Bij ons komen klanten dikwijls terug na een update MBK van de com2000. Ze krijgen foutmeldingen op hun display ivm lichten die niet meer werken terwijl toch alles werkt. Auto's die geen display hebben krijgen dan constant een piepend waarschuwingsgeluid dat ook nergens met de lexia te traceren valt vanwaar het komt.
Bij 1 klant heb ik dit probleem kunnen oplossen door in de configuratie het type scherm te wijzigen. Bij een andere klant had ik de beveiligde werking van de lichtschakelaar terug op 'ja' gezet en toen is de storing twee dagen weggebleven maar nadien weer teruggekomen.
Kent iemand de oorzaak van dit probleem ??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Neem, maar contact op met Citroën, is een software fout.
edit:
Van elke auto even een melding naar het technisch platform sturen
Ha ...; heb ik al gedaan en die weten van weten van niks... weet je wat ze beweren !! Dat ik alle massapunten en bekabeling van de lichten moeten nazien !! Ha ha zal wel en voor de updat was er wel niets mis met de lichten !!
heb al een paar keer (via techsupport) na een update een com2000 moeten vervangen. klachten als verl die spontaan aan gaat, valse meldingen, wissers die spontaan beginnen te spelen enz.
Bij de c3 type 2 willen de stekker aansluitingen van de achterlichten ook wel eens problemen geven , met als gevolg melding remlicht stuk , melding richtaanwijzer stuk etc , als je het gaat controleren werkt alles goed in de meeste gevallen.
'Dit probleem kan je met uitlezen terug zien bij overzicht storingen zullen dan diverse meldingen staan van defecte lampjes'
Nu kan je de pennentjes iets verbuigen of nieuwe stekkers monteren mocht de stekker weg gesmolten zijn.
Er is een inforapid over dit probleem met de onderdeelnummers die je moet bestellen
Heb er al een paar gehad waar de stekker op 1 pen aansluiting gesmolten was. ( massa aansluiting)
Goed zal er eens naar kijken !!
[quote=Grietje]Ha ...; heb ik al gedaan en die weten van weten van niks... weet je wat ze beweren !! Dat ik alle massapunten en bekabeling van de lichten moeten nazien !! Ha ha zal wel en voor de updat was er wel niets mis met de lichten !![/quote]
Heb het zelf ook idd gehad, kon ook niks vinden. Volgens mij is het gewoon een software fout, want de klacht komt idd alleen na de update. En ik ken geen software die hardware/bedrading kan beschadigen
[quote=fordmonteurtje][quote=Grietje]Ha ...; heb ik al gedaan en die weten van weten van niks... weet je wat ze beweren !! Dat ik alle massapunten en bekabeling van de lichten moeten nazien !! Ha ha zal wel en voor de updat was er wel niets mis met de lichten !![/quote]
Heb het zelf ook idd gehad, kon ook niks vinden. Volgens mij is het gewoon een software fout, want de klacht komt idd alleen na de update. En ik ken geen software die hardware/bedrading kan beschadigen[/quote]
Het heeft ook niks met de software update te maken bij de type 1 had je de injector en bij de type 2 krijg je problemen met de achterlichten.
INFO'rapid C5EW016Q0
gevolg klant: branden van het verklikkerlampje service met weergave op het multifuntionele display van een storing van een onderdeel van het achterlicht.
Controle: - massaverbinding van het achterlicht aansluiting 1
- stekker van het achterlicht
Maar zo als ik al eerder heb aan gegeven kijk even in het storings overzicht of er een melding(en) staan een makelijke controle voor dat je het achterlicht los haald.
type 1 de injector, veren, koppelingpedaal schakelaar, rempedaal schakelaar, cruise controle schakelaars, com2000 om een aantal op te noemen :P
Lol ik zie dat je erg positief bent over de citroen c3 type 1 :P
veel te veel ervaringen mee (was vorig jaar nog Reparatie technicus bij Citroën)
Het ligt aan corrosie op de stekkers van de achterlichten, meestal aan de massa
Als wij deze fout krijgen is het 90% altijd een nieuw/extra massapunt leggen.
13 jaar
Als ik het verhaal van de topicstarter zo lees dan lijkt het als of voor de software update de defekte lampen detectie niet werkte of niet geactiveerd was of dat deze voordien minder gevoelig was.
Dit is een probleem waar meerdere psa modellen met can/can mee te maken hebben/hadden. Bij de peu.407 hebben ze een op gegeven moment de defecte lampen detectie laten vervallen ivm met de veelheid aan valse meldingen die aan de bestuurder doorgegeven werd. De stekker op het achterlicht vervangen was vaak een oplossing. De storing trad meestal alop als er nog maar een heel geringe mate van overgangsweerstand op de stekker was als gevolg van corosie of inbranden van de stekker.
Is er nergens een mogelijkheid om de defekte lampen detektie uit te zetten in de bSI bij deze C3 ?
PT nieker
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C3 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar