close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Berlingo: Luchtmassa meter

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDi

Kan iemand mij een tip geven waar ik de luchtmassa meter bij mijn Berlingo kan vinden?
Ik lees soms dat men spreekt van een turbo bij een HDi-motor. Volgens mij heeft een HDi geen turbo, maar een soort aanjager die je niet kunt vergelijken met een turbo. Hoe dan ook, waar zit die eigenlijk?

Dus twee vragen: waar zit de luchtmassa meter en waar de "turbo"?

Alvast bedankt.

Vr. groet, Kokopelli

Geplaatst door

Kokopelli (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat is je motorcode? Staat op positie 6 t/m 8 van het chassisnummer - zie kentekenbewijs.

oldford 0
badge

13 jaar

Hallo Olford, de 6 t/m 8 positie in het indentificatienummer is RHY.

Kokopelli 0

13 jaar

Deze heeft dus EN een luchtmassameter EN een turbo.
Als je op deze site: www.hbase.nl je voertuig invoerd en dan de RHY motor aankiest kun je bij sensoren zien hoe een luchtmassameter eruit ziet.
Onder turbo staat een plaatje. Die zit tussen het uitlaatspruitstuk en de rest van de uitlaat.
Als je klikt op het kleine plaatje krijg je een grotere te zien.

oldford 0
badge

13 jaar

Heldere informatie Olford, dank je wel. Luchtmassasensor gevonden. Voor de turbo zet ik de wagen één dezer dagen even op de brug, zodat ik kan zoeken naar eventuele lekkages.

Met de caravan merk ik dat ik minder kracht heb. Gemeten op een rollenbank bij een tuningsbedrijf en het blijkt dat ik zo'n 40 nm aan koppel mis en 12 pk. Voor we gaan tunen, moet eerst daarvan de oorzaak worden gevonden. Op dat moment had ik de egr afgekoppeld, al zo'n 10 maanden. Nu heb ik die weer aangesloten en het lijkt toch dat de kracht weer is toegenomen. Op dit forum beweert men nog al eens dat het afkoppelen van de egr juist de prestaties van de motor verbetert. Lijkt wel logisch, maar ik twijfel daar nu toch aan.
Het te weinig aan koppel kan in dit geval dus een combinatie van dingen zijn.

Nogmaals dank voor je informatie.

vr.groet, Kokopelli

Kokopelli 0

13 jaar

Tijdens het meten op de rollenbank ook de turbodruk gemeten of uitgelezen?
Als die een paar tiende bar te laag is mis je zo maar een aantal pk.

Een EGR werkt alleen bij stationair en in deellast (beetje gas), maar niet als je vol vermogen vraagt - dan gaat de klep dicht.
Het afdoppen wordt gedaan om vervuiling van het inlaatsysteem te voorkomen en daarmee vermogensverlies.
Maar dan moet de motor-computer dat allemaal wel goed vinden en niet het vermogen beperken.

oldford 0
badge

13 jaar

De turbodruk is niet gemeten en dat is nu juist waar ik aan twijfel. Dat is nu het eerste wat ik ga uitzoeken.

T.a.v. de egr heb je gelijk en eigenlijk heb ik dat al gemerkt in de praktijk bij het weg rijden. Dat gaat nu met aangesloten egr beter dan voorheen. Wat je schrijft over de computer, zo dacht ik er ook over. De Citroëncomputer lijkt het in ieder geval niet te accepteren ;-)

Oldford, dank je wel voor je nuttige informatie.

Vr.groet, Kokopelli

Kokopelli 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.