Wij hebben al meer dan twee weken een Jumper in de kost met het volgende probleem:
Deze Citroen kwam om nog even een 2e sleutel in te leren. Aangezien wij dat met onze apparatuur niet zelf konden, is dit gebeurt bij een Citroen specialist.
Auto liep prima op beide sleutels, dus wij denken niet dat hier een probleem zit. Bovendien, bij Citroen loopt ie wel of niet op een sleutel.
De auto nog even de werkplaats in, de klant gaf aan dat de interval van de wisser niet werkte.
Bij controle van de zekeringkast ontdekken wij enkele draden die niet helemaal meer goed vastzaten aan de stekkers. Om op zeker te werken hebben wij deze draden doorgesoldeerd. Let wel, in alle rust, geen druk op de ketel en naar ons idee zonder fouten.
Omdat een collega onze brug nodig had wilden wij de Jumper even verzetten.
Auto starten, 10 seconden lopen en afgelopen. en dat nu al twee weken. En altijd dezelfde looptijd. Dus niet af en toe even langer.
Ondertussen is ie op sleep weer bij de Citroen man geweest, ook geen domme jongen.
Het systeem geeft als storing:
Brandstofdrukregelaar Massasluiting of onderbreking circuit
Signaal brandstofdruk kortsluiting bij+ of onderbroken circuit. Drukmeting bij onze specialist zegt 1300 bar op de lijn. ( P1671) commorailsensor.
Wat is er aan gedaan:
Brandstofdrukregelklep vervangen, geen resultaat,
druksensor brandstof verdeelleiding vervangen, geen resultaat. Hierbij moet gezegd worden dat de auto blijft lopen als je de stekker van de lijnpijp los trekt. Wij
durven dat niet al te lang, omdat het gevoel er is dat de inspuiting ontregeld is. Motor loopt ook heel "zwaar".
Pomp gedemonteerd en laten testen bij Kleinjan, niets aan de hand.
Uiteraard zijn ook alle electrische aansluitingen, zover wij ze kennen, al extra gecontroleerd. Toch hebben wij het idee dat wij hier wat lulligs over het hoofd zien.
Nog even extra informatie:
op het moment dat de auto op contact wordt gezet, gaat voor het starten de motorcontrolelamp al branden.
Voor ons reden temeer om het electrisch te zoeken.
De motorregelmodule hebben wij al wel van binnen en buiten bekeken. Als er voor, door of tijdens het doorsolderen een sluiting was geweest, was dit naar onze mening wel zichtbaar op printplaat en losse delen.
Aan jullie, help, kom met ideeen. En zo mogelijk bel even. Techneuten schrijven anders dan ze praten.
Bel met 0541 521166 en vraag naar Eric.
Wij zijn heel lang, heel erg dankbaar.
De gouden tip, altijd een mooi wijntje,
groeten,
Willie Harberink.
PS de interval doet het ook nog niet.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hier moet je zoeken:
"Brandstofdrukregelaar Massasluiting of onderbreking circuit".
Voor je start gaat de brandstofdrukregelaar dicht om snel druk op te bouwen. Dit gebeurt na het stilzetten.
Dit is normaal.
Wanneer je start en de druk +- 300 bar bereikt, gaat de brandstofdrukregelaar achteraan op de pomp (2-polige witte stekker) de druk regelen.
Omdat deze dicht staat loopt de druk snel op, zoals je zelf zegt na 10s 1300 bar.
De computer geeft mooi de storing weer "Brandstofdrukregelaar Massasluiting of onderbreking circuit".
****************************************************************
* Controleer de bedrading van de computer naar de brandstofdrukregelaar. *
****************************************************************
Als de storing is gewist komt die dan meteen terug zonder dat de motor heeft gelopen?
Massa sluiting hoef je natuurlijk niet altijd letterlijk te nemen. (betekend ook vaak een te laag signaal)
Signalen en massa's van beide onderdelen zou ik als eerste eens contr.
Oiram
wij zijn vandaag weer heel intensief bezig geweest.
Gova bedankt voor je meedenken en telefonisch contact.
Oiram uiteraard ook al bedankt.
Maar tot onze spijt zijn we er nog niet.
De bedrading van comp naar drukregelaar is prima
De massa aansluitingen die op het motormanagementsysteem betrekking hebben zijn in orde.
Inderdaad komt de storing terug zonder dat de auto weer gelopen heeft.
Op het moment dat we de sensor van de galerij de stekker er afhalen loopt de motor. Weliswaar ongecontroleerd, maar hij loopt.
Op deze sensor zitten 3 aansluitingen. 1x 12volt, 1x 2.1 volt en een zonder spanning. Wie heeft een idee. Zouden wij deze spnningsvrije draad op een of andere manier kunnen aansturen??
Wij horen graag meer.
Willie en Eric
Dit probleem moet toch goed te doorgronden zijn. Als alles werkelijk in orde zou zijn zou er ook geen probleem zijn.....dus;
Het stuurapparaat geeft overduidelijk zelf aan dat het circuit van de brandstofdrukregelaar het probleem is. Aangezien iedere ECU feiloos een CCM test kan doen hoef je dus niet in de brandstofdruksensor te zoeken. Of spannende aansturingen te verzinnen.
Als de bedrading van de ECU naar de drukregelaar werkelijk in orde is. Én de voedingen en massa's van de ECU zijn allemaal in orde. ....
Dan kan alleen de ECU zelf defect zijn.
Hoort er niet gewoon ook een massa aansluiting op deze sensor te zitten?
Oiram
Simon,
Wij denken ook dat je best eens gelijk kunt hebben. Alleen willen we daar nog niet zo gemakkelijk aan. Het is zo definitief ivm sleutels ed. Bovendien, de ECU zou dan via het soldeerwerk, zie eerste bericht, een piekspanning hebben gekregen. Uiteraard hebben wij de ECU al van binnen bekeken en ons idee is dat er dan toch iets zichtbaar mag zijn op printplaat ed.
Maar heel eerlijk, het echte probleem zit, denk ik, toch in het niet zomaar durven bestellen van zo'n regelunit. En aangezien het ook nog eens om een garantie auto gaat!!!!!!
Hebben jullie een "redelijk" voordelige oplossing??
Als het een gemiddelde Japanner is of een Duitser van dezelfde leeftijd ruilen we even de ECU uit.
Groeten,
Willie en Eric.
je moet toch met een scope kunnen meten of de ecu de drukregelaar aanstuurt of niet.
mvg Diko
Voor ik onderdelen vervang probeer ik toch eerst de boel door te meten.
Ik ben het met diko eens, regel schema, waardes ed van dit systeem en meet
de signalen van beide onderdelen.
Dan zal vermoedelijk duidelijk worden dat er een signaal niet aanwezig (of niet goed) is.
Als het wel de ECU is?
In 90% van de gevallen als er een ECU defect is zie ik niets aan een print (is meestal een component stuk)
"Hebben jullie een "redelijk" voordelige oplossing?? " ACtronics?
Oiram
scopebeeld brandstoddrukregelaar
[url=http://img378.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img378.imageshack.us/img378/461/x...[/img][/url]
Samengevat: Om in de "redelijk" voordelige oplossingen te blijven; Het is het voordeligst om het in 1 X bij het rechte eind te hebben.
Daarna kun je pas een "redelijk" voordelige reparatie gaan bedenken... ;-)
Gebaseerd op de beschikbare gegevens in deze topic kun je alleen maar concluderen dat het de ECU is.
Willie, een stuurapparaat "proberen" (als je nog niet zeker bent) gaat inderdaad niet zomaar. Een EDC15 stuurapparaat uit een andere auto proberen lukt alleen als een programmering van een gebruikte door de merktester is voorzien. Vanwege de sleutelcodes. De seriële eprom is in veel gevallen niet te overschrijven in EDC15 ECU's en daarom niet meer dan 1 X te gebruiken.
Indien het een EDC 16 stuurapparaat is kunnen wij hem voor je klonen. Alle gegevens zetten we dan over in een andere van jouw keuze. Dit is dan ook weer ongedaan te maken.
[quote=Simon10906]Gebaseerd op de beschikbare gegevens in deze topic kun je alleen maar concluderen dat het de ECU is.[/quote]
Op welke gegevens baseer jij je dan ?
Hier is zelfs nog geen spake van een activatietest, en dat is toch het minste dat je kan doen.
Ter informatie , het is een EDC15
was het gelukt ?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Jumper of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar