Citroën Nemo 2011: motormanagement + oliedruklampje + noodloop

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Transmissie: Automaat, Motorcode: 199A9000, Motorinhoud (cc): 1248, Vermogen (kw): 55

Beste Forum,

Betreffende auto staat bij garage die een andere motor heeft ingebouwd, dit wegens motorschade. de ingebouwde motor heeft nieuwe distributie en nieuwe oliepomp.
Nu volgende probleem: Motormanagement lampje brandt meteen na starten. Ga je rijden dan komt ook lage oliedruk lampje erbij. Ook gaat de auto in noodloop.
Garage had eerst oliedruksensor vervangen. Geen verschil met bovenstaande. Vervolgens moest het de lambdasonde zijn. Ook geen verschil.
Nu, na nog eens uitlezen, moest het de luchtmassameter zijn. In ieder geval doet de lmm weinig met het olielampje neem ik aan, Overigens geldt dat ook voor de lambdasonde...

De motor loopt op zich ok , even los gezien dat je geen vermogen hebt.

Deze garage heeft een Vident uitleesapparaat. Helaas weet ik niet wat hij precies uitleest. Wel verlies ik het vertrouwen in wat hij nu aan het doen is.
Communicatie gaat wat lastig, want is in franstalig België en mijn frans schiet behoorlijk te kort.
Natuurlijk zal het forum adviseren om auto naar andere garage te brengen. Ik neig ook om de auto weg te halen. Maar misschien kan iemand nog een idee opperen.
Alvast bedankt!

vito camper

Geplaatst door vito camper (0) , lid sinds 2 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Nemo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Highway (120) PRO, 1 jaar geleden

Staat de motor wel op tijd. welke foutcode? Wue weet hebben ze iets vergeten of is er een stekker kabel probleem.

vito camper (0), 1 jaar geleden

Net de foutcodes gevraagd
P0544
P0546

oldford (0) PRO, 1 jaar geleden

Beide foutcodes hebben betrekking op de 1e temperatuur sensor in de uitlaat.
Het kan een defecte sensor zijn, maar ook een probleem met de stekker of bedrading.
Code P0546 kan b.v. veroorzaakt worden door een draadbreuk.
Deze codes zullen wel voor de noodloop zorgen, maar hebben niets met het olielampje te maken.

vito camper (0), 1 jaar geleden

Heb nu de nemo bij huis staan. Eigenlijk maak ik me meer zorgen om het oliedruklampje. Stationair brandt dit lampje niet en als je dan heel langzaam opvoert komt bij 1700 toeren dit lampje in in combinatie met een soort afblazend geluid. terug naar stationair gaat het lampje weer uit.

Highway (120) PRO, 1 jaar geleden

Dat afblaas geluid zou wel eens je probleem voor je motorstoring. Dat opzoeken en oplossen. Het oliedruk lampje KAN zijn dat het in combinatie van je motorstoring aan gaat. Ik zou beginnen met oliedruk meten. Dan weet je In ieder geval of de motor fris is.

vito camper (0), 1 jaar geleden

Even een totaal andere vraag tov oliepomp. Deze Nemo heeft van fabriek af een start/stop systeem. Het is een euro 5 van 2011.
Bij onderdelen sites zie ik bij een aantal pompen "niet geschikt voor voertuigen met start/stop". Ik kan niet precies uitvinden wat het verschil is tussen de pompen. Er zijn ook pompen met een elektrisch oliedrukventiel. Wat ik kan zien heeft de nemo geen elektrisch oliedruk ventiel op de "nieuwe" motor en heb ook geen losliggende connectie kunnen vinden. Iemand bekend welk type oliepomp deze auto hoort te hebben?

vito camper (0), 1 jaar geleden

Kreeg al een herinnering van deze site of ik nog een update had. Niet veel opgeschoten om eerlijk te zijn.
Dat geluid die optrad bij 1700 rpm kwam, naar ik aanneem nu, uit de turbo. Deze bleek dus kapot te zijn. Je kon de rotoras op en neer bewegen. Ik had een filmpje met dat geluid in combi oplichten oliedruklampje gestuurd naar garage (3 weken geleden). Hij had dit nog enige tijd genegeerd totdat hij naar Citroen garage ging om advies een week terug. Toen kwam kapotte turbo aan het licht. Hij had de turbo dus niet mee vervangen samen met de motor. Ik vond dit raar want de reden om motor te vervangen was misschien schade aan lagers. Dan hoor je ook de turbo mee te wisselen, maar is niet gebeurd. Hij heeft alsnog de turbo vervangen. leek eerst ok maar na proefrit kwam nog steeds het oliedruklampje weer terug. Garage gaat nu op zoek naar een andere motor compleet met turbo.... Wordt vervolgd...

vito camper (0), 1 jaar geleden

Auto staat nog steeds bij garage. Hij heeft geen andere motor erin gezet, volgens hem is de oliedruk ok ondanks lampje, die gaat branden. Vorige week was ik daar en rondje gereden met hem. Auto had vermogen. Nog steeds zat het geluid erin rond de 1700 rpm en dan gaat het oliedruklampje aan. Dit alleen bij warme olie. Garage toen weer op het geluid gewezen en hij concludeerde "oliepomp". Gisteren oliepomp vervangen. Vanmorgen contact gehad en kwam hij met de info dat de gereviseerde turbo nu ook stuk is!!!! Mijn conclusie is dat de aangekochte motor met garantie van 6 maanden niet goed is. Auto heeft eigenlijk niet gereden met de nieuwe turbo en nu al stuk. Volgens mij kan dan alleen het probleem in het smeersysteem zitten, wat in feite ook al wordt aangegeven met het oliedruklampje.

    Op forum Gummen.org gevonden dat iemand probleem had met een AR Mito 1,3 jtd. Deze had een kapotte turbo en een oliedruklampje die brandde. Uit dat verhaal blijkt dat de motor geen of nog geen problemen had ondervonden. Oorzaak was een ontbrekend kunstof overdruk klep in het oliefilterhuis.
    Deze uit een sloop filterhuis gehaald, gereviseerde turbo erop en probleem over.
    Iemand bekend met de oliefilterhuizen van de 1.3 jtd motoren van Fiat. Dit is de motor die ook in onze Nemo zit. Alvast bedankt - vito camper (0), 1 jaar geleden

vito camper (0), 1 jaar geleden

Net bericht van garage. Een verstopping in het oliefilterhuis was de oorzaak van de kapotte turbo...
Wordt vervolgd...

vito camper (0), 1 jaar geleden

Probleem nog steeds niet opgelost. Lijkt wel dat het probleem van het olielampje nu bij een iets hoger toerental aanspringt in combinatie van een raar afblazend geluid. Misschien na schoonmaken oliefilterhuis...Overigens doet het probleem zich alleen voor bij een warme motor. Maar ja, rijden kan niet. Zijn al 2 turbo's gesneuveld.
Wegens dispuut met garage auto opgehaald en rechtsbijstand ingeschakeld. Komt nu binnenkort een expert langs en gaan we een ritje maken... Zelf verdenk ik nog steeds iets van een probleem bij het oliefilterhuis, maar ja garage trok zijn handen er vanaf, terwijl hij een andere motor heeft gemonteerd. Overigens heb ik ook steeds meer een vermoeden dat de motor niet vervangen is maar "gerepareerd". Krijg ook geen factuur van de motor na diverse keren aandringen....Hoop dat ik in de toekomst wel een keer met een technisch antwoord kan komen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Nemo of stel zelf een nieuwe vraag.