close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën C5: Linker dimlicht gaat uit in scherpe bocht naar rechts

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0-16V

Ik heb sinds een aantal maanden last van een vreemde storing in de verlichting van mijn C5. Het dimlicht
linksvoor (Xenon/HID verlichting) gaat uit bij een scherpe bocht naar rechts. Het rechter dimlicht blijft
gewoon aan.

Alle bedrading en connectoren in de buurt van de koplamp zijn al gecontroleerd.

Iemand al eerder zoiets meegemaakt en de oorzaak gevonden?

Groeten,

Roel.

Geplaatst door

roel10161 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

probeer eens de bsm ( zekeringkast onder motorkap ) te vervangen kan mogelijk oorzaak zijn

andreas08 0
badge

17 jaar

Het lampje was gewoon defect. Diagnose gesteld door eerst de lampjes om te ruilen, en daarna had de andere koplamp last van hetzelfde euvel. Twee nieuwe lampjes gemonteerd, totale kosten EUR 100,-- en een kwartiertje werk.

Roel.

roel10161 0

17 jaar

Pardon ? Honderd Euro ? Voor twee lampjes ???

Ronald

Meer zelf oefenen dus !

kees

go-tje 0

17 jaar

[quote=Ronald de Rooij]Pardon ? Honderd Euro ? Voor twee lampjes ???

Ronald[/quote]
EUR 50/stuk voor Phiips D2R HID lampen is niet veel. Ik heb ze uiteindelijk bij een Marktplaats handelaar gekocht en nergens goedkoper kunnen vinden. De dealer rekent voor hetzelfde lampje EUR 159,91 per stuk _zonder_ montage (onderdeelnummer 00006216A8). Ik gok dat voor de montage ook nog wel een half uurtje per lamp staat, dus reken voor het vervangen van beide lampjes bij een Citroen dealer maar op ca EUR 400 inclusief BTW.

Groeten,

Roel.

roel10161 0

17 jaar

Oeps!... Dan is het geloof ik, toch wel urgent dat ik wat reserve lampjes "voor onderweg" verzamel - nou ja, als noodoplossing kan ik 'm altijd ter plaatse stilzetten, gaan slapen en verder als het weer licht is.
Een half uur per lampje lijkt mij wel erg lang; met de voorlichten heb ik welliswaar nog geen ervaring, maar de achterlichten in m'n berlingo'tje kosten mij slechts enkele minuten.

kees

go-tje 0

17 jaar

[quote=go-tje]Oeps!... Dan is het geloof ik, toch wel urgent dat ik wat reserve lampjes "voor onderweg" verzamel - nou ja, als noodoplossing kan ik 'm altijd ter plaatse stilzetten, gaan slapen en verder als het weer licht is.
Een half uur per lampje lijkt mij wel erg lang; met de voorlichten heb ik welliswaar nog geen ervaring, maar de achterlichten in m'n berlingo'tje kosten mij slechts enkele minuten.

kees[/quote]
Let op, het gaat hier om Xenon HID gasontladingslampen, niet over reguliere Halogeen pitjes. Die gaan normaaal
gesproken ruim 200.000km mee, dus alleen de kilometervreters onder ons lopen tegen de vervangingsproblematiek
hiervan aan.

Voor wat betreft het half uur, ik vermoed zelf dat dat de tijd is die er bij de dealer voor staat. En dat haal je denk
ik ook wel, zeker als het maar om een lampje gaat en je het niet dagelijks doet.

Immers, de voorbereiding alleen al is auto naar binnen rijden, motorkap open, links de accu demonteren en
verwijderen, rechts de kunstof beschermkap eruit en twee tankjes losschroeven. Dat dan weer in
omgekeerde volgorde nadat het klaar is. Aan overhead dus al zeker een minuut of 10 tot 15.

