Citroën Zx: LPG problems

Bouwjaar: 1997

Hallo Allemaal.

Ik heb een probleem met mijn citroen met het rijden op LPG.

Het gaat om een:
Citroen ZX 1.6 I break 8 klepper uit 1997 200.000 km
AG gasinstallatie G3 type DGC - Fl regeleenheid = AG 58650- TGK nr = E4-678-0094009

Regelmatig komt het voor dat de Citroen onder het rijden op gas ineens inhoud. De klacht lijkt wel alsof de verdamper bevriest, dit is echter niet het geval. Ik schakel dan naar benzine over dan rijd de Citroen weer goed. Na een tijdje schakel ik dan weer terug op LPG dan loopt hij meestal weer goed op gas. (een tijdje)
De boordcomputer is uitgelezen alsook de lpg-computer. beide geven geen storing aan ?
Al div. keren bij citroen garage geweest als ook bij gas-specialist. Laats had ik het geluk dat de auto ook inhield bij de gas specialist, deze constateerde dat de auto een dubbel mengsel kreeg en daarom inhield. (co gehalte) de motor verzoop volgens hem in de brandstof. Volgens hem was de lpg-computer stuk Het motordiagnose lampje brand altijd als ik op gas rijd. (ook als er geen storing is heeft ie altijd al gedaan) Buiten de klachten om rijd de Citroen goed op gas en benzine. Wat zou ik nog kunnen doen (uitproberen)voor ik de dure gas-computer vervang. Als ik de accu een nacht afsluit gaat het weer een paar dagen goed.

Heeft er iemand nog een gebruikte gas-computer van het juiste type voor mij.

Rob9926

Geplaatst door Rob9926 , lid sinds 17 jaar geleden

8 Reacties

heemskerk4251, 16 jaar geleden

Er zit ergens in de kabelboom van de gascomputer een weerstand om de benzinecomputer te 'foppen'. Hierdoor leert de benzinecomputer zijn optimale 'settings' niet weg, en gaat het diagnoselampje niet branden. Overigens zijn alle XU 8 kleppers niet bijster geschikt om op LPG3 te lopen. Laat de gasklepsensor eens nazien. Heeft bij mijn Peugeot 405 2ltr. (dezelfde XU motoren)tot veel gedoe geleid. Ik heb toentertijd zowel de verdamper als de computer laten vervangen. Gaf niet het gewenste resultaat. De gasklepsensor was de boosdoener. let ook op de klepspeling. Staan ze te krap dan krijg je dezelfde verschijnselen. Het is overigens een heel karwij om de kleppen te stellen. De nokkenas moet er vanaf. Vandaar dat dit vaak niet gebeurd. Verkeerde zuinigheid.

hakeemolajuwon PRO, 16 jaar geleden

Waarschijnlijk is de injectoronderbreker, die op de printplaat van de gascomputer gesoldeerd zit moe. Nu wil het toeval dat de gascomputer uitgerust is met twee onderbrekers en als je geluk hebt is er maar een gebruikt.

Rob9926, 16 jaar geleden

Hallo Cees en Hakeem.

Cees bedoel je met de weerstand de injector stimulatie, deze zit op het schudboard ? Kan ik deze testen ? of gewoon afsluiten en kijken of ik verschil merk ?

Hakeem. Hoe kom ik er achter of er 2 injectoronderbrekers op de print zitten,en hoe kan ik deze omschakelen ?

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp

Gr. Rob.

heemskerk4251, 16 jaar geleden

Die zit in de kabelboom. Ik denk dat Hakeem dat beter weet dan ik. Hij is een LPG specialist. Ik ben een 'bloody user", maar wel een nieuwsgierige.

Ik heb veel problemen gehad met AG DGC. Vandaar enige kennis.

Ik denk dat Hakeem gelijk heeft. De motor krijgt dan benzine en gas. Dan gaat hij inhouden vanwege het lambdasensor signaal.

Rob9926, 16 jaar geleden

Hallo ik heb nog wat zitten stoeien met de bedrading, stekkertjes etc. en nu merkte ik dat als ik de injector stimulator afkoppel er geen enkel verschil merkbaar is ??
Kan het zijn dat als injectorsimulater stuk is dat hij daarom gas en benzine tegelijkertijd krijgt en daarom verzuipt ??

heemskerk4251, 16 jaar geleden

Rob,

Ik denk dat we het over hetzelfde hebben. Het is wel een DGC installatie toch? Dus nog een ouderwetse verdamper die lambda gestuurd wordt?
Die weerstand in de kabelboom zorgt ervoor dat het check engine lampje uitblijft, en dat de benzinecomputer zijn ingeleerde programma niet kwijtraakt. Maar dit veroorzaakt hooguit een wat minder soepel lopende motor (op benzine) totdat de ideale 'settings' na een paar minuten weer zijn bereikt. Ik zou eerst de suggestie van Hakeem nagaan (is verrekte steekhoudend) en daarna het probleem van de injectorsimulatie oplossen. Dus niet s t i mulatie maar s i mulatie. Dus de benzinecomputer het idee blijven geven dat hij op benzine loopt, en dat de benzineinjectoren gewoon hun werk doen terwijl de auto op gas loopt.

gr.

Cees

Rob9926, 16 jaar geleden

Gas probleem is OPGELOST.

De Gouden tip kwam van de echte gasspecialist HAKEEM.

Hakeem hartelijk dank, eindelijk een gassysteem wat naar vele bezoekjes aan de garage en gasboer, nee ik vind het zeker geen gasspecialist goed werkt. Het was de gasonderbreker die zijn werk in de gas-computer niet meer goed deed. Ik heb de tape van de kabelboom afgehaald en daar zat een draad (2 aderig bij die was afgeknipt, deze was van de 2e (ongebruikte) onderbreker.
Ik heb deze aangesloten op de draad waar de luie onderbreker zat. En nu werkt het gassysteem zo als het hoort. Gelukkig eindelijk naar 1 1/2 jaar een goed werkende gasinstalatie.

Hakeem hartelijk dank voor de goudentip.
Cees ook bedankt voor het meedenken en je reakties'.

Gr. een blije gas-rijder Rob.

Alex218 PRO, 16 jaar geleden

@Hakeem; top.. petje af voor je.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Tipo of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.