auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën XSARA PICASSO: Lambdasondes

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: NFU, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Beste allen, wij hebben een probleem met onze Picasso uit 2008 met een 1.6 16V motor. Er zijn twee weken geleden twee lambdasondes vervangen ivm met een foutmelding dat deze kapot zouden zijn. Er zitten nu 2 dezelfde nieuwe Bosch lambdasondes in type: 258006028. Nu is er weer een melding dat sonde 1, voor de kat, geen signaal meer geeft. Het benzine verbruik is ong. 1 op 5 en de motor hapert. Hebben jullie een idee waar dat aan zou kunnen liggen? Is er een dieper probleem mogelijk of is de sonde toevallig van een mindere kwaliteit?

Geplaatst door

Sergej (0)

al 5 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

2 lambdasondes die tegelijk defect gaan is iets wat ik bijna nooit gezien heb. Ik geloof daar niet onmiddelijk in.
Weet je toevallig welke foutcode(s) er toen werden uitgelezen? (Exacte tekst en/of nummer)

Gezien je benzineverbruik en de foutmelding op de 1e lambdasonde, denk ik dat deze een laag (= arm mengsel) signaal geeft.
Daardoor gaat de motorcomputer het mengsel verrijken en verrijken etc., etc.

Het kan een probleem in de bedrading van de 1e lambdasonde zijn of er zit een lek in de uitlaat in de buurt van de 1e lambdasonde.

Weet je het nummer van de foutcode die nu wordt uitgelezen?

oldford 0
badge

5 jaar

Beste oldford, bedankt voor je reactie. Foutcodes weet ik niet. Ik heb er als particulier naast gestaan dat ze de computer hebben uitgelezen. De computer gaf aan dat de eerste sonde een reactie gaf van -1 mA. De auto heeft twee weken goed gelopen met de nieuwe sondes, verbruik was prima en stationair was ook goed. Er komt nu ook witte rook uit de uitlaat. Dit is eerlijk gezegd de enige info die ik heb.

Sergej 0

5 jaar

Dat is wel een heel erg vreemde meetwaarde.
Breedband lambdasondes geven inderdaad een signaal in mA, maar die heeft je auto niet.
Hier zit gewoon een ouderwetse sprongsonde op die een signaal moet geven tussen de 0,1 en 0,8 volt.
Althans, dat is wat ik te zien krijg bij de onderdelen sites en wat er ook gemonteerd is.

Is jouw garage wel een dealer?
Want ik kan me niet voorstellen dat de dealer diagnose apparatuur zo'n vreemde waarde geeft voor dit type lambdasonde.
Hebben ze een 4-gas uitlaatgas test gedaan?

N.B.: Overigens is -1 mA wel een signaal. Het is misschien een fout signaal, maar het blijft een signaal.

oldford 0
badge

5 jaar

Update: Maandag gaat de auto weer naar de garage, geen dealer maar Vakgarage, met de auto valt bijna niet meer te rijden door overmatig stotteren en rookwolken achter de auto (uitlaat)

Sergej 0

5 jaar

Misschien moet je toch eens overwegen om een ander te zoeken. Mijn voorkeur gaat uit naar de dealer.
Dan is de kans dat er onderdelen vervangen worden die niet defect zijn een stuk kleiner als bij je huidige garage.
Bovendien heeft de dealer veel betere diagnose apparatuur.

Wat betreft het stotteren:
Trek de stekker van de 1e lambdasonde los.
Haal daarna de accu los (min pool is voldoende).
Wacht 20 minuten en monteer de min pool weer.
In plaats van de accu loshalen is foutcodes wissen (desnoods met een goedkope EOBD/OBD2 scanner) nog beter.

oldford 0
badge

5 jaar

Beste oldford, bedankt voor de tip en dat ga ik dit weekend proberen. Een dealer zou in principe wel beter zijn echter hebben wij helaas geen Citroen dealer in de buurt zitten. Ik hou je op de hoogte van dit probleem

Sergej 0

5 jaar

En? Hoe is het met de patient?

oldford 0
badge

5 jaar

Beste oldford, de auto staat nog steeds bij de garage. Na omwisselen van de sondes, 2 naar 1, is het nog steeds hetzelfde probleem. De sondes zijn wel in orde volgens de garage. Ze gaan nu waarschijnlijk een "harde"reset proberen om de storing eruit te krijgen.
Zodra er meer bekend is laat ik het hier weten.

Sergej 0

5 jaar

De mening van jouw "garage" gaat nogal op en neer.
Nog maar een paar dagen geleden gaf een lambdasonde "geen signaal".
Nu zijn de lambdasondes opeens wel in orde.
Waarschijnlijk als gevolg van iets wat je gezegd hebt over wat er hier geschreven is.
Zonder je vraag hier en de kennis die je hier opdoet, is de kans groot dat er weer 1 (of zelfs 2) lambdasondes vernieuwd zouden zijn geworden (uiteraard op jouw kosten).
En als ze er na 3 dagen nog steeds niet uit zijn, is de kans groot dat ze het nooit vinden en de kosten alleen maar oplopen.
En wat is in godsnaam een "harde reset"? Gewoon de accu los halen?
En welke storing zou die dan eruit moeten krijgen? Een nummer van de aanwezige foutcode zou hier kunnen helpen.
En als die zogenaamde storing er niet uit gaat? Dan maar de motorcomputer vernieuwen?

Ik blijf bij mijn advies (nu heel dringend): ga ergens anders heen. Desnoods achter op een trailer.
N.B: Heb je mijn advies nog geprobeerd? Wat was het resultaat?

oldford 0
badge

5 jaar

Even weer een update:
De lambdasondes zijn beide vervangen voor een ander merk: NGK. Na het ophalen van de auto loopt deze weer als een zonnetje. Ik moet er wel bij vermelden dat ik nu "Super" benzine heb getankt in plaats van het gebruikelijke euro. Na 1 3/4 tank Super te hebben gereden toch maar weer Euro er in gegooid, mede vanwege de waanzinnig hoge benzine prijs. Na een 1/2 tank euro verbruikt te hebben gaat het storingslampje weer branden echter blijft het benzine verbruik heel netjes. In overleg met de garage weer super benzine getankt en nu na een halve tank is het storingslampje weer uit. Ik blijf nu "helaas" voorlopig even super tanken en ben benieuwd wat er dan gaat gebeuren. Overigens wil ik nog wel vermelden dat mijn garage alles tot nog toe keurig hebben afgehandeld zonder extra kosten. Zou het in mijn geval niet te maken kunnen hebben met de aanpassingen (meer Ethanol) aan de samenstelling van de benzine dat deze storing elke keer weer terug komt?

Sergej 0

5 jaar

"Meer Ethanol" is het probleem niet.
In Super plus (98 octaan) zit net zoveel ethanol als in Eurosuper (95 octaan).
In beide brandstoffen zit 5% ethanol. Ook in nog duurdere 100 of meer octaan brandstoffen zit meestal 5% ethanol.
De enige uitzondering is Aral 102 octaan in Duitsland. Daar wordt wel ethanol gebruikt bij de productie, maar die wordt nog verder geraffineerd en is dus net iets anders als Ethanol.

Welke foutcode (exacte tekst en/of nummer) werd er nu de laatste keer uitgelezen?

oldford 0
badge

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.