Citroën Evasion: NIET STARTEN/ GEEN MAZOUT NA LASSEN ???

Bouwjaar: 1996

Hallo,
We hadden een citroen evasion (bj'96 - 68kw) binnen met ongeval, terwijl ook de distributieriem vervangen. Wagen start prima en draaide hier lange tijd, maar moest nog rechtgetrokken worden, daar heeft men gelast aan de wagen. Sedert de laatste werken start de wagen niet meer. Timing distributie is nog goed. De afsluitklep krijgt haar 12v hoe kunnen dit best verder controleren. Storingscodes uitlezen lukt niet (communicatie onderbroken) uit injectorleidingen komt geen mazout.
Wie weet raadt ? Dank bij voorbaat

stevendochy

Geplaatst door stevendochy (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Evasion? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

GOVA (0) PRO, 18 jaar geleden

Inertieschakelaar indrukken onder de motorkap.
Rode of zwarte drukknop ter hoogte van de veerpoot.

mvg

oldford (0) PRO, 18 jaar geleden

Elektrisch gelast? en ECU niet uitgebouwd? Aangezien er geen communicatie is zijn er 2 mogelijkheden:
- ECU krijgt geen spanning
- ECU overleden door piekspanningen van lassen.
Werkt het voorgloeilampje?

T luteijn (0) PRO, 18 jaar geleden

Wat is de motorcode ? Heeft deze auto wel een ECU? Is volgens mij een een gewone xud9te zonder elektronica. 12 volt op de afsluitklep wil niet zeggen dat hij open gaat. Klikt de afsluitklep als je er spanning op zet ? Als dat niet duidelijk is ,klep er uit draaien en en de plunjer verwijderen . dan krijgt de pomp in elk geval brandstof. Controleer eens of er spanning op de gloeibougies komt als je het kontakt aanzet ?
Als hij niet gloeit slaat hij ook niet aan. Als je spannig hebt op de gloeibougies moet je met een amperetang de gloeistroom eens meten. Moet ongeveer 70 ampere zijn.

oldford (0) PRO, 18 jaar geleden

Als je de motorcode niet kunt vinden probeer dan eens dit:
Op het typeplaatje staat een versie nummer. Begint dit met 220*E5 (* mag elk teken zijn, is niet van belang) dan heb je een D8B motor zonder elektronika en kun je dus niets uitlezen. Begint het versienummer met 220AH dan heb je een DHX motor met elektronika (Bosch AS 3.1) die wel uitleesbaar is.

dochyizegem (0) PRO, 18 jaar geleden

Voorgloeilampje brandt, gloeibougies krijgen spanning. Momenteel ben ik niet thuis en kan ik niet kijken of er zo'n onderbrekingsknop opzit. Ik denk inderdaad dat het nog een klassieke motor is. De mazoutpomp is elektronish gestuurt. Vanboven op de pomp zit een klep met onderdrukaansluiting. (kan nu niet direct zeggen wel type pomp het is)Als we injectorleiding losten kwam er niks van mazout uit, pomp krijgt mazout. Het afsluitklepje tikt (zit vanonder net aan pomp in mazoutleiding verwerkt)hebben het wel niet uitgedraait. Zit er op de eerste types (van dit bouwjaar) ook een inertieschakelaar ? Ik vindt het super dat jullie zo snel reageren en zo goed zijn me jullie advies te geven. Als jullie ooit prob hebben met een Mazda mogen jullie zeker ook roepen ! Alle tips blijven welkom is morgen dan al heel wat zoekwerk gespaart.

T luteijn (0) PRO, 18 jaar geleden

Afsluitklep zit volgens mij bij het verdeelhuis van de brandstofleidingen vanaf de bovenzijde in het huis geschroeft. De klep die je voor hebt is m.i de klep om de vervroeging van de pomp te regelen. De klep boven op de pomp is het overdrukmembraam. Als de turbodruk oploopt wordt de opbrengst van de pomp verhoogt. Vanaf augustus 96 hebben alle PSA modellen een inertie schakelaar. Als deze auto een een ECU heeft zit deze achter de rechter koplamp.

stevendochy (0) PRO, 18 jaar geleden

Hallo,
Ik ben hier met de oplossing, bijzonder stom. De inertieschakelaar was inderdaad uitgesprongen. Daar het een zwarte knop was was het ons nog niet opgevallen dat er reeds ene op deze wagens zat. En eerlijk gezegd had ik nooit op dit gedacht. Stom van me. Ik dacht altijd dat dergelijke schakelaars enkel waren voor als motor in toeren ging of niet meer stil te leggen was, een alarmschakelaar voor bij noodgevallen. Deze springt dus ook uit bij piekspanningen ? Heb nog even gebeld met de persoon die chasis rechttrok, hij plaatste zo'n "piek-opvang-toestel" op batterij tijdens het lassen. Jullie zijn allen bijzonder vriendelijk bedankt voor de hulp !!! Als er ooit iets is wat ik kan terugdoen, laat niet van roepen. Echt tof zo'n hulp te krijgen van collegas !!

oldford (0) PRO, 18 jaar geleden

De inertieschakelaar is bedoeld om de brandstofpomp stil te leggen bij een ongeval (zware schok). Misschien is er een schok door het chassis gegaan tijdens rechttrekken. Ik heb nog nooit gehoord dat de schakelaar ook uitspringt door een piekspanning. Anderzijds als dat wel het geval is dan bewijst dat de nutteloosheid van de "piek-opvang-toestellen" en is het dus veiliger om ECU's uit te bouwen voor het lassen.

dochyizegem (0) PRO, 18 jaar geleden

Ah dat wist ik niet. Vreemd want na het ongeval (vrij zwaar want chasisbalk zat behoorlijk verdeukt nieuwe voorbouw was nodig was de schakelaar niet afgesprongen. De wagen draaide nog. Is in ieder geval een goede les voor de toekomst die ik niet snel zal vergeten. Batterij afleggen, zou dit voldoende zijn om beschadigingen van de PCM's te voorkomen ? Nadeel is wel als er alarm of radiocodes...etc opzitten...
Het zal ons in ieder geval geen twee keer voorkomen. Beste dank

oldford (0) PRO, 18 jaar geleden

De meningen verschillen over wat goed en fout is. Ik heb een wat extreme mening hierover. Alleen en uitsluitend uitbouwen en op de werkbank leggen is veilig. Piekspanningen via het chassis kunnen bijvoorbeeld het dashboard beschadigen of de dynamo, etc.
Heb diverse malen meegemaakt na elektrisch lassen dat b.v. de spanningsstabilisator in het dashboard overleden was.

Siem Bijman (140) PRO, 18 jaar geleden

Soms moet je lassen aan het chassis en die kun je niet op de werkbank leggen.Ik heb ooit geleerd dat een akku juist aangekoppeld moet blijven bij het lassen omdat die de piekspanningen opvangt en je massa tang zo dicht mogelijk bij het laswerk plaatsen.Ook zorgen voor een goeie massaverbinding met de massatang is heel belangrijk.Computer uitbouwen is natuurlijk helemaal niet zo gek, kan er tenminste niets mee gebeuren.

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 18 jaar geleden

Een accu is in feite een spannings stabilisator.
Ik laat de draden dus zitten bij het lassen.
Wel altijd een piekspannings beveiliger aangesloten.
Nog nooit defect iets gehad na het lassen.
Oiram

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Evasion of stel zelf een nieuwe vraag.