Beste meedenkers, Bij de apk kreeg ik te horen dat de bosch brandstofpomp een beetje zou lekken. Daar was niks van te zien (na bijna 3 honderdduizend kilometer). Toch heb ik hem met penseel met lampolie/petroleum zo goed en zo kwaad als het kon schoongeborsteld. De volgende morgen gestart. Hij liep niet direct goed en ik keek onder de motorkap. Diesel met twee straaltjes liep eruit. Motor uitgezet en gewacht op buurman om te kijken. Tot mijn stomme verbazing was de lek over. Wie kan dit verklaren? Zijn er o-ringen in de gasas die vervangen moeten worden?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij apk lekt hij weer. Nu op zoek naar revisieset. Kan ik de hoofdas voor gasgeven demonteren zonder de pomp er uit te halen? Of moet de distributiesnaar en alles vernieuwd worden voor revisie? Heel graag advies.
De lekkage is op te heffen door een nieuw busje en O ring op het asje te plaatsen.
Dit alles wordt ook in een setje geleverd maar door allerlei uitvoeringen krijg je vaak toch het verkeerde asje en dan nog zonder merkstreepje op de kop. Mijn ervaring het asje slijt niet meetbaar.!!
Het is een secuur klusje wat makkelijk fout gaat dus bezin jezelf. Het "gas geven " gaat d.m.v. het spannen van een veer evenals het versneld stationair draaien.
Met andere woorden een fijn klusje maar je bent gewaarschuwd .
De pomp demonteren hoeft niet maar voor het overzicht is het wel handig maar dan is er weer het afstellen van de timing.
Succes.
Beste Punt, Dank voor je reactie want dat brengt me dichter bij een oplossing. Vanochtend dieselpompspecialist Stokking in Gouda gebeld met de vraag welk type bosch erop zit : dat kunnen er 3 zijn. Als ik het uit elkaar haalde en met de deksel kwam zou hij de o -ring leveren en het busje voor de as erin kunnen persen. Dat is geen probleem. Een uur later belde ik nogmaals en kreeg een collega aan de lijn en vroeg hoeveel zij rekenen om de deksel te lichten , het asje naar beneden te drukken maar niet te hard ,het busje en de o-ring te plaatsen en het weer dicht te maken : E200 ex . Vanmiddag belde ik op om hem te brengen ; maak een afspraak, zet hem neer en over 3 weken ben ik aan de beurt. Voorzichtig met weinig gas geven van garage naar huis gereden; geen lekkage maar ik durf slechts weinig gas te geven. Wie durft met mij samen deze klus in Berkel en Rodenrijs te doen? Ik denk maar even na wat verstandig is om te doen. Heeft iemand suggesties?
6 jaar
Handigheid en inzicht is een vereiste . Jij weet niet wat je tegen komt en je kunt in een paar minuten meer vernielen dan in uren op moet lossen.
Vr .Groet.
Beste Punt en lezers, Voor de deur loopt hij prima en lekt de hoofdas niet ,half gas niet en en volgas niet. Ik kan gewoon rijden zonder lekkage. Als ik de plaat op de as omhoog of omlaag duw loopt het met een straal eruit. De o-ring is dus te dun of beschadigd. Ik heb de RDW gebeld en gevraagd of ik er zo mee kan rijden naar de garage.Dat is toegestaan als ik het rapport bij me heb. Wie helpt me? Ik heb 3 opties. Een bevriende garage monteur gaat de as lichten . Naar stokking in Gouda brengen of (dat durf ik bijna niet te vragen) zou u het kunnen doe? Of weet u een ander? Mvg, Sander
6 jaar
De speling zorgt voor de lekkage . De brandstof staat in de pomp onder druk en als het ringetje nu net maar goed valt dicht deze weer af.
Als monteur kan je het niet laten om aan die hevel gas te geven en als je "geluk" had kreeg je er een klus bij. Je weet het nu ook .
Succes.
Beste Punt, Dank voor de info. Misschien is het zo gegaan maar zo wil ik toch niet denken. Tuurlijk ben ik niet blind en onbevoooroordeeld maar ik moet wel vertrouwen houden en verder. Je leest het vervolg wel. Met vriendelijke groet, Sander
6 jaar
Beste Punt en meedenkers, Het is volbracht maar tegen een te hoge prijs. Een andere garage en monteur zegde toe de o-ring en bus op de as te vernieuwen zonder de pomp uit te bouwen tegen lagere arbeidskosten. Tijdens de klus ontdekte hij de startonderbreker met drie anti-diefstal bouten op de pomp.Dat betekent dat de pomp er toch uit moest met alle hoge kosten erbij.Met de pomp op de werkbank was het een fluitje van een cent om de o-ring en het busje te vernieuwen, E 9,00. Tuurlijk de 2 riemen (die slechts 50 duizend km hadden) vernieuwd. Totale kosten E 11 00,00. Hij rijdt maar ik denk erover hem te verkopen. Einde discussie. Dank voor jullie commentaren.
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Jumper of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar