close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën C3: Motor slaat niet meer aan

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: KFV, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 54

Tijdens het stil gaan staan voor een rotonde is de motor afgeslagen en wilde niet meer aanslaan.

Er branden geen stroringslampjes op het dashboard.

Auto is in Eco modus geslagen en uitlezen wil niet lukken. Door de Eco modus?

Iemand die mij enigzins meer kan vertellen over de Eco modus (hoe eruit te krijgen?) en in hoeverre kan het niet kunnen uitlezen te maken hebben met de eco modus?

Geplaatst door

Matthew1987 (0)
badge

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De economy-stand is alleen mogelijk als de dynamo niet werkt (Motor afgezet).
De ECO-mode voorkomt het ontladen van de 12V-accu als de motor niet draait.
De niet-permanente elektrische functies worden uitgeschakeld ongeacht het verzoek van de startknop of het contactslot.
Het uitlezen van storingscode,s moet gewoon kunnen worden uitgevoerd in de ECO-mode.
Controleer of de accuspanning tijdens het uitlezen hoger is dan 12,6 Volt .
Sluit eventueel een externe lader of extra accu aan .
Dat er geen storingslampjes ( diagnoselampjes ) hebben gebrand wil nog niet zeggen dat er dan ook geen storing aanwezig is .
Defecten korter dan 300 m/seconden worden niet opgeslagen maar kunnen wel voor storingen zorgen .
Indien mogelijk , lees hiervoor ook het " logboek " in de BSI uit .
Hierin staan namelijk deze kortstondige storingen wel opgeslagen

Bedankt voor de heldere uitleg.

Door het starten was inderdaad de accu spanning te laag geworden. Heb de auto gister via startkabels aan een andere (lopende) auto gehangen, even laten staan en toen weer opnieuw proberen te starten. de auto sloeg toen aan en heeft weer gelopen. Tijdens het draaien van de motor auto proberen uit lezen maar geen communicatie mogelijk helaas.

Auto weer uit gezet en alleen op contact gezet toen nogmaals proberen uit lezen. Dit is ook niet mogelijk. Hierdoor accu weer leeg helaas. weer met startkabels proberen te starten maar dit wilde helaas niet.

Ik weet niet zo snel waar ik moet beginnen met zoeken qua oorzaak

Matthew1987 0
badge

6 jaar

Iemand die mij kan helpen

Ik heb de auto uit weten te lezen. Helaas zonder enig resultaat. De ECU bevatte geen foutcodes en alle parameters lijken juist te zijn.

nu heb ik het een en ander uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet (bougies eruit, luchtfilter schoongemaakt). maar ook heb ik de externe luchtpomp los gehaald en de EGR eraf gehaald. de EGR zit niet vast (met de hand te bewegen) alleen liep er zowel uit de EGR klep als uit de luchtpomp vocht. wat het exact voor vocht was weet ik niet. zeker geen olie.

Dit lijkt mij niet helemaal hoe het hoort toch?

Verder heb ik het gevoel dat de motor zichzelf verzuipt tijdens het draaien. is dit mogelijk? want na een dag niks met de auto te doen start hij weer maar slaat vervolgens weer na een aantal minuten af en wil daarna niet meer aanslaan.

Ik hoop dat er iemand is die mij meer kan vertellen over het vocht in de EGR en luchtpomp en of een motor kan verzuipen tijdens het draaien

Matthew1987 0
badge

6 jaar

Heb je ook de standaard dingen gecontroleerd? Timing en compressie verstopte kat/uitlaat?

Highway 640
badge

6 jaar

De auto draait prima tot hij afslaat dus ik ga er vanuit dat de standaard dingen allemaal goed zijn. Motor loopt gewoon op 4 cilinders en heeft normaal vermogen. Hij kan een minuut of 20 a 30 normaal stationair draaien en slaat daarna ineens af en slaat niet meer aan. tot dat je hem even laat staan (ongeveer een dag) en dan slaat hij weer aan en gebeurd er hetzelfde.

Matthew1987 0
badge

6 jaar

Plaats eens de laatste 8 cijfers van het chassisnummer . Kan ik eens in de PSA database kijken of er iets bekend is .

laatste 8 cijfers zijn: 26010216.

bedankt alvast voor de moeite

Matthew1987 0
badge

6 jaar

Hoi Matthew ,
Kijk eens naar het merk van de bobine .
Is deze van SAGEM , dan is dit een verdachte . ( goede is Electrifil )
Controleer voor de zekerheid ook eens de massakabels bij de aansluiting van de versnellingsbak . Goed kijken / controleren , komt vaak voor dat hier een defect is .
Controleer de stekker op de temperatuursensor ( no : 9 ) Kijk ook goed in de stekker op vocht / lekkage .
Wees er zeker van dat de uitgelezen temperatuurwaarde goed is op het moment dat de motor afslaat .
En dan is de toerentalsensor ( no : 8 ) een iets waar ook geregeld een probleem mee is ( inhouden - afslaan - niet of slecht aanslaan ) wat gepaard gaat zonder oplichten van het diagnoselampje en zonder opgeslagen Pcode,s .
Demonteer deze eens en kijk eens naar de " kop" van de sensor . ( gescheurd of sterk vervuild door de koppeling )
Probeer , indien mogelijk , deze eens te wisselen .
PSA onderdeelnummer hiervan is : 1920-AW .

Bedankt rene,

zal er als ik tijd heb even naar kijken allemaal. Toerentel is volgens de uitleesdata wel hetzelfde als dat de toerenteller aangeeft. Is wel aan de lage kant vind ik (+- 700 a 800 rpm). temperatuur heb ik niet zo goed opgelet eerlijk gezecht.

Heb wel door het vocht uit de luchtpomp en egr te halen iets gewonnen. hij liet max 15 min stationair en nu al ongeveer 30

de massa aansluiting zal ik nog even naar kijken, al loopt hij exact hetzelfde als ik de massapool heb aangesloten via startkabels aan een andere draaiende motor.

update zal volgen als ik alle punten heb nagekeken

Matthew1987 0
badge

6 jaar

Ik heb alle punten gecontroleerd.

Heb wel iets vooruitgang gemaakt maar nog niet het probleem verholpen.

de stekker van de temperatuursensor zat niet vast geklikt. na deze goed bevestigd te hebben ging de koelvin ook weer uit na het uitnemen van de contactsleutel.

de bobine is van het goede merk dus die zie ik ook niet meer als verdachte.

de krukassensor heb ik niet gedemonteerd maar wel koud gemeten op weerstand en nadat de motor weer was afgeslagen. De waarde was rond de 500 Ohm beide keren. moet er wel bij vermelden dat deze waarde niet heel betrouwbaar is aangezien je de aansluitingen in de stekker niet kan zien. Ik kreeg na verwijderen van het ene boutje waar die mee vast niet de sensor er niet uit. speciale manier voor?

Heb de auto ook pas. heb nu afgesproken met degene waar ik hem gekocht heb dat hij de auto waarschijnlijk via berging naar hem toe laat brengen. hij de diagnose stelt en de auto met diagnose weer netjes bij mij aflevert. dit alles kosteloos en alleen de kosten voor de eventuele onderdelen zullen dan voor mijn rekening komen. het monteren ervan kan ik zelf dus dat kost mij niets.

Matthew1987 0
badge

6 jaar

Oke , in ieder geval iets positief .
We wachten rustig af op de ontwikkeling hiervan .

Na meerder pogingen om de verkoper te spreken te krijgen, tot op heden helaas geen reactie.

telefoon wordt niet meer opgenomen helaas.

dan maar zelf weer verder zoeken.

kan iemand mij vertellen welke massa aansluiten op de bak vaak problemen geven? kan de auto ook helaas niet meer uit lezen. dus begin toch in die hoek maar te zoeken.

iemand nog redenen waarom de motor 20/30 min netjes stationair loopt, dan afslaat en niet meer wil aanslaan. dan een dag wachten en dan weer normaal starten en vervolgens zelfde problemen geeft.

vandaag de krukassensor gedemonteerd, schoon gemaakt en goed bekeken. ook gelijk koud weerstand gemeten (472 Ohm) en vervolgens weer gemonteerd. nadat de motor toen weer netjes gedraaid heeft helaas weer afgeslagen. opnieuw sensor gedemonteerd en weerstand gemeten (488 Ohm). volgens de specificaties moet deze 500 ohm zijn dus de sensor is heel en werkt.

Matthew1987 0
badge

6 jaar

Bekijk de stekker eens van de brandstofpomp in de tank . Inbranden van de losse stekkertjes .
Verder zit er geen los brandstoffilter in uw systeem maar zit er een filter gemonteerd onderaan deze brandstofpomp . Démonteer de pomp eens .

Zit de brandstof pomp bij deze modellen onder de achterbank? of zit deze ergens anders?

Matthew1987 0
badge

6 jaar

Achterbank zitting démonteren , dan ziet u deksel ( no: 11 )
De ring van de pomp kan u eventueel démonteren door met een flinke schroevendraaier en hamer voorzichtig de ring te draaien . Tikken .
Tank wel minimaal half leeg en na démontage de rubberen pakkingring direct schoon/ droogmaken . Deze gaat langzaam uitzetten waarna u het geheel niet meer goed gemonteerd krijgt .
Maar nogmaals , bekijk eerst de stekker op inbranden / weerstand .

vandaag de weerstand van de temperatuursensor door gemeten. 1 keer toen de motor koud was (4.3 kOhm). de andere keer nadat de motor was afgeslagen (900 Ohm). fotos zijn bijgevoegd met de waarden.

wat mij opvalt is dat de koelvin gaat draaien op het moment dat motor wordt gestart. en soms blijft deze draaien als de sleutel al uit het contact zit. dit lijkt mij niet helemaal de bedoeling.

de stekkers op de brandstofpomp heb ik nog niet kunnen beoordelen.

maar in combinatie met het niet kunnen uitlezen begin ik toch meer te denken aan problemen ergens in de bedrading of iets dergelijks. of zijn de waarden voor de temperatuur sensor te erg afwijkend?

Matthew1987 0
badge

6 jaar

4300 Ohm komt ongeveer overeen met 28 graden .
900 Ohm met ongeveer 69 graden . Zie de bijlage,s.
Bij een storing , bijvoorbeeld van het koelsysteem , gaat de koelventilator uit voorzorg draaien . Ook al haalt u de sleutel uit het contact , blijft deze toch enige tijd doordraaien .
Op 12-5 schrijft u dat de motor is uitgelezen , maar geen storingscode,s bevatte.
Of lukt het niet met andere apparatuur dan op 12-5 ?
Op de diagnosestekker moet op de aansluitingen 4 en 5 massa aanwezig zijn .
Bij aangezet contact moet op de aansluitingen 1 en 16 accuspanning aanwezig zijn .
Indien geen accuspanning , controleer de zekeringen F4 en F11 in de BSI . ( Relais / zekeringkast links onder het stuur )

Bedankt voor de uitleg.

Ik heb voor de zekerheid een nieuwe temperatuur sensor besteld. mede omdat ik op internet waardes had gevonden dat de temperatuur onder 0 zou liggen met die weerstandswaarde.

de auto is na die ene keer op 12-5 niet meer uit te lezen met de apparatuur die ik toen ook gebruikte.

ik zal eens gaan meten op de diagnose stekker. morgen komt de temperatuur sensor binnen dus na montage zal ik kijken wat deze doet.

Matthew1987 0
badge

6 jaar

Als ik de meter goed interpreteer bij de warme motor, dan lees ik .903 ohm! er staat een punt voor, dus het is geen 900 ohm maar .9 ohm. Maar ik weet niet hoe de meter is ingesteld natuurlijk... 0.9 ohm, dat is nagenoeg sluiting!

Sorry, verkeerd gekeken. De waarden kloppen wel. Is het een PT 1000 die gebruikt wordt?

John5711 0
badge

6 jaar

Even een update.

Auto is per berger vorig weekend naar een garage gebracht. Deze heeft storing uitgelezen. Stond 1 code geregistreerd maar kon niet zien welke en ook wissen lukte hem niet. De garage heeft lopen stoeien met de deuren die niet meer van het slot wilde. Uiteindelijk via een berger (die vaak daar komt) de deuren geopend zonder schade.

Na het omdraaien van de sleutel komt er geen spanning ergens op te staan. Dashboard lampjes blijven uit en auto is niet uit te lezen. Accu spanning is 12,8 volt dus daar ligt het probleem niet. zekering zijn allemaal (in de zekeringkasten) heel.

Heeft deze auto nog een echte hoofdzekering (van 120 amper of hoger) welke eruit klapt als er echt flinke sluiting gemaakt wordt. En zo ja waar is deze te vinden?

Zijn er verder nog punten die voor deze storing kunnen zorgen?

Morgen zou de garage de BSI nader gaan inspecteren en kijken of er spanning vanaf de accu daarop komt te staan. Maar mocht er iemand schemas hebben van dit circuit inclusief de plaats waar de hoofdzekering(en) zich bevindt zou ik die graag hebben zodat ik deze door kan sturen.

Alle hulp is welkom en ik zal dit topic updaten nadat er nieuwe ontwikkelingen zijn.

Matthew1987 0
badge

6 jaar

Is er iemand die mij schemas kan leveren voor de aansturing van de bobine en brandstofpomp.

Op het moment dat de motor afslaat valt hier de spanning weg. Dus geen vonk en geen brandstof toevoer meer

Matthew1987 0
badge

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C3 of stel zelf een nieuwe vraag.