uit de versnelling wil krijgen zoals een coureur dat zou doen dus zonder koppeling en dit lukt niet zit het in je bak.

Robby, kheb ook last om hem in versnelling te krijgen. Dit vooral smorgens als de motor koud is nog erger.
Je spreekt van zonder koppeling te schakelen, je bedoelt dit bij een niet draaiende motor neem ik aan??
Als de motor niet draait heb ik geen last van schakelen.

Alvast bedankt

lionkadir 0

10 jaar

Oke, slecht er uit/in, is koppeling dat niet volledig vrijkomt volgens mij.
Denk dat koppelingskabel zelf stellend is. Kan soms stuk zijn, eens nakijken. (ellendige vodde)
Anders vervangen, 40€ (online he)
Kouder slechter als warm werken, Olie bak vervangen. (32€) (is 16 jaar oud)
Als kabel ok is, dan drukgroep vervangen, en wat dichtingen Ook de dichtingen van schakelstangen vervangen. (Was ik vergeten en na 6 maanden liep de olie langs daar weg, zucht :-))
Koste drukgroep (online) + stuff, rond de 300€ + 1 dagje knutselplezier
Succes, meestal vervang ik eerst kabel, testritje, dan niet ok, drukgroep en alle zever er onder uit.

Ook, als je drukgroep vrij hard aanvoelt weet je hoe laat het is... Ingelopen zeg maar :D

Kiteboy 65

10 jaar

hey kiteboy,

dank u voor uw reactie maar ik denk dat mijn kabel goed is want kan al schakelen als mijn pedaal halverwege ingeduwd is. Kzal van eerste keer een nieuwe koppelingsset bestellen met nieuwe bak olie.
Wat bedoelt u juist met dichtingen met schakelstangen? Langs waar kan ik daar aangeraken, onder de motorkap of langs onder de wagen?

mvg

lionkadir 0

10 jaar

Hm, halverwegen pedaal al schakelen, dus die drukgroep komt mooi vrij. Alle das dan goed hé.
Als die geen vieze geluiden maakt bij schakelen lijkt da zo te horen nog goed.

Misschien best eens schakelstangen nazien op speling en olie boite verversen.
Dichtingen schakelstangen zitten bovenaan. Die vervang ik ook mee als ik boite er van onder uit haalt.
Ach, bestellen stukken, doe die drukgroep online, Luc ofzo is goed, Peugeot is dat anders 380€... maar wacht maar even en begin met de olie en schakelstangen :-) Tenslotte is u beest van '97, dus rubbers schakelstangen kunnen verzuurd zijn en zo lastig doen.

Ooit een Navara gehad dat slecht schakelde, na nieuwe olie ging dat beest zoals nieuw!

Jammer genoeg is zo via internet moeilijk een diagnose maken :)
Als je u VIN geeft kan ik u figuur mailen van boite...

Kiteboy 65

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.