auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroen C5 2008: Lpg probleem vogels

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: RFJ, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 103

De auto loopt niet meer op lpg ,er zit een vogels/eurogas installatie in.
Er brandt op de schakelaar geen led totaal niets
Er is spanning op de schakelaar computer brandstofpomp en lpg tank
Alle draden gecontroleerd op draadbreuk helaas geen resultaat
Er zit een uitlees stekker in, kun je hem uitlezen ondanks dat de ledjes niet branden?
Wie weet er raad.

Geplaatst door

jpcamaro1953 +175

al 8 jaar lid

Reacties

Als er wel spanning op de schakelaar staat en geen led , is de schakelaar niet gewoon defect , doormeten.

Die schakelaar is een elektronisch geval, heeft 4 aansluitingen: massa, +12v, en rxd/txd lijntjes voor seriële communicatie met de lpg ecu. Buiten het controleren van de massa en de voeding valt daar verder weinig aan door te meten. Je zou nog met een scope hooguit kunnen kijken of er iets van data aanwezig is op de txd/rxd lijnen.

Knippert er ook niks kort bij contact inschakelen of bij starten?

Helemaal geen leds hoeft geen probleem van deze schakelaar zelf te zijn. Als de ecu niet wakker wordt gebeurt er ook niks op de schakelaar. Ecu hangt bij vogels meestal continu aan de prik en gebruikt de ontstekingspulsen om uit standby te komen of te gaan slapen.

Je kan proberen de hele LPG installatie en keer spanning loos te maken om de boel te resetten.

Of er nog iets uit ter lezen valt is een kwestie van proberen.

MDZNL +240

3 weken

Op de schakelaar heb ik plus op de zwarte en de rode draad wat moet er op die andere staan massa ?

Als je op alle 4 de draden meet heb je accuspanning

Ik weet de kleurcodes zo niet maar je zou logischerwijs verwachten zijn dat rood +12V is en zwart massa. Als je op de zwarte draad ook 12V meet, dan ligt er dus ergens een massadraad los van je LPG installatie en dat verklaart dan wel het één en ander.

Volg de kabelboom vanaf de stekker op de LPG ecu. Meestal ergens dicht bij de ECU komt er een massa draad uit die kabelboom, controleer maar eens of die nog goed zit.

Op de twee andere draadje op de schakelaar zou data moeten staan, kan je niet meten zonder oscilloscoop.

MDZNL +240

3 weken

ik heb de zwarte draad bij de computer losgeknipt en een massa draad eraan gedaan , de schakelaar werkte even

Goed teken. Draad permanent en degelijk aan massa leggen en kijken of de installatie weer werkt.

MDZNL +240

3 weken

nee werkt heelaas niet met lodgeknipte massadraad

Da's nogal logisch, het systeem heeft massa nodig. Daarom de massa draad uit de kabelboom degelijk en permanent aan massa leggen. Goed kabeloog eraan zetten en met een boutje op de carrosserie, even blank maken van te voren.

MDZNL +240

3 weken

oke ga ik proberen ,dus geen kapote computer of schakelaar?

Weet je pas als je het probeert

MDZNL +240

3 weken

helaas werkt het niet geen reactie op de schakelaar , kan ik het zo schakelen dat de auto alleen op gas loopt?

Nee, dat kan en mag niet met een g3 installatie. Zou sowieso niet werken omdat je hele LPG systeem niet thuis geeft momenteel.
Proberen of de installatie uit te lezen valt. Als je er zelf weinig kennis van hebt zul je daarvoor echt naar een LPG specialist moeten, die heeft de benodigde kennis en hard/software.

MDZNL +240

2 weken

Ik ben bij een lpg vogels specialist geweest van de week ,en hij zegt als er niets op de schakelaar brandt kan ik hem niet uitlezen is het mogelijk om alles er uit te halen ,de kabel boom map sensor en schakelaar computer en vangen door een aliexpress systeem?

Alles kan, maar waarom. Iets anders inbouwen is aanzienlijk meer werk en kosten dan dit probleem oplossen.

Zo ingewikkeld is het niet. Controleren of de LPG ecu voedingsspanning heeft. Uitlees apparatuur eraan hangen en proberen. Geen reactie> ecu stuk. Wel reactie> foutcode analyseren en probleem oplossen. Als het lpg specialist het niet eens wil proberen, zoek er dan eentje die wel moeite wil doen.

Als je al een andere installatie gaat inbouwen, dan zal deze goedgekeurd moeten zijn voor jouw auto/motor en moeten voldoen aan de Nederlandse eisen. Ali is dus zeker geen optie. Daarbij is jouw auto goedgekeurd met de lpg installatie die er nu in zit en die staat ook zodanig geregistreerd bij de RDW. Ga je dat veranderen, dan zul je de installatie opnieuw moeten laten keuren.

MDZNL +240

2 weken

ik ga maandag verder met meten , de ali installatie die ik wil inbouwen is alleen de computer de mapzender tempzender schakelaar en computer en de rest laat ik zitten, eerst proberen de storing te lokaliseren ,alvast bedankt voor het meedenken

De computer en de software bepalen wat de installatie doet en zijn onderdeel van de type goedkeuring. Deze mag je daarom niet veranderen zonder herkeuring. Je mag in principe niets wijzigen aan de installatie, alleen defecte onderdelen vervangen door identieke nieuwe en filters wisselen.
Let ook op dat je bij keuring van een (gewijzigde) installatie die niet door een erkend inbouwer is gedaan, je lpg ipv g3 op kenteken krijgt. Dan ga je aanzienlijk hogere mrb betalen.

MDZNL +240

2 weken

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.