Graag zou ik middels dit forum hopelijk wat oorzaken over het volgende krijgen.
Mij Berlingo reed altijd uitstekend op zowel benzine als lpg-g3.
Maar sinds enige tijd loopt de motor stoterig en zo te horen op 3 cilinders zodra ik overschakel op LPG.
Ook heb ik dan steeds minder vermogen, waardoor ik op de weg amper 70 km haal.
Het rare is nu dat dit niet altijd het geval is, soms doet de Berlingo het gewoon ineens weer prima op LPG.
Bovendien is het zo dat wanneer ik merk dat de motor slecht draait op LPG en ik daarom overschakel op benzine, de motor dan ook ineens slecht op benzine werkt.
Wanneer ik de wagen dan een tijdje laat staan met uitgeschakelde motor, dan werkt de motor weer prima op benzine !!
Het lijkt wel alsof het in de motor aanwezige gas eerst tijd nodig heeft om te verdampen ( kan dat iets met een schakelventiel of zoiets te maken hebben wat blijft "hangen "? )
U hoort wel dat ik van het gas-gedeelte sowieso weinig afweet.
De gasinstallatie is van AG-autogas systems
Ik ben een beetje bang om de wagen zomaar naar een gas-specialist te brengen, omdat er geen enkel zicht is op een bovengrens aan wat dit zou kunnen gaan kosten, en ik op het internet horror verhalen lees over enorme prijzen terwijl er soms zelfs geen oorzaak kan worden aangewezen, en jammer genoeg heb ik geen kapitalen achter de hand.
Maar misschien loopt het wel een beetje los.
Iemand hier ooit een soortgelijk euvel gehad, of een idee over waar dit aan zou kunnen liggen ?
Dan hoor ik het heel graag.
Groeten, Henk
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gezien de overstelpen hoeveelheid reacties ( geen eentje ) kreeg ik al de indruk dat dit weleens een vervelend probleem zou kunnen zijn om zelf uit te zoeken.
Ik had hier op het forum ook al zitten lezen, en een vrijwel identiek probleem, qua klachten, leverde bij die man uiteindelijk als oorzaak een aarde probleem van de LPG-computer op.
Maar ik heb de Berlingo uiteindelijk maar naar de LPG specialist hier in Groningen gebracht.
Daar werd als oorzaak een kapotte verdamper gediagnostiseerd.
De klus zou € 540,- kosten, maar bleek uiteindelijk op € 640,- uit te komen vanwege meer werk.
Dit omdat de verdamper er, zo begrijp ik, voor heeft gezorgd dat de katalysator is gesmolten, waardoor de doorstroom in de uitlaat was verstopt.
Bovendien bleken de kleppen ontregeld en moesten er nieuwe bougies in, geschikt voor LPG G3.
Bovendien moet nu dus ook nog de katalysator worden vervangen want hiermee schijnt de wagen niet door de APK te komen.
Al met al een enorme tegenvaller.
Bedankt voor je bericht.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar