Citroën Xsara: lpg probleem wie is de specialist?heb weer problemen met emn xsa

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 1800i 8v

geachte lezers

ik heb weer eens het volgende probleem waar men en ik niet uit kom

heb dus een xsara coupe met 1.8 v motor en ag dgc instalatie met stappen motor dus.

het volgende als ik met mijn citroen xsara rij slaat hij soms spontaan af dit in hele apparte gevallen dan midden op de rijksweg en dan soms gewoon op de weg of voor de stoplicht

ben bij een goede gasboer geweest deze heeft hem eerst op nieuw ingeleerd ik blij .... fout probleem blijft 30 euro armer

ik weer terug gebeld kom maar weer langs gaan we een stukje rijden tijdens het rijden slaat de laptop vast maar volgens de monteur had ik geen lambdasonde signaal ..

dus conclusie andere lambda kopen (duur kreng)ik een gebruikte gehaald probleem bleef weer ik de oude er weer opgezet en wederom gebeld van probleem is er nog steeds oke kom maar weer langs gaan we weer rijden tuurlijk waarom niet dus ik daar heen en zeg heb een andere lambdasonde gemonteerd en wederom rijden met de laptop op schoot in de auto en prompt wel lambdasonde signaal en hij liep veel beter met de nw lambdasonde volgens de lpg speciallist maar zat gewoon de zelfde lambda in....

dus wederom op nieuw ingeleerd maar probleem is nog steeds

wel elke keer aftikken aub..


volgens heb zou het niet verkeerd zijn er een nieuwe verdamper in doen maar of het probleem dan weg is????????????????//////////

nou kost een verdamper 260 ex alles dus hoop geld

nu heb ik een 2e hands verdamper gevonden op een sloperij ook een dgc verdamper voor 75 ex verzending maar is dat slim?

of kan ik beter een ander monteren of zo

of perse een nieuwe

en hoe kom ik aan een betaalbaar adresje

of is er iemand die ze kan leveren met korting?



wie helpt me???????????


bvd



[url=http://imageshack.us][img]http://img178.imageshack.us/img178/7002/...[/img][/url]

emiel2676

Geplaatst door emiel2676 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xsara? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

sel (0), 16 jaar geleden

AG is tegenwoordig TeleflexGfi geworden.
http://www.lpg.nl/teleflexgfiag.htm
http://www.lpg.nl/teleflexgfiKeydealers....

sel (0), 16 jaar geleden

Heb je alleen probleem op lpg? Hoe is het op benzine? Het is een 1.8 8v, van deze motor moet regelmatig om de 15 - 20.000 km kleppen gesteld worden !
AG is tegenwoordig TeleflexGfi geworden.
http://www.lpg.nl/teleflexgfiag.htm
http://www.lpg.nl/teleflexgfiKeydealers....

emiel2676 (0), 16 jaar geleden

beste sel inderdaad heb pas mijn kleppen helemaal laten stellen was ik even vergeten erbij te zetten dus dat zal het niet geweest kunnen zijn denk ik

sel (0), 16 jaar geleden

voor de gezochte onderdeel kun je die zogenaamde keydealers van ag/teleflex bellen? Ik had een keer dgi-injector nodig, het was rondbellen wel waard, prijzen waren tussen 385 en 175 euro ..

emiel2676 (0), 16 jaar geleden

oke dat het zo veel kan schelen bij wie had jij hem voor 175 euro kan ik bij hem beginnen..... hoor het graag van je ..

sel (0), 16 jaar geleden

Het was een dgi injector wat ik aan het zoeken was, niet een verdamper.. Dat wil niet zeggen dat zij ook voordelige
DGC verdampers hebben.. dat was bij www.josvandartel.nl

jeroenmonteyne (0) PRO, 16 jaar geleden

Voordat je de verdamper vervangt eerst de verdamper drukmeten. Zowel stationair als tijdens het rijden. Als alles ok is met die druk hoef je hem niet te vervangen.

garagebruijsten (0) PRO, 16 jaar geleden

nou weten we nog steeds niet wat ie op benzine doet?

go-tje (0), 16 jaar geleden

Beste Emiel,

Je schrijft dat je rijdt met de laptop op schoot...
Blijkbaar kun jij dus de ecu uitlezen ? ( of was het je 'gasboer' ? - gebruikte hij dan de obd aansluiting voor de gas-ecu ? Of las hij alleen de citroen-ecu uit ? )

Ik heb zelf een berlingo met ag-g3 uit 1998 en ben bezig om ook zoiets te maken om de ecu uit te lezen.
Maar omdat ik nog steeds niet zeker weet, wat je wel en wat je niet in een model uit 1998 kunt uitlezen, en ik mogelijk iets probeer te vinden wat al helemaal niet mogelijk is, zou ik graag van je vernemen wat er bij jou mogelijk is.

mvrgr
kees

emiel2676 (0), 16 jaar geleden

hij heeft de gas computer uit gelezen met de laptop dus de waarde van lambda enz.

go-tje (0), 16 jaar geleden

Hallo Emiel,

jammer dat je niet zelf iets hebt gemaakt om de ecu uit te lezen, dan had je mijn vraag zeker beter begrepen.

in mijn berlingo uit 1998 zit ergens onder het stuur een obd2 aansluiting, waarmee de ecu is uit te lezen. Maar overal elders op het www kun je vinden dat een europese auto uit die tijd meeest niet voldoet aan een obd2 standaard. Om de ecu uit te lezen zou die aan de iso9141 standaard moeten voldoen, of anders heeft elk merk zo z'n eigen methode.

nu vermoed ik eigenlijk dat de overheid voor lpg-g3 extra eisen heeft gesteld, waardoor een gas-ecu uit 1998 misschien toch al aan de iso9141 standaard zou kunnen voldoen. Maar ik heb wat dit betreft nog nergens specifieke informatie kunnen vinden.

onder de motorkap zitten bij de gas-ecu ook nog wat extra losse stekkertjes, waarmee misschien ( ??? ) iets uit te lezen is; maar ik begrijp uit jouw reactie dat de laptop niet onder de motorkap aangesloten is geweest.

ok, in ieder geval bedankt; ik probeer en zoek gewoon verder.


kees

Schoen (0), 16 jaar geleden

Om een dgc ecu uit te lezen moet je de 3-polige stekker pakken die bij de lpg-computer zit, hierop zit een normaal serieel signaal en communicatie gaat met een terminal programma.

go-tje (0), 16 jaar geleden

@Schoen: Bedankt voor je informatie. Weet je misschien meer? ( Welke pin betekent wat? Een normaal serieel signaal werkt met plus en min 12 volt, een auto ecu met plus 12 en nul volt? ) Ik zal in ieder geval trachten er op het web meer over te vinden.

Ik was op de veiligheidsdag van citroen en heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om te trachten nog wat gegevens los te peuteren. Helaas was het druk en was het niet mogelijk om in het kader van de service de gascomputer ook nog even uit te lezen... Maar volgens de monteur is de gas-ecu alleen uit te lezen als de gasinstallatie er bij aflevering al was ingebouwd; anders is de gas-ecu nooit uit te lezen. ( Maar mogelijk geldt dat alleen voor citroen-garages??? )

kees

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Go-tje, kun je hier niet een nieuwe topic over starten.
Wan t nu gaan er 2 vragen door mekaar lopen.
Emiel wil graag een oplossing voor zijn probeem en jij begint met een vraag over het uitlezen van obd 2.
Emiel het resetten van deze installatie kan nog door de pluspool los te nemen van de accu voor 5 minuten.
Kost dan helemaal niks.
Hoe looptie op benzine, heb je dit dan ook?.
belangrijk om te weten.

go-tje (0), 16 jaar geleden

@primera: ok ! is gebeurd.

@emiel: knippert er een rood storingslampje boven de niveau-ledjes van de gas-ecu? Ben je er ook zeker van dat de gas-ecu is uitgelezen. Zou wel moeten als je bij de 'gasboer' was. Maar drie citroen-dealers bij wie ik er expliciet naar vroeg, bleken de gas-ecu niet te kunnen uitlezen. Niet geprobeerd dus, alleen zo gevraagd. Er zitten twee ecu's in, ook nog een oorspronkelijke citroen-ecu.
Ik heb ook last van afslaande motor, gelukkig niet midden op de snelweg, maar meest als ik voor een stoplicht het gas loslaat. Het lijkt erop dat er problemen zijn met het regelen van de gastoevoer. Wat ik op de diverse fora ben tegengekomen, is dat je dan de stappenmotor en/of de verdamper van het gas zou moeten schoonmaken. ( Voorlopig lijkt mij dat nog ingewikkeld. ) Op benzine zou die dan wel goed moeten rijden.
Maar ik zag daarstraks ook een bericht op dit forum dat zelfs een defecte temperatuur sensor de brandstoftoevoer zou kunnen ontregelen. Als de brandstoftoevoer niet goed geregeld kan worden, is de verbranding niet goed en zal de ecu een foutief lambda signaal constateren; met de lambda sonde is dan niets mis. En als er wel veel gas maar weinig lucht wordt toegevoerd, dan slaat de motor af.
Voor mezelf dacht ik daarom: "Eerst maar zorgen dat ik de gas-ecu goed kan uitlezen..."

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Vaak met dit soort problemen staat er helemaal geen storing in de gascomp.
Emiel,loopt tie goed op benzine,dit is belangrijk om te weten.
Hoe is de verdamper gemonteerd, staat deze dwars op de rijrichting.
Is de inlaatbuis los gemaakt van de inlaat en wijst deze naar beneden of naar binnen.
Mag namelijk niet in de volle rijrichting staan, dan blaast de rijwind de verdamper dicht.
Als dat het allemaal niet is, dan is de verdamper het meest verdacht met deze storing.
Of een verkeerd lambda signaal.

126 (0) PRO, 16 jaar geleden

komt lb signaal wel bij de lpg ecu. is het kleine rubber ringetje niet stuk van de stappenmotor??

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Lpg ecu neemt lambda signaal over van benzine ecu.
Ik weet niet of er een mogelijkheid is om dat via de lpg ecu te doen.
Zou wel beter zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.