Citroën Xantia 2.0 16V: loopt stationair niet mooi, 1 cylinder doet niet goed mee

Bouwjaar: 1995

Goedendag,

Ik heb al enige jaren een Xantia 2.0 16V op LPG (AG - G3), gebruikt gekocht bij kmstand 180.000. Heel weinig problemen gehad, echter sinds ± kmstand 260.000 is er een beetje onbalans in het stationair draaien ontstaan, bij 245.000 was de distributieriem vervangen bij Citroëndealer, tegelijk met grote beurt dus ook oliewisseling. Heb bij 260.000 compressiemeting laten doen met koude motor, was OK (weinig verschil tussen de cylinders, maar er was wel verschil).
Sommig onderhoud doe ik zelf, zoals remblokken vervangen bijvoorbeeld.
Bij 290.000 was de onbalans wat sterker geworden, vooral bij koude motor. Toen bougies vervangen, geen verschil. Bij verschillende garages advies gevraagd, ook dealers, zeiden min of meer ongezien "zal wel een ingesleten klepzitting zijn".
Ik heb er verder niets meer aan gedaan, ik dacht als-ie er mee stopt heb ik pech gehad. Dus ook geen regulier onderhoud meer, remmen e.d. natuurlijk wel maar er zit nog steeds de olie in van de verversing bij 245.000. Inmiddels staat de teller op 316.000 en het probleem is steeds wat sterker geworden, inmiddels loopt de motor zo ongeveer op 3 poten bij koud-stationair. Op benzine is het hetzelfde. Als de startmotor ronddraait - bijvoorbeeld zonder de juiste startcode ingevoerd te hebben - is nu duidelijk te horen dat 1 cylinder minder compressie heeft.
Ik lees op verschillende plaatsen op deze site dat de 16-kleps motoren van Peugeot/Citroën probleemloos 3 ton en meer kunnen draaien zonder klep-problemen, nu vraag ik me af of er bij mijn motor misschien 'gewoon' een klepstoter defect is? En is het dan mogelijk dat deze de klepspeling nul maakt en zelfs bij stationair ervoor zorgt dat de klep niet helemaal sluit? En ook dat een klep/klepzitting zo sterk is dat dat onder deze omstandigheden gewoon heel blijft? Voor alle duidelijkheid, als de motor vermogen moet leveren, vooral bij wat meer toeren, merk je bijna niets meer van het probleem. Hij haalt dan ook nog steeds de topsnelheid die ik een enkele keer uitprobeer. Ik ben een stevige rijder maar rijd de auto wel altijd rustig warm. Ik heb vaak kruissnelheid van 160 - 170 gereden en nooit problemen gehad. Er zit geen tik in de motor, heb nooit een motorprobleem gehad en het olieverbruik is ook nog steeds laag - ca 1 liter op 5000 km ongeveer. Verder moet het dan een uitlaatklep zijn, want backfiring treedt nooit op.

Ik hoop dat iemand een goede tip heeft.

klaasmulder

Geplaatst door klaasmulder (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xantia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

citroerik (0) PRO, 20 jaar geleden

Jouw olie zit er ondertussen meer dan 70.000 km in, zou in de eerste plaats eens een verversing plegen, misschien eerst een motorreiniger erin gooien, het probleem met een gasauto is dat je motorolie zo dik als stroop wordt, als het een beetje meezit kun je de olie eruit schrapen....en dan de hydraulische stoters? die vinden het ook prettig om eens vloeibare olie door hun lichaam heen te krijgen.

gr. erik

klaasmulder (0), 20 jaar geleden

Ik zal de olie binnen enkele dagen laten wisselen en voorafgaand een motorreiniger gebruiken. De problemen zijn begonnen toen de olie er nog niet zo lang in zat, maar de vorige olie heeft er ook lang in gezeten. Misschien is er dan toch een hydraulische klepstoter die verstopt is. Bedankt voor de tip en het resultaat zal ik zeker vermelden.

klaasmulder (0), 20 jaar geleden

Geen verbetering...
Ik heb eerst een rit van 40 km gereden, toen de motorreiniger van Wynn's toegevoegd, kwartier stationair laten draaien, olie eruit - was behoorlijk zwart - en filter verwijderd. Goed uit laten lekken, nieuwe olie erin 10W40 (ik meen fabrikaat Comma) en nieuw filter. Direct een toevoeging van Wynn's bij de nieuwe olie gedaan die de werking van hydraulische klepstoters zou bevorderen. Toen 2 ritten van 100 km gereden en ik heb eerder de indruk dat de motor nu een grotere onbalans heeft dan een kleinere. Bij een toerental beneden 2500 trilt de auto behoorlijk als er vermogen moet worden geleverd, daarboven nauwelijks trilling. Stationair ook behoorlijk slecht.
Als het nu toch een ingesleten klepzitting is, zou je misschien door klepdeksel verwijderen erachter kunnen komen welke klep het is (klepspeling 0)? Bij draaien startmotor is dus duidelijk te horen dat een cylinder veel minder compressie heeft. Ik ben niet van plan nog 100.000 km in de auto te rijden, maar het zou fijn zijn als-ie nog 25.000 km haalt zonder een dure reparatie. Ik heb gehoord dat een ingesleten klepzitting min of meer hersteld kan worden door een beetje van een klepstoter of klepsteel af te slijpen, waardoor de hydraulische klepstoter weer binnen het regelbereik zou komen. Hierover zou ik graag commentaar hebben, of uiteraard een andere goede tip!

wolfswinkel (0), 20 jaar geleden

begin eerst met compressie te meten zo dat je weet welke cilinder het is.
maar als ik dit verhaal zo hoor staan de kleppen gewoon aan
klepsteel of klepstoter afslijpen is aleen voor knoeiers.
als je met de auto wil doorrijden met je gaan voor een ruilkop
of een gebruikte kop die niet op gas gelopen heeft.
vrg eric.

klaasmulder (0), 20 jaar geleden

Ik rijd niet veel met de auto momenteel, heb intussen wel een keer klepdeksels eraf gehad. Onder alle kleppen kon ik een voelertje van 0,1 mm doorhalen (bij nokken recht naar boven uiteraard) dus lijkt het toch geen 'ingezakte' klepzitting. Dan misschien vervormde klep of zitting die daardoor niet meer goed afsluit. Dus inderdaad koprevisie of kopruil denk ik... ik kijk momenteel uit naar een goedkope kop, motortype is RFV / XU10J4R.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.