Beste mensen,
Op mijn C5 break uit 2005 moet ik helaas achter al nieuwe remklauwen monteren omdat (vooral de buitenste) de bevestigings-ogen voor de kapasjes door corrosie bijna verdwenen zijn (hoe bedenken ze het ook: aluminium op staal...).
Als ik in het werkplaatshandboek kijk dan staat daar dat bij de C5 phase II de bouten waarmee de remklauwen worden bevestigd met twee soorten Loctite moeten worden behandeld, voor montage één soort Loctite en na montage de andere soort via de gaten aan de zijkant van de klauw inspuiten. Op zich snap ik de handelingen wel. Wat ik niet snap is waarom dat bij de phase I (de modellen tot 2004) niet hoefde. Daar volstaat invetten en aandraaien op het juiste moment. Is het nu ook zo dat de 'gemodifceerde' remklauwen anders zijn? Of zijn ze afgezien van de vier gaatjes in de zijkant hetzelfde?
Het advies dat ik gekregen heb is om de remklauwen toch op de 'ouderwetse' manier te monteren. Dus zonder de verschillende soorten Loctite te gebruiken maar alles wel goed in te vetten om corrosie te voorkomen. Vinden jullie dit ook de goede manier? De constructeur heeft waarschijnlijk niet voor niets de montage voorschriften voor de phase II aangepast. Vandaar dat ik nog wat twijfel. Heeft het overigens nog nut als ik wel de draadeinden van de bouten van een paar druppels Loctite Frenetanch voorzie voor montage of is dit overbodig?
Zelf had ik al bedacht dat ik de komende jaren in ieder geval de kapasjes bij elke beurt schoonmaak en invet. Hopenlijk gaan de remklauwen dan wat langer mee. Als ik het zo bekijk heeft de dealer waar de C5 tot voor kort in onderhoud was kort geleden alleen een keertje remblokken vervangen en de boel verder niet schoongemaakt...
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik monteer ze altijd ZONDER loctide. echt een KUT klus om die dingen af en toe lost te krijgen. Gewoon op moment.
Wel een goede lading koperver oid, tussen de remklauw en de draagarm (eerst goed schoonmaken, af en toe zijn hamer en beitel nodig).
Bedankt voor het advies citroënmonteurtje. Inmiddels heb ik de nieuwe achter-remklauwen gemonteerd.
Alles werkt prima afgezien van één probleem:
Van één van beide klauwen lekt er remvloeistof weg langs de ontluchtingsnippel ondanks dat deze niet te los of te strak zit. Ook al een keer losgehad om te kijken of er troep tussen zat of dat de ontluchtingsnippel beschadigd was maar dat had geen effect. Nog steeds lekt er een beetje remvloeistof. Is hier een simpele oplossing voor? (afgezien van een andere remklauw halen).
15 jaar
Als je nieuwe remklauwen hebt gemonteerd gewoon nieuwe gaan halen. Er zit op onderdelen ook garantie het kan natuurlijk ook een klein haarscheurtje zijn.
Als je zeker weet dat alles goed schoon is en de nippel goed dicht gedraaid zal er niets anders op zitten.
Martijn toch niet toevallig een sloop klauw gehaald ?
Dank voor de adviezen. De remklauwen heb ik nieuw bij de Citroën-dealer gehaald. Alles is brandschoon en nieuw (inclusief schijven en blokken) en de nippel is goed aangedraaid. Heb net nog even gekeken en er lekt nog steeds een klein beetje remvloeistof langs de ontluchtingsnippel. Morgen zal ik een nieuwe remklauw halen.
Ik laat nog wel even horen hoe het is afgelopen.
15 jaar
Heb je na het ontluchten wel goed schoon gemaakt ? met remmenreiniger, en een poetsdoek oid? Anders lijkt het ook te lekken!
Hoe vast het je d eontluchtingsnippel gedraait ?
Na het ontluchten alles brandschoon gemaakt, werkelijk geen drupje remvloeistof meer zichtbaar. Ook rondom de ontluchtingsnippel tot drie maal toe minitieus schoongemaakt. Steeds was er weer remvloeistof zichtbaar.
De ontluchtingsnippel heb ik op gevoel behoorlijk vast gedraaid. Op zich heb ik in de loop der jaren wel een redelijk gevoel voor 'vast' ontwikkeld en ben natuurlijk wel voorzichtig omdat de remklauw van aluminium is. Op zich zijn er natuurlijk niet voor niets momentsleutels maar een aanhaalmoment voor ontluchtingsnippels kan ik zo één, twee, drie niet vinden. Heb ik ook nog nooit van gehoord overigens maar ik ben natuurlijk een amateur en geen professional.
Als het zo is dat de ontluchtingsnippel (heel) erg stevig aangedraaid mag worden hoor ik dat graag.
15 jaar
Gisteravond toch nog even de ontluchtingsnippel iets harder aangedraaid en rondom weer heel precies schoongemaakt. Vanmorgen zag ik alleen een zeer dun randje remvloeistof rond de nippel, bijna niet het noemen waard. Mijn inschatting is dat dit remvloeistof dat nog tussen het schroefdraad van de nippel zat en door de warmte een beetje naar boven is gezweet. Vanmiddag was de situatie hetzelfde na rijden en remmen en nog een aantal keren stevig op het rempedaal drukken bij stilstaande auto.
Nog steeds even de vraag aan jullie: hoe vast is vast in het geval van een ontluchtingsnippel?
15 jaar
Martijn,
Vast is vast om het zo te zeggen,je moet er een beetje gevoel voor hebben,is lastig uit te leggen zo..te los is niet goed,maar je hoeft ook niet aan de sleutel te gaan hangen..
Gr Stefan
15 jaar
Stefan,
Dat is helemaal waar.....
Inmiddels ben ik drie brommers en vijf auto's verder, dus ik heb waarschijnlijk meer vast-is-vast gevoel dan ik zelf denk.
Bedankt allen voor het meedenken en tot het volgende probleem maar weer....
15 jaar
heb je het opgelost dan ?
als hij nog lekt, terug gaan simpel zat.
Gisteren heb ik de ontluchtingsnippel in z'n geheel er uitgehaald om te kijken of er ongerechtigheden waren. Alles zag er prima uit. Je snapt natuurlijk wel dat er dan wel wat remvloeistof ontsnapt. De ontluchtingsnippel vervolgens teruggedraaid en de remklauw en ontluchtingsnippel minutieus schoongemaakt. De remklauw blijft nu al een dag helemaal droog. Vanmorgen zelfs met een stukje filtreerpapier de naad tussen de ontluchtingsnippel en de remklauw schoongemaakt tot alles kurkdroog was. Na een dagje rijden en remmen is de remklauw nog helemaaal droog. Alleen in de naad tussen de ontluchtingsnippel en de remklauw zie ik een zeer, zeer klein randje remvloeistof (ééntiende milimeter of in ieder geval die orde van grootte). Zoals ik al eerder schreef vermoed ik dat dat het restje remvloeistof is (dat in het draad tussen ontluchtingsnippel en klauw zit omdat ik gisteren de hele boel heb losgehad en de remvloeistof overal langs liep). Dat 'zweet' er nog een beetje uit lijkt me....
Vebeter me als deze theorie niet klopt.
15 jaar
Tot 2013 probleemloos doorgereden met de remklauwen zonder scheefstaan en zonder lekkage bij de ontluchtingsnippel.
Ver tussen tussen remklauw en draagarm heeft er m.i. voor gezorgd dat de remklauwen recht zijn blijven staan.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar