Citroën Zx: ZX motor houd in, de auto schommelt en ophanging/stuur

Bouwjaar: 1992

Goede dag/ avond/ morgen!

Ik heb een Citroen Zx 1.4 1992
192.000 KM gelopen

1:
Als het nat weer is dan slipt het rechter voorwiel wel heel erg snel. Kan dit kloppen?

2:
Als ik rustig rijd dan schommelt de auto een beetje ( net of de wielen of 1 wiel, EI vormig is) Dit valt meer op wanneer ik sneller rijd. Nu is het zo dat wanneer ik een flauwe bocht maak, de trillingen langzaam weg gaan en deze komen pas weer terug na een flauwe bocht (statisch onbalans?) de banden zijn vrij nieuw en uitgebalanseerd.

3:
Rijd ik over een rotonde dan hoor ik gerommel 2a3 keer in de halve bocht

4:
Bij 2000 toeren houd de motor eerst even in en dan pakt ie weer prima op. Dit is bij een koude motor iets meer aanwezig.
In de ergste gevallen hokt de motor echt.

Verder rijd een ZX zo fijn en wil 'm niet weg doen. De auto rijd met gemak 130 en ff inhalen gaat prima. De motor klinkt op hoge toeren prima en zuiver.
Wetende dat ie wel wat KM achter de rug heeft en ook wel ietsje gromt op lagere toeren.

Iemand ervaring met 1 van deze of meerdere zaken?
ik hoor het graag.

Groeten,

Joost

Gossepe

Geplaatst door Gossepe , lid sinds 15 jaar geleden

4 Reacties

Alex218 PRO, 15 jaar geleden

2 en 3 kunnen 1 of beide aandrijfassen zijn. Verder weet ik ook van ZX en dat de fuseekogels regelmatig stukgaan. Vervangen met complete draagarm is dan goedkoper dan losse kogel, want die schijnt er meestal echtniet meer uit te willen.

4 loop eens de verdelerkap, rotor, bougiekabels en bougies na..

Dat is ongeveer de parate kennis die ik nog heb van een ZX. Inderdaad een wereldbakkie als ze gewoon rijden,maar elke pitstop levert weer verrassingen op.. Waterpompen zijn ook wat matig van deze auto's

Beunhaas PRO, 15 jaar geleden

Schokdempers voor laten checken.....

Gossepe, 15 jaar geleden

Bedankt voor de info!

Groeten Joost

Gossepe, 15 jaar geleden

Nou ik heb de auto ff laten nakijken. Dat trillen Zat 'm in de schijfremmen. Deze zijn nu afgevlakt en waar is de trilling nou gebleven? Natuurlijk niet helemaal weg maar ... prima zo.

Het grappige is: Wat start de auto nu snel zeg. Het is nu lekker onder het vriespunt en na 1 slag ... Vroem. Als het droog weer is dan werkt het dus gewoon goed. Zal wel in de verdeler dan wel bekabeling liggen. Ik doe er ook nog ff nieuwe bougies in. Alles wel appart natuurlijk. Anders kom ik er niet achte waar het nou aan gelegen had.


ps. hij kraakt nog wel een beetje. De schokdempers zullen het wel zijn.

Wat een goede aankoop. Voor 350 Euro gekocht. cv elec raam en spiegel, nieuwe banden, nieuwe uitlaat, nieuwe rem leiding en achter remmen vernieuwd en Nergens roest. Ik hoop dat de motor het nog wel even volhoud maar hij klinkt nog altijd het zelfde en heeft nog steeds net zo veel zweet. De citroen dealer vertelde mij dat het wel erg veel olie was. Een andere dealer vertelde mij dat dat ook wel met de leeftijd komt. Niet meteen slecht maar eerder gewoon slijtage. Ik heb geen olie op straat liggen dus...
En de motor wassen doe ik niet. Ik heb niks te verbegen. Als ik een auto zou kopen met 200.000 op de teller met geen ene beetje zweet... dan krijg ik juist mijn bedenkingen...


Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Tipo of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.