Het lampje zelf verwisselen is zeker aan de rechterkant een hoop gepriegel, en als je dat niet
iedere dag doet dan kan het best zomaar 10 minuten kosten voordat je hem eruit hebt. Ik zou het
dus niet onredelijk vinden als de dealer daar standaard 30 minuten voor heeft staan.

Dan nog een waarschuwing: Als je reserve Xenon HID lampjes aanschaft, koop er dan direct twee.
De kleurtemperatuur van deze lampjes verloopt aanzienlijk tijdens de levensduur waardoor een lamp
vervangen bijna nooit een optie is. Je ziet dan duidelijk kleurverschil tusen beide lampjes.

Groeten,

Roel.

roel10161 0

17 jaar

Hallo Roel,

Bedankt voor de informatie.

In het begin zal het mij gegarandeerd ook wel enige tijd kosten eer ik ontdekt heb hoe alles in z'n werk gaat; maar ik mag aannemen dat een dealer dat inmiddels allemaal wel weet...

mvrgr kees

go-tje 0

17 jaar

Dimlichten vervangen bij mijn C5 2.0 16v van 2002 doe ik in ongeveer 2x 5 minuten. Accu of andere onderdelen verwijderen of opzijdrukken is absoluut niet nodig, als je weet wat je moet doen en in welke volgorde.

[quote=citroen2002]Dimlichten vervangen bij mijn C5 2.0 16v van 2002 doe ik in ongeveer 2x 5 minuten. Accu of andere onderdelen verwijderen of opzijdrukken is absoluut niet nodig, als je weet wat je moet doen en in welke volgorde.[/quote]
Dan heb je hele kleine handjes, want alleen het losdraaien van de connector bovenop de
lamp (D2R heeft een bajonetsluiting) lukt mij echt niet zonder die extra ruimte te creeren,
vooral aan de rechterzijde. Dan wilde die connector bij mij ook nog in de lampunit
vallen, en om hem daar weer uit te priegelen moest ik echt die twee tankjes een
stukje opzij duwen.

Overigens is de accu verwijderen een peulenschil en maakt het de klus aan de
linkerkant zo veel makkelijker.

Groeten,

Roel.

roel10161 0

17 jaar

Misschien is het nog wel aardig om te vermelden waarom ik ooit met de achterlichten bezig ben geweest.

Toen we de auto gingen bekijken, het zou mijn eerste auto worden, bleek dat o.a. het linker remlicht niet werkte. Om de koop te laten plaatsvinden, moest dat natuurlijk wel gerepareerd worden.

Een week later ging ik de wagen ophalen en controleerde natuurlijk eerst de gevonden storingen. Het remlicht werkte ok.

Enige tijd later bleek dat als ik op de rem trapte, dan het linker achterlicht uit ging; dat had ik natuurlijk bij de aflevering net niet gecontroleerd. Met andere woorden: het linker achterlicht werkte, het linker remlicht werkte, maar als ze samen zouden moeten branden, dan waren beide gedoofd.

Ik vond het niet meteen nodig om voor deze storing zo'n 300km, heen en weer, terug naar de handelaar te gaan rijden, en pobeerde zelf de oorzaak van deze storing te vinden. Met behulp de vraagbaak citroen berlingo/peugeot partner uit de openbare bibliotheek heb ik alle draadnummers opgeschreven en ben deze gaan nalopen en doormeten. Toen is gebleken dat er twee draden verwisseld waren in een connector bij de linker voordeur. Na terugplaatsen van de draden bleek alles goed te werken.

Het is mij nog steeds een raadsel hoe deze storing zo kon bestaan. Het is mij ook een raadsel hoe deze storing zo zou kunnen zijn ontstaan. Bestond deze storing al langer? Of heeft de handelaar de draden verwisseld zodat het remlicht werkte? Maar hoe zou je kunnen ontdekken dat iets werkt als je het verkeerd aansluit?

In ieder geval: de oplossing was voor mij heel erg verrassend. En sindsdien sta ik echt nergens versteld meer van ... ( wat storingen van de auto betreft.)


kees

go-tje 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.