Auto heeft 60.000 km gelopen, weinig korte stukken gereden (dat doe ik lopend/fiets), altijd rustig warm gereden, zuinig, olieverbruik nihil, geen storingen, geen pech, altijd bij officiële Citroën-garages onderhouden. Kortom, tot voor kort de ideale auto.
Afgelopen december tijdens rit naar Polen zag ik de brandstofmeter sneller naar beneden gaan dan gebruikelijk. Ik reed weliswaar ietsie harder dan voorheen, plus winterdiesel; maar ik had toch een slecht gevoel (na al die jaren ken je het verval v/d brandstofmeter best wel goed): daar waar ik normaal van N-Holland tot na Poznan kom op één tank haalde ik net de Poolse grens (dus ipv makkelijk 1.000 km of meer nu net 830 km).
Terug duidelijk langzamer gereden maar nog steeds hetzelfde probleem: zo rond de 840 km moest er langzamerhand toch echt wel getankt gaan worden.
Bij de laatste grote beurt (afgelopen september) is er bij een slang/leiding vlak bij het motorblok een minimale brandstoflekkage geconstateerd en gerepareerd; nu diezelfde plaats gecontroleerd: droog.
Nu in januari weer naar Polen en weer hetzelfde probleem. Dus op de Duitse autobahn (reeds 6 uur onderweg dus warme motor; vlakke rechte weg, cruise-control aan dus constante snelheid) de boordcomputer aangezet en daar meteen heel vreemde zaken gezien: b.v. 4,2 / 100 km ; na enige seconden oplopend in stapjes tot bijna wel 8,0 / 100 km; en dan weer in stapjes terug naar de 4,0 - 4,3. En dit dan niet één keer maar om de 20-30 seconden. Dit vreemde gedrag deed zich bij meerdere snelheden voor.
Mijn 1e gedachte: FAP-filter is zeer vol, dan zal motormanagement steeds blijven denken dat ie moet regeneren, en dus zal ie steeds om de zoveel tijd extra diesel in blijven spuiten in de uitlaat. Dat zou het op en neer gaan van boordcomputer brandstofverbruik perfect verklaren.
Dus afspraak gemaakt met de lokale Poolse Citroën-garage waar ook de laatste 2 beurten gedaan zijn (met monteur met 20+ jaar Citroën-ervaring).
Uitslag (na 3 kwartier middels OBD alles uitlezen): hele FAP-systeem is perfect in orde en totaal niet verstopt. Ze hebben 6 pagina's uitgeprint en enkele meetwaarden uitgelegd: het systeem geeft zelfs aan dat o.b.v. alle meetwaarden het FAP-filter pas over 122.000 km dusdanig vol zou zijn dat schoonmaken benodigd is......
Dus aan de ene kant blij (systeem is blijkens meetwaarden perfect in orde), aan de andere kant niet blij want het brandstofverbruiks probleem bestaat nog steeds.
Op de terugweg leverde het verbruik weer vreemde zaken op: snelweg hoger verbruik (3e en 4e streepje deed je vroeger makkelijk 100 km nu net 65-75 km); binnendoor met lagere snelheden leek het verbruik minder afwijkend. In Duitsland op de autobahn constant 103 op de cruisecontrol, verbruik is dan gelijk aan als je vroeger 115-120 reed.... Boordcomputer swingde tussen 2,9 en 6,2 / 100 km.......
Iemand enig idee waar dat afwijkende verbruik en die vreemde waarden van boordcomputer vandaan komen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Uit bovenstaande begrijp ik ,dat alle waarden computer/meter gerelateerd zijn.Maar wat ia het verbruik werkelijk.Ik bedoel daarmee:
aftanken, paar honderd km rijden ,weer aftanken en de gereden km,s delen door de feitelijk getankte liters.Dat is dan je werkelijke verbruik.Meters e.d. zijn maar een hulpmiddel.
ferry
Tot voor kort was het vebruik: 1 op 22 bij zo'n 120-125 km/; tot 1 op 23-25 bij gemiddelde rijstijl. 1 op 22 was dus het slechtste verbruik. Nu is 1 op 20 het allerbeste resultaat (en dan rij ik ook nog langzamer dan eerst).
En zoals gezegd: ik sta nu zo'n 150 km eerder te tanken.
6 jaar
Motortemperatuur is hetzelfde gebleven ?
Wat geven de desbetreffende temperatuursensoren aan , als de koelwatertemperatuursensor bv. -20 aangeeft dan zal de computer denken dat de motor koud is terwijl hij warm is en meer brandstof inspuiten .
Uitlaat is niet lek aan het begin ?
motortemperatuur ? geen idee, zie je niet.....
heb hier wel aan gedacht maar; extra inspuiting zou tot hoger toerental moeten leiden (is immers diesel met overmaat aan lucht) en toerental blijft gelijk
uitlaat is volgens mij dicht (je hoort niets en monteur heeft niets gemeld)
6 jaar
Excuses voor het late reageren: ivm fysieke en computerproblemen eerder geen tijd gehad, er is bovendien een hele tijd niet gereden.
Oplossing bleek heel banaal: achterremmen zaten vast (al dan niet afwisselend): Poolse Citroën-garage heeft remmen los gemaakt en nieuwe remblokken gemonteerd, handrem opnieuw afgesteld en hele systeem nagekeken.
Resultaat: rijdt nu weer gewoon 1:22 - 1:27 :)
Reaguurders bedankt voor de tips !
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C3 of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